مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در گفت‌وگوی اختصاصی با بلاغ:

زیرساخت صادرات از طریق هوایی فراهم نیست/ موانع کلیدی توسعه فرودگاه‌های مازندران

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۰۶۲۹۴
مدیرکل فرودگاه‌های مازندران درباره صادرات از طریق هواپیما، گفت: توسعه صادرات بحث بسیار پیچیده‌ و چند منظوره است و باید ادارات و سازمان‌های مختلفی دست در دست هم دهند تا آن زنجیره ایجاد شود.
۰
plusresetminus
زیرساخت صادرات از طریق هوایی فراهم نیست/ موانع کلیدی توسعه فرودگاه‌های مازندران
سعدالله وطن‌خواه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه یکی از راه‌های توسعه هر سازمان و جامعه‌ای شفاف سازی است و اینکه مردم مشارکت کنند و هم از عملکرد مدیران و هم از تصمیم‌سازی کلان هر مجموعه‌ای اطلاع داشته باشند، اظهار کرد: از اصحاب رسانه استقبال می‌کنیم هم صدای ما را به گوش بالاترها برسانند و هم اینکه با شنیدن عملکرد مسئولین و کارهایی که انجام می‌شود ایجاد انگیزه و امید در جامعه باشد و هم تبادل دو طرفه‌ای باشد چنانچه نقص، انتقاد و نارسایی در کار است به ما منعکس شود.
 
وی با اشاره به اینکه در استان سه فردوگاه داریم که فرودگاه رامسر و نوشهر قدمتشان بیش از 50 سال است و فرودگاه ساری از زمان بهره‌برداری حدود 30 سال می‌گذرد، بیان کرد: فرودگاه دشت ناز با توجه به اینکه فرودگاه مرکز استان است باید خدمات مورد نیاز استان را تامین کند و بتواند حداقل‌هایی که مردم استان نیاز دارند برای آنها فراهم کند.
 
*انجام حدود 6 هزار و 100 پرواز مسافری از 3 فرودگاه

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران، خاطرنشان کرد: در مجموه فرودگاه‌های استان در سال حدود 6 هزار و 100 پرواز مسافری در سه فرودگاه داریم که حدود چهار هزار و 200 پرواز مربوط به فرودگاه ساری و مابقی مربوط به رامسر و نوشهر است.
 
وطن‌خواه تصریح کرد: در حال حاضر هفتگی حدود 80 پرواز نشست و برخواست در فرودگاه ساری انجام می‌شود و 24 پرواز در فرودگاه رامسر و بین 18 تا 20 پرواز در فرودگاه نوشهر انجام می‌شود.
 
وی درباره مقاصد پروازی فرودگاه‌های استان گفت: مقاصد پروازی ما از فرودگاه ساری به مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، کیش، عسلویه، اهواز و تبریز است و عمده نیازهای مردم را ما در نظر گرفتیم و داریم پوشش می‌دهیم و فرودگاه نوشهر به مقصد تهران و مشهد و فرودگاه رامسر به مقاصد تهران و اصفهان پرواز انجام می‌شود.

*اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ایمنی در فرودگاه ساری
 
وطن‌خواه افزود: مسافر سالانه ما 570 هزار مسافر است و در 6 ماهه نخست امسال در مجموع حدود 230 هزار مسافر جابجا کردیم و حدود دو هزار و700 پرواز در این مدت داشتیم.
 
وی تاکید کرد: در فرودگاه ساری طرح‌های توسعه‌ای و ایمنی در برنامه داشتیم و یکی از طرح‌هایی که در ارتقا سطح ایمنی و رفع موانع پروازی کمک می‌کرد شامل کاهش ارتفا دکل‌های انتقال انرژی بود توانستیم تعدادی از دکل‌هایی که ارتفاع بالا داشتند و ایمنی پرواز را دچار مخاطره کرده بودند با همکاری مسئولان استان ارتفاع کاهش پیدا کرد و بخشی از دغدغه خلبانان را برطرف کرد.
 
این مسئول بیان کرد: در فرودگاه نوشهر یک پل فلزی در آستانه باند بود که با همکاری مسئولان شهری آن را برداشتیم و سطح حاشیه ایمنی را بالا بردیم و در فرودگاه رامسر هم در سال گذشته حدود 30 تیر برق بود که اینها را جابجا کردیم و شبکه زمینی ایجاد کردیم.
 
وطن‌خواه با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌هایی که در فرودگاه ساری داریم نصب و بهره برداری کمک ناوبری فرود دقیق هواپیما یا ils است که بخش اعظم کار آنجام شده، سایت را آماده کردیم و آنت‌های دستگاه را نصب کردیم، گفت: مشکل اصلی در فرودگاه مازندران کمبود عرصه و زمین بوده که در دو سال گذشته حدود 20 هکتار توانستیم زمین تملک کنیم که هم اعتبار و هم وقت زیادی بالایی از ما گرفت.

*استفاده از سامانه کمک ناوبری
 
وی خاطرنشان کرد: در حاضر چون بخشی از سامانه کمک ناوبری را در جاده اصلی ورودی فرودگاه نصب کردیم و مسیر اصلی ورودی به فرودگاه مسدود شده است با اتفاق اداره راه و شهرسازی در صدد تملک اراضی مسیر هستیم که در بخشی از جاده واصله به فرودگاه اجرا شده و بخش دیگر چون نتوانستیم توافق مالکین را کسب کنیم و در همین رابطه جلسات متعددی با دادستان داشته و درخواست کمک کردیم که از طریق مواد قانونی کمک کنند زودتر مسیر باز شود و در تامین اعتبار آن مشکل نداریم.
 
وطن‌خواه تصریح کرد: امیدواریم با این کار جاده ورودی به فرودگاه اصلاح و تعیین تکلیف شود تا بتوانیم از سامانه کمک ناوبری استفاده کنیم چون اگر بخواهیم از سامانه کمک ناوبری استفاده کنیم باید جاده ورودی به روستاها را مسدود کنیم و جاده جایگزین ایجاد شود که اداره راه و شهرسازی جزو برنامه‌هایش است که اجرا کند.
 
وی با بیان اینکه پروژه حصارکشی پیرامونی فرودگاه و دیوار بتنی با هزینه 12 میلیارد تومانی اجرا خواهد شد، افزود: توسعه پارکینگ هواپیما یا اپرون را داریم که دو استند پروازی را اضافه خواهد کرد که تا دهه فجر به اتمام می‌رسد.

*اضافه شدن 2 هزار متر به فضای ترمینالی فرودگاه نوشهر
 
وطن‌خواه با تاکید بر اینکه پروژه دیگر که خیلی مهم است دفع فاضلاب و زهکشی سطوح پروازی و تسویه خانه مرکزی آب فرودگاه است، اظهار کرد: این پروژه با اعتبار 22 میلیارد تومان در حال اجرا است که امیدواریم در مدت یک سال و نیم دیگر به اتمام برسد.
 
وی از اضافه شدن حدود دو هزار متر به فضای ترمینالی فرودگاه نوشهر در طی دو نوبت در دو سال گذشته خبر داد و گفت: کار بهسازی مکانیکال و الکتریکال در برنامه ما بود از جمله نصب دکل‌های روشنایی، تعویض تابلوهای برق، مسیرهای کابل کشی‌ها و پست‌های برق در فرودگاه نوشهر و رامسر انجام دادیم که حدود دو میلیارد تومان هزینه به خود اختصاص داد.
 
مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با بیان اینکه مطالعات احداث موتورخانه و تاسیسات مرکزی در فرودگاه ساری انجام شده و منتظر انجام مناقصه هستیم، تصریح کرد: این برنامه یکی از برنامه‌های توسعه‌ای ما است و امیدواریم با برنامه‌هایی که انجام خواهد شد هم گام موثری در بحث ارتقا سطح ایمنی پروازها و هم توسعه پروازها برداشته شود.

*بهره‌برداری از باند پروازی جدید فرودگاه رامسر تا 3 ماه آینده
 
وطن‌خواه با اشاره به اینکه در فرودگاه رامسر باند بتونی که در سال‌های قبل کامل نشده بود را کامل کردیم و راه‌های ارتباطی باند به پارکینگ هواپیما انجام شد و باقی مانده پل در انتهای باند را تکمیل و خط کشی باند انجام شد، افزود: اما به‌دلیل موانع پروازی موجود نتوانستیم از ظرفیت باند استفاده کنیم و از هفته گذشته پیمانکاری گرفته شد و با انعقاد قرارداد با پیمانکار یک سری کار توسعه و تعریض تاکسی‌وی در حال انجام است و با هماهنگی و همکاری مسئولان شهرستان قرار شد بخشی از موانع پروازی را برطرف کنیم و کمک کنند تا باند پروازی جدید زیر بار عملیاتی برود که امیدواریم تا سه ماه آینده باند جدید را بهره برداری کنیم و از ظرفیت باند به نحو احسن در جهت استفاده از ناوگان بزرگتر هواپیمایی استفاده کنیم و امید داریم با بهره‌برداری از این باند با هواپیما تا ظرفیت ایرباس 320 در آنجا به کار ببریم و در جهت توسعه خدمات پروازی مردم گام موثری برداشته شود.
 
وی با بیان اینکه سه مانع اصلی در فرودگاه رامسر داریم، اظهار کرد: یکی ساختمان مربوط به دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که وجه آن را پرداخت کردیم و منتظریم که به ما تحویل داده شود تا آن را تخریب کنیم چون مانع پروازی تلقی می‌شود، سه باب مدرسه مربوط به آموزش و پرورش است که در مرحله کارشناسی هستیم و آمادگی داریم با اعلام نظر کارشناسی وجه را پرداخت کنیم و همچنین تعدادی واحد مسکونی و مجتمعی است مربوط به یک نهاد نظامی که آن هم با کمک مسئولان و متولیان شرکت فرودگاه‌ها ناوبری هوایی بتوانیم تملک انجام شود که زودتر بحث موانع پروازی برطرف شود و با آسوده خاطر پروازها استمرار و افزایش پیدا کند.

*پروازهای خارجی به صورت برنامه‌ای نداریم
 
وطن‌خواه درباره پروازهای خارجی با اشاره به اینکه پرواز به کشورهای حوزه دریای خزر به صورت موردی داشتیم و به صورت برنامه‌ای نداریم، گفت: پروازهای خارجی ما در حال حاضر فقط پروازهای زیارتی است که این هم در زمان خاص انجام می‌شود معمولا حج و زیارت بوده که از ما درخواست داشته و این آمادگی از سوی ما وجود داشته و دارد.
 
وی همچنین درباره صادرات از طریق هواپیما، بیان کرد: توسعه صادرات بحث بسیار پیچیده‌ و چند منظوره است و باید ادارات و سازمان‌های مختلفی دست در دست هم دهند تا آن زنجیره ایجاد شود و یکی از این زنجیره‌ها ما هستیم اما آنچه مسلم است اگر بخواهیم کارگو به معنای واقعی ببینیم فعلا تنها در فرودگاه امام(ره) انجام می‌شود و هیچ فرودگاهی به صورت برنامه‌ای کارگو ندارد چون هم باید ترمینال خاص خود را داشته باشد هم تجهیزات خاص و هم تقاضای خود را داشته باشد.

*هزینه انتقال هوایی زیاد است
 
وطن‌خواه اظهار کرد: چون هزینه انتقال هوایی زیاد است ممکن است صادرکنندگان کمتر رقبت داشته باشند به این سمت بیایند اما جزو نیازها است، ما پیشنهاد دادیم در پروازهای برنامه‌ایی که مسافر می‌برد در قسمت بار می‌تواند فعلا یک مقداری بار را حمل کند ولی چون هنوز بازار شناسایی نشده و ظرفیت هم مشخص نشده این کار انجام نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه 9 شرکت هواپیمایی در استان فعال هستند، افزود: ما آمادگی برای انجام پرواز را داریم اما زیرساخت را باید بخش خصوصی ایجاد کند و ما زمین را در اختیار قرار می‌دهیم.
 
مدیرکل فرودگاه‌های مازندران از فعالیت دو شرکت هواپیمایی فوق سبک در فرودگاه رامسر و نوشهر خبر داد و گفت: این دو شرکت در بحث گردشگری، تفریحی و آموزشی فعال هستند که ظرفیت خوبی است و در تابستان استقبال بسیار خوبی شد و در تابستان در ماه حدود 800 پرواز فوق سبک داشتیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲