تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۰۸۱۹۵
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه به دلیل کمبود یا نبود اعتبار، آنگونه که باید نتوانستیم در بحث بازاریابی و تبلیغات حوزه گردشگری موفق عمل کنیم؛ گفت: گرانی و کیفیت بد ارائه خدمات در واقع سمی است در خون گردشگری که به تدریج این صنعت را فلج می‌کند و آن را از بین می‌برد.
۰
plusresetminus
چرایی سهم ناچیز مازندران از جذب گردشگران خارجی/مازندران، استان «گران» برای گردشگری نیست
مهران حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص اینکه چرا استان مازندران علیرغم تمام ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری متعدد هنوز به آن جایگاه واقعی خود در سطح کشور دست پیدا نکرده است و آن چنان که باید پاخور خوبی از گردشگران خارجی را ندارد؛ اظهار کرد: در تمام دنیا یکی از اصول جذب گردشگر در کنار تمام آیتم‌های موجود، بحث بازاریابی و تبلیغات است، اما ما نه در سطح استانی بلکه حتی در سطح ملی نیز در این بخش خوب عمل نمی‌کنیم.

وی افزود: خوب، این خوب عمل نکردن تبعاتش بر می‌گردد به اینکه آن جاذبه گردشگری به مرور مستهلک می‌شود و به مرور از بین می‌رود؛ چون باید آن جاذبه را تبدیل به یک محصول کنیم و برای رسیدن به این مهم، باید تبلیغات قوی داشته باشیم و از این مسیر، معرفی قوی داشته باشم و رسانه‌ها، کانال‌های رسمی، بروشور، کاتالوگ و عواملی از این دست و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی در تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری نقش بسزایی می‌توانند داشته باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: هر استانی باید بازارهای هدف خودش را شناسایی کند و اعتباراتی جهت حضور در نمایشگاه‌های کشورهای هدف به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس تخصیص دهیم، لذا ما در کشورهای عمان، عراق، امارات و غیره نمایشگاه داریم.

این مسئول با بیان اینکه طی سال‌جاری ورودی گردشگران خارجی که غالبا از کشورهای عربی منطقه بودند به استان مازندران بیش از 90 هزار نفر بوده است؛ گفت: البته در کنار تمام این ظرفیت‌ها حضور بخش خصوصی در توسعه و جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان بسیار موثر و کارساز است.

حسنی ادامه داد: باید گفت مهمتر از همه موارد مطروحه، نقش رایزنان وزارت خارجه کشور در شناساندن جاذبه‌های گردشگری ایران به نمایندگان سایر کشورهای دنیا است که در جهت معرفی جاذبه‌های استان‌ها می‌توانند نقش اساسی و کلیدی داشته باشند.

وی بیان کرد: اینکه ما تا چه حد توانستیم در این بخش موفق عمل کنیم باید بگوییم که به دلیل کمبود یا نبود اعتبار، آنگونه که شایسته بود، عمل نشده است و نتوانستیم در بحث بازاریابی و تبلیغات حوزه گردشگری در سطح بین المللی موفق عمل کنیم و ایران را به عنوان یکی از قطب‌های جاذبه گری منطقه در آسیا و حتی دنیا معرفی کنیم و به سایر کشورهای دنیا بشناسانیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه استان مازندران نیز به همین ترتیب در سطح کوچکتری نتوانسته به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری در درون کشور دست پیدا کند؛ عنوان کرد: گردشگری بدون بازاریابی مفهومی ندارد و هر چه قدر هم تلاش کنیم اگر نتوانیم خود را و ظرفیت‌های بالقوه فراوانی که داری را در معرض دید گردشگران قرار بدهی، این ظرفیت‌ها، قابلیت‌های خود را در بعد گردشگری از دست می‌دهد.

این مسئول افزود: باید در گردشگری ضمن آنکه باید حفظ بازار داشته باشیم، بازارهای جدید به وجود بیاوریم و در این بازار جدید باید نیازهای به‌روز مشتریان را تامین کنیم و در واقع همه این اتفاقات زمانی رقم می‌خورد که گردشگری را با نگاه توأم با بازاریابی ممزوج کنیم و بپذیریم که نگرش‌های آدمی که منشأ در تجربیات، باورها و تغییرات آدمی دارد، در بازاریابی و گردشگری هم تعمیم و تاثیر دارد و باید برای آن پاسخی داشت که نیازهای مشتری را برطرف و تامین کند.

حسنی تصریح کرد: ما به دلیل نداشتن ردیف اعتباری لازم در بخش بازاریابی در بودجه تخصیصی به این بخش، آن اعتبارات لازم را نداریم و باید به این سمت برویم که متولیان امر بودجه در تخصیص اعتبارات به بخش گردشگری، بازاریابی را هم با این مقوله ممزوج ببینند و بپذیریم که بازاریابی در بطن گردشگری است و باید دیده شود.

وی تاکید کرد: ما اصلا برای بخش بازاریابی برای گردشگری، ردیف بودجه‌ای نداریم؛ ما اعتبارات بازاریابی و تبلیغات‌مان، جسته و گریخته و از گوشه و کنار دارد به دستمان می‌رسد؛ ولی خود اصل این موضوع، اتفاقی است که باید رقم بخورد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کرد: البته هیچ تبلیغات و بازاریابی به اندازه تبلیغات دهان به دهان و سنتی گذشته در جذب گردشگر موثر نیست چرا که فرد رفته و دیده و به فرد دیگری منتقل و در او ایجاد انگیزه و رغبت می‌کند.

این مسئول گفت: گردشگری و رسانه می‌توانند پیوند بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و این پیوند باید اتفاق بیفتد و این شکاف، یک خلأ است که باید پر شود و باید خبرنگاران حرفه‌ای آشنا به حوزه گردشگری در استان داشته باشیم و صاحب نظر باشند.

حسنی مطرح کرد: رسانه‌ها در واقع دارد با یک سری گردشگران بالقوه ما صحبت می‌کند که این دیگر هنر ما است که چطور این گردشگران را به بالفعل تبدیل کنیم؛ بارها اتفاق افتاده که یک گردشگر با دیدن یک عکس رغبت به بازدید از یک جاذبه گردشگری کرده است و استفاده از این ظرفیت آنگونه که باید مغفول مانده؛ البته این مستلزم آن است که خود رسانه‌ها هم پای کار باشند.

وی اضافه کرد: البته گاه پیش می‌آید که در مقوله‌ای اقدامی صورت نمی‌گیرد اما گاه پیش می‌آید کار می‌شود، سعی صورت می‌گیرد اما به نتیجه نمی‌رسیم و این جایی است که رسانه‌ها باید ورود پیدا کنند و کمک کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران متذکر شد: یکی از گزینه‌هایی که به طور واقعی می‌تواند ما را از کسب درآمد تک بعدی نفتی خارج کند و جایگزین شایسته‌ای برای این مقوله باشد، توجه به صنعت گردشگری است که می‌تواند سهم بسزایی هم در ایجاد اشتغال داشته باشیم.

حسنی در پاسخ به این سوال که به نظر شما تا چه اندازه اعمال سیاست‌هایی مبنی بر ارائه خدمات ارزان از سوی مراکز رفاهی، تفریحی و پذیرایی به گردشگران داخلی و خارجی، می‌تواند به افزایش حضور گردشگران در مازندران کمک کند؛ پاسخ داد: در علم بازاریابی، گردشگری یک فرآیند است که در آن با پنج مرحله شامل مسئله که همان سفر است، جستجو، انتخاب گزینه، خرید و در نهایت ارزیابی خرید مواجه هستید؛ و در یک سفر حرفه‌ای اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: اینکه در گردشگری، گرانی و کیفیت بد ارائه خدمات در واقع سمی است در خون گردشگری که به تدریج این صنعت را فلج می‌کند و آن را از بین می‌برد؛ بنابراین نگاه ما بر این اصل استوار است که تعدیل قیمت‌ها را داشته باشیم و در این حوزه جدا از برگزاری جلسات با بخش خصوصی، در تعیین نرخ کاملا به صورت آنالیز عمل می‌کنیم و بارها و بارها قیمت‌ها را در نقاط گوناگون ارزیابی و بررسی می‌کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: نگاه کلی ما بر این است که در کنار اعمال سیاست‌هایی در جهت تعدیل قیمت‌ها، کیفیت مناسبی در ارائه خدمات نیز وجود داشته باشد و صرف قیمت مناسب بدون کیفیت مطلوب، مدنظر نیست.

این مسئول گفت: باید آموزش همگانی در این خصوص به تمام گروه‌ها و واحدهای میزبان گردشگران از واحدهای خرد و متوسط گرفته تا واحدهای کلان داده شود تا بتوانیم هم بحث ایجاد فضای مناسب برای سفر خانواده‌ها که دیگر آن را حق خود می‌دانند، آماده کنیم و هم این فرهنگ‌سازی در میان کسبه‌ها و واحدهای ارائه‌کننده خدمات به گردشگران صورت گیرد که گرانی و ارائه خدمات نامطلوب، آسیب جدی به گردشگری وارد می‌کند و دود این کار به چشم خود این کسبه بر خواهد گشت.

حسنی اعلام کرد: اینکه ما مازندران را یک استان گران برای گردشگری معرفی کنیم، موجب خواهد شد تا این استان از انتخاب مشتریان داخلی و خارجی خارج شود و لذا باید سعی کنیم همه و همه دست به دست هم دهیم و تا جایی که ممکن است قیمت‌ها را با حفظ کیفیت مطلوب، تعدیل کنیم و احساس رضایت را نصیب یکایک گردشگران کنیم.

وی تاکید کرد: در این راستا یکی از اتفاقاتی که باید صورت بگیرد، تغییر نگرش و نگاه کسبه و ارائه کنندگان خدمات به گردشگران است و  اینکه از نگاه نقطه‌ای در محل کسب خودشان بیرون بیایند و به فضای عمومی بیندیشند و به زبان عامیانه، تنها خودمان را نبینیم و بدانیم ما تنها یک بخش از یک بسته کامل از خدمات گردشگری هستیم که باید یک مهمان نواز خوب باشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: باید به سمتی حرکت کنیم که این فرهنگ ایجاد شود که گردشگر را یک سرمایه ببینیم، ارج بداریم تا از حضور گردشگران بهره ببریم و طوری برخورد کنیم که حضور این گردشگر، یکباره نباشد و به چندین و چندباره برسد.

حسنی بیان کرد: کسب جایگاه در صنعت گردشگری یک بار اتفاق می‌افتد اما حفظ این جایگاه، بارها و بارها اتفاق می‌افتد و برای این مهم باید همه تلاش کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰