تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۶۵۸۱
رئیس اتحادیه صنف تلفن همراه مرکز مازندران گفت: اگر مشکلات حال حاضر کسبه بازار موبایل از تجدیدنظر در ضریب مالیاتی گرفته تا بازنگری در قوانین فروش سایت‌های اینترنتی در دستور کار مسئولان قرار نگیرد، بی شک منجر به تعطیلی نزدیک به نیمی از واحدهای صنفی در مرکز استان می‌شود.
۰
plusresetminus
لزوم بازنگری در ضریب مالیاتی و قوانین فعالیت سایت‌های فروش اینترنتی/تهدید تعطیلی برای فعالان صنف موبایل
رضا پلنگ افکن در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: اتحادیه تلفن همراه ساری که در سال 1381 تاسیس شد، به عنوان نخستین اتحادیه تلفن همراه و پیشگام در تشکیل اتحادیه در کشور محسوب می‌شود که پس از آن، در شهرهای بزرگی چون مشهد، تهران و اصفهان، شاهد تاسیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران تلفن ثابت بودیم.

وی افزود: حال با گذشت سال‌ها از آن روز و تغییرات تکنولوژی، تلفن همراه و تعمیرات آن در الویت کاری این اتحادیه قرار گرفته و هم اکنون این اتحادیه بیش از 400 عضو دارد که غالبا جوان و سنی کمتر از 30 سال دارند.

رئیس و عضو چهار دوره هئیت مدیره اتحادیه تلفن همراه مرکز مازندران در خصوص مشکلات پیش روی فعالان این صنف در شهرستان ساری خاطرنشان کرد: غالب مشکلات ما، کلان و در سطح ملی است که باید از سوی مسئولان بالادستی با اتخاذ سیاست‌ها و اصلاح برخی قوانین و دستورالعمل‌ها و همچنین افزایش نظارت‌ها بر بازارهای اینترنتی پیگیری و حل و فصل شود.

ضریب 14 درصدی مالیات در برابر سود 7 درصدی

این پیشکسوت باسابقه بازار تلفن همراه در استان ادامه داد: یکی از عمده‌ترین مشکلات حال حاضر تمام اعضای این صنف اخذ مالیات با ضریب 14 درصدی است و این در حالی است که سود قانونی ما برای فروش، 7 درصد است که در این بازار کاملا رقابتی از دو تا 3 درصد تجاوز نمی‌کند و با این اوضاع با یک حساب سرانگشتی به راحتی در می‌یابید که ضریب بالای مالیاتی منجر به ضرر فعالان این صنف شده است.

پلنگ افکن عنوان کرد: از سوی دیگر غالب فعالان این صنف جوان و تازه‌کار هستند و آشنایی کامل و جامعی از مالیات ندارند و از آنجا که سیستم حسابداری‌شان، شفاف، منظم و دقیق نیست و دارای دفتر حساب و کتاب مشخصی نیستند؛ غالبا در حق آن‌ها، اجحاف می‌شود و باید سازوکارهای جدیدی بر اساس درآمد واقعی و شرایط بازار و همچنین آموزش متصدیان صنفی اندیشیده شود.

 فروش زیرقیمت سایت‌های اینترنتی کسبه بازار را مستأصل کرده است

وی بیان کرد: در کنار این جریان، فعالیت افسارگسیخته سایت‌های اینترنتی و مجازی نظیر دیجی کالا را شاهد هستیم که با حداقل مالیات و قیمت‌های حداقلی که متاثر از عدم بسیاری از هزینه‌های جانبی نظیر اجاره، آب، برق، گاز، تجهیزات فیزیکی، شاگرد و غیره است، موجب کسادی و حداقل فروش این واحدهای صنفی می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف تلفن همراه مرکز مازندران اعلام کرد: شما مقایسه کنید فروش این سایت‌های مجازی را با یک واحد صنفی در یک  شهرستان که در روز دو عدد موبایل می‌‌فروشد. آن سایت با خرید پر تعداد از واردکنندگان تخفیفی می‌گیرد و قیمتش را پایین می‌آورد و در سایت می‌گذارد، اینگونه همین روزی دو عدد فروش را هم از آن واحد صنفی که چند نفر را مشغول به کار کرده است می‌گیرد و این موضوع موجبات گلایه همیشگی همکاران ما در این عرصه است.

 
ضرورت بازنگری در قوانین فعالیت سایت‌های مجازی
عضو چندین دوره هیئت مدیره اتحادیه ارتباطات و تلفن همراه مرکز مازندران با بیان اینکه فروش واحدهای صنفی ما واقعا در حد و میزان این سایت‌های اینترنتی نیست؛ گفت: از مسئولین تقاضا می‌کنم کمی اوضاع سایت‌های فروش اینترنتی را سامان بدهند و روی قیمت خرید و فروش آن‌ها و مقدار سودی که می‌گیرند نظارت خاصی کنند؛ چرا که اگر این بازنگری اتفاق نیفتد صنف ما دچار بحران خواهد شد.

عضو کمیته تعمیرات تلفن همراه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: به جرآت می‌توانم بگویم اگر مشکلات مطروحه بالا از تجدید نظر در ضریب مالیاتی گرفته تا بازنگری در قوانین فروش سایت‌های اینترنتی در دستور کار مسئولان قرار نگیرد، بی شک منجر به تعطیلی نزدیک به نیمی از واحدهای صنفی در مرکز استان خواهد شد که هر کدام تقریبا برای 3 تا 4 نفر ایجاد اشتغال کرده‌اند.


         


پلنگ افکن تاکید کرد: به دلیل زیر قیمت فروشی سایت‌های اینترنتی فروش تلفن همراه، خیلی از واحد های صنفی ما که همین جوانان در آن کار می‌کنند مجبور به فروش زیر قیمت می‌شوند و همین نقطه ی شروعی است بر تعطیلی این کسب و کار جدید و پر اشتغال.

عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی نمایندگی‌ها
وی یکی دیگر از مشکلات حال حاضر بازار تلفن همراه را عدم ارائه خدمات پس از فروش از سوی نمایندگی‌ها اعلام کرد و گفت:  به علت جمعیت رو به رشد تعداد وارد کنندگان گوشی موبایل، عملا آن‌ها دیگر خدماتی را در شهرستان‌ها ارائه نمی‌کنند که این مشکل را هم پیگیری کرده ایم و قصد داریم مراکز خدمات اکثر شرکت‌ها را در مازندران راه اندازی کنیم تا وضعیت خدمات پس از فروش را بهبود ببخشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه مرکز مازندران متذکر شد: در کنار زیانی که بسیاری از این کسبه جوان در اثر ضرایب مالیاتی و همچنین زیر قیمت فروشی می‌کنند، از آنجا که این تکنولوژی هر روز در حال آپدیت شدن  و تغییر است هر روز قیمت آن متغیر است و با رونمایی از یک محصول جدید، هنوز به ایران نرسیده قیمت مدل‌های قبلی آن برند می‌شکند و پایین می آید که باعث ضرر فروشندگان می‌شود.

صدور و توزیع فاکتورهای متحدالشکل ویژه فروش و تعمیرات در بازار
عضو هیئت مدیره اتحادیه ارتباطات و تلفن همراه مرکز مازندران یادآور شد: این صنف با توجه به میزان بالای استقبال جوانان برای فعالیت و کسب و کار، سهم بالای واحدهای صنفی در شهر، مشکلات متعدد کسبی که در بالا به آن اشاره شد، نیازمند توجه و حمایت ویژه مسئولان استانی و کشوری است و بی شک بقای فعالان این صنف در گرو اصلاحات و بازنگری در برخی قوانین و دستورالعمل‌های صنفی و کسبی است.
 
پلنگ افکن در پایان از صدور و چاپ فاکتورهای متحدالشکل فروش و تعمیرات گوشی‌های تلفن همراه برای توزیع بین فعالان این صنف در مرکز استان خبر داد  و گفت: این فاکتورها در حال توزیع بین فعالان این صنف در مرکز استان است و بدین گونه در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، کمک شایانی هم به فروشنده و تعمیر کار و هم برای خریدار خواهد شد و از مشکلات احتمالی میان خریدار و فروشنده پیشگیری می‌شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما