مدیر مرکز پژوهش‌های فرهنگی بومی آمل عنوان کرد

برپایی آیین‌های عزاداری با قدمت دیرینه در آمل

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۴۰۲۸۷۵
مدیر مرکز پژوهش های فرهنگی بومی آمل به برپایی آیین‌های عزاداری حسینی با قدمت دیرینه در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مراسمات محرم در همه طوائف و حسینیه‌های بزرگ آمل باشکوه خاصی برگزار و در برخی روستاها مراسماتی همچون نخل گردانی، کرب زنی و... نیز برپا می‌شود.
۰
plusresetminus
برپایی آیین‌های عزاداری با قدمت دیرینه در آمل
حشمت الله ایاز آملی در گفت وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به مراسمات خاص عزاداری در شهرستان آمل اظهار کرد: نخل گردانی در روستای نوا و بربرخیل که قدمتی دیرینه دارد، از دوره صفویه وارد ایران شد  و از ۱۴۰ سال قبل در این طوائف برگزار می شود.
 
وی ادامه داد: در همه طوائف و حسینه های بزرگ آمل مراسمات محرم باشکوه خاصی برگزار می شود که علاوه بر دسته روی این طائفه ها، شاهد حضور دسته رویی گروه هایی مثل صنعت گران و .. هستیم.
 
مدیر مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل خاطرنشان کرد: مراسم ظهر عاشورا رودبار یا به زبان محلی روآر زبانزد است، اهالی روستاهای اطراف برای عزاداری امام حسین(ع) به این روستا می آیند و همه اهالی درهای منازلشان را باز و از مهمان ها پذیرایی می کنند.
 
ایاز به مراسم عزاداری در تکیه اسک آمل اشاره کرد و گفت: شب عاشورا، پیر علم رونمایی می شود که به علم های دیگر سلام می کند همچنین گروه موزیک که متشکل از ۱۲۰ نفر است موسیقی زیبایی می‌نوازد، هرساله دهه دوم محرم در این تکیه مراسم تعزیه خوانی برگزار می شود که با استقبال زیاد مشتاقان اهل بیت همراه است.
 
وی با اشاره به مراسم کرب زنی روستای سنگچال شهرستان آمل، تصریح کرد: کرب زنی از جمله عزاداری اصیل و سنتی است که عزاداران هر کدام یک جفت کرپ در دست می گیرند و همراه با نوحه ای که خوانده می شود آنها را برهم می کوبند.. کرب قطعه چوبی تراشیده شده به اندازه‌ کف دست که سطح بیرونی آن صاف است.
 
نائب رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان آمل در پایان گفت: مراسم شام غریبان باشکوه خاصی در تکایا، امام زاده ها و حسینه ها برگزار می شود، که یادآور اندوه بعد از مراسم عاشورا است.
 
انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴