تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۰۴۹۶۱
رئیس اداره محیط‌زیست بابلسر با اشاره به اینکه جای نگرانی برای ورود پساب تصفیه‌خانه بابل به بابلسر وجود ندارد گفت: شهرداری به دنبال راه‌اندازی سپتاژ باشد.
۰
plusresetminus
جای نگرانی برای ورود پساب تصفیه‌خانه بابل به بابلسر وجود ندارد/ شهرداری دنبال راه‌اندازی سپتاژ باشد
مصطفی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به وضعیت محیط‌زیستی بابلسر اظهار کرد: چندی پیش فردی با ضبط یک ویدیو گفته بود که فاضلاب شهرستان بابل از طریق کانال به بابلسر انتقال پیدا می‌کند که این خبر یا از روی غرض‌ورزی و یا از روی ناآگاهی بوده چراکه این کانال محل انتقال فاضلاب بابل نیست بلکه خط انتقال پساب تصفیه‌خانه شهری بابل است.

وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه‌ها توسط شرکت آب و فاضلاب شهری احداث می‌شوند، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه‌ها وظیفه بهسازی فاضلاب‌ها را دارند تا به استانداردهای محیط‌زیست برسند و تصفیه‌خانه بابل که خط انتقال آن به بابلسر منتهی می‌شود قبل از سال 95 احداث شده بود.

رئیس اداره محیط‌زیست بابلسر تصریح کرد: از سال 96 به بعد با پیگیری محیط‌زیست مازندران و با همکاری آب و فاضلاب و وزارت نیرو، احداث 8 تصفیه‌خانه در مازندران تامین اعتبار و اقدامات راه‌اندازی آن‌ها شروع شده که با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‌ها، استان به میانگین نسبی می‌رسد چراکه سرآنه سیستم تصفیه فاضلاب 50 درصد است اما متاسفانه درحالی که مازندران حساسیت‌های اکولوژیکی دارد این سرآنه 15 درصد است.

عرب با بیان اینکه محیط زیست وظیفه نظارت بر روی تصفیه‌خانه‌ها و واحدهای صنعتی را دارد گفت: شیوه نظارت به اینگونه است که آزمایشگاه‌های معتمد از تصفیه‌خانه‌ها و واحدهای صنعتی نمونه‌برداری انجام می‌دهند و گزارش در اختیار ما قرار می‌گیرد که اگر استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شده باشد مشکلی نیست و اگر احیانا از حدود مجاز بالاتر باشد اقدام قانونی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: چندین مرحله نمونه‌برداری از تصفیه‌خانه بابل در طول مدت حدود یک سال و نیم که بنده در این مسئولیت هستم انجام شده و امسال طی دو مرحله پارامتر میکروبی این تصفیه‌خانه بالاتر از حد مجاز بود اما مابقی پارامترها استاندارد بود که اخطاریه صادر شد و با بازدید حضوری نواقصی در تصفیه‌خانه مشاهده شد که پرونده آن درحال حاضر در مراجع قضایی باز است.

رئیس اداره محیط زیست بابلسر با بیان اینکه نقص در حوضچه‌های هوادهی و نبود حوضچه کلرزن از جمله مشکلات تصفیه خانه بابل است، یادآور شد: در سال جاری اعتباری برای بهسازی تصفیه‌خانه‌ها مصوب شد که تصفیه خانه بابل هم شامل آن می‌شود و مبلغ 17 میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو برای آن درنظر گرفته شد تا مشکلات موجود را برطرف کند.

این مسئول تاکید کرد: اگر هم نواقصی تصفیه‌خانه بابل داشته باشد در حد چند پارامتر میکروبی است که نبود تصفیه‌خانه می تواند مشکل سازتر باشد تا بودن آن چراکه وجود تصفیه‌خانه درصورت درست کارکردن یک فرصت است و یک آب تصفیه شده بازیافتی به شهر ما می‌آید که کشاورز می‌تواند در فصل کم‌آبی به خوبی از آن استفاده کند.

وی عنوان کرد: تصفیه‌خانه‌ها به پایش آنلاین تجهیز هستند که اداره کل محیط زست و آب و فاضلاب می‌توانند به راحتی کنترل کنند تا به خوبی کار کند.

رئیس اداره محبط‌زیست بابلسر با بیان اینکه جای نگرانی از خروج پساب تصفیه‌خانه بابل در بابلسر نیست گفت: نظارت ما همچنان ادامه دارد و تصفیه‌خانه بابل موظف است این مشکل بالاتر بودن حد مجاز پارامتر میکروبی را برطرف کند و اگر این موضوع حل نشود شکایتمان ادامه دار می‌شود و هیچگاه بر سر مسائل محیط‌زیستی سازشی نخواهیم داشت.

عرب در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بخش غربی شهر بابلسر به تصفیه خانه فاضلاب شهری اتصال ندارد گفت: درحالی که اعتبار 150 میلیاردی برای این موضوع درنظر گرفته بودند اما به گفته رئیس آب و فاضلاب فقط 20 میلیارد آن محقق شد که در حد اگوکشی وسط شهر بود و ادامه کار نیاز به عزم ملی دارد.

وی با بیان اینکه با مشکل فاضلاب‌های خانگی رو به رو هستیم اظهار کرد: باتوجه به تورمی که وجود دارد شاید نتوان با مبلغ‌های بالا نسبت به اتمام پروژه اگوکشی و اتصال قسمت غربی شهر بابلسر به تصفیه‌خانه اقدام خاصی را انجام داد، بنابراین موضوع سپتاژها(مکانی در کنار تصفیه خانه‌ها فاضلاب شهری برای کاهش بار فاضلاب) درنظر گرفته شد که زمینی از طرف امور آب به مساحت 3 هزار متر برای احداث سپتاژ به شهرداری اختصاص داده شد که اگر این اتفاق صورت گیرد از چالش آلودگی‌ها کاسته می‌شود.

رئیس اداره محیط‌زیست بابلسر با اشاره به اینکه سپتاژها می‌تواند از ایجاد تخلف‌های محیط‌زیستی هم جلوگیری کند خاطرنشان کرد: درحال حاضر بسیاری از فاضلاب‌کش‌ها در مکان‌هایی مانند محل دفن زباله یا حتی برخی افراد بی‌وجدان شبانه این فاضلاب‌ها را هرجایی که پیدا کنند تخلیه می‌کنند که با وجود سپتاژها ماشین‌های حمل فاضلاب با خیالی آسوده می‌توانند در این مکان ها تخلیه را انجام دهند و امیدواریم شهرداری بابلسر این موضوع را با جدیت دنبال کند تا به زودی شاهد راه‌اندازی سپتاژ در این شهر باشیم.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰