تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۴۰۲۳۱۳
یک کارشناس مذهبی گفت: مراسم محرم، باید اثرگذار و انسان‌ساز باشد و بتواند انسان‌ها را اصلاح کند.
۰
plusresetminus
مراسم‌های ماه محرم باید اثرگذار و انسان‌ساز باشد
به گزارش بلاغ، باز ایام محرم و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری برای سیدالشهدا (ع) فرا رسید، این ایام در همه‌ی مردم حال و هوایی متفاوت و معنوی ایجاد می کند.

رضا امیری کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ  به اهمیت مراسم‌های ماه محرم و اثرگذار بودن آن اشاره و اظهار کرد:مراسم‌های محرم زمانی هدایت کننده و خط دهنده است که دو جهت احساسی و هم عاطفی مراسم‌ها مورد توجه باشد.

 وی افزود: خط عاشورا از سال ۶۱ هجری تا متن زندگی امروزی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد؛ حسینی‌ها و یزیدی‌های زمان معرفی شوند؛ شیوه حسینی‌شدن و نحوه مبارزه کردن با یزیدی‌های زمان گفته و برای مردم راهکار داده شود؛ روحانیت ما امروز این وظیفه را به عهده دارد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در مراسم های ماه محرم، هم در راستای احساسی کار شود و هم در بعد عاطفی؛ هم سخنرانی باشد و هم روضه‌خوانی؛ مبادا یک مجلس فقط سخنرانی باشد، ولی روضه‌خوانی نباشد؛ چنین مجلسی انحرافی خواهد. مجلسی هم که در آن فقط روضه خوانی و مداحی باشد، اما سخنرانی نباشد انحرافی است و این مجلس مجلس بیدارگر نیست بلکه تخدیر کننده و منحرف‌کننده است.

امیری خاطرنشان کرد: اگر دیدید که مراسم پرشکوه ماه محرم جهت دهنده نیست، بلکه تخدیرکننده است، بدانید افرادی که در آن مراسم حضور دارند، با اهداف محرم به صورت درست و اساسی آشنا نمی‌شوند و نمی‌توانند خود را با شرایط موجود و عرصه‌های مبارزه عیار کنند.

وی افزود: در ماه محرم، مراسمی که در جهت مبارزه با منکرها و ترویج معروف‌ها و ساختن انسان و جامعه مؤثر باشد مطلوب است و اگر نباشد، عزاداری جمعیتی از جوانان تا ساعتی از شب که پس از آن نماز صبح شان هم قضا شود، نه تنها بی ثمر خواهد بود که ضد خط عاشورا و برخلاف فرهنگ حسینی است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: کسی که در مراسم‌های ماه محرم شرکت می کند، نباید برای دفاع از اسلام، مذهب و مکتب به دنبال دنیا و زندگی های مجلل باشد، بلکه به دور از دلبستگی به زخارف دنیا باید وارد عرصه مبارزه شود.

امیری با اشاره به الگوهای صحیح عزاداری اظهار کرد: عزاداری ما باید در مسیر عزاداری ائمه معصومین(ع)، دفاتر مراجعی چون امام خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سیستانی و سایر مراجع انقلابی برگزار شود.

وی در پایان تصریح کرد:مراسم محرم، باید اثرگذار و انسان‌ساز باشد و بتواند انسان‌ها را اصلاح کند، اگر جوان یا پیرمردی که قبلا گناهکار بوده، خود را در این مراسم اصلاح کند و بعد از ماه محرم به یک عنصر عابد، متقی و به درد بخور جامعه تبدیل شود، در همه عرصه‌ها مؤثر عمل می‌کند.

در روزگار کنونی قدرت و شکوه حرکت‌های دینی را به رخ دشمن بکشیم، و در عین حال بازتاب این حرکت باعث اصلاح انسان های حاضر در مراسم و جامعه شود، بهتر عمل کرده‌ایم.

به گزارش بلاغ، گستردگی و عظمت این حرکت مردمی و حضور خودجوش همه‌ی اقشار، باید نکات خاصی مورد توجّه قرار گیرند، تا علاوه بر حفظ خلوص و معنویت مراسم، بر شکوه و ابهت آن نیز افزوده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰