تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۹۹۹
دبیر كمیته پسماند محیط زیست مازندران با بیان اینکه 90 درصد از مراکز دفن زباله مازندران، دارای شرایط خوبی نیستند؛ گفت: مراکز دفن عمارت آمل، قائم‌شهر، نور، بخشی از چالوس و بخش روستایی نکا در وضعیت حادتری نسبت به سایر مراکز دفن قرار دارند.
۱
plusresetminus
شرایط نامطلوب 90 درصد از مراکز دفن زباله مازندران/عوامل دپوی زباله در سواحل برخی شهرها
فربد فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ درباره آخرین وضعیت مراکز دفن و دپوی زباله در مازندران و همچنین میزان پیشرفت ساخت کارخانه‌های زباله سوز و کمپوست در استان اظهار کرد: ما در استان مازندران، تقریبا 28 مرکز دفن زباله داریم که بیشتر به‌صورت دفن و دپو است که غالبا به دلیل اینکه ظرفیت‌ها پر شده است، از حالت دفن خارج و دپو زباله در آن‌ها صورت می‌گیرد.

50 درصد مراکز دفن مازندران مجوز زیست محیطی ندارند

وی افزود: از این 28 مرکز دفن، تقریبا 50 درصد آن‌ها، مجوز زیست محیطی ندارند و از دستگاه‌های دیگر مثل شورای تامین گرفته‌اند؛ که این دستگاه‌ها ناگزیر به صدور این مجوزها در 30 سال پیش شدند.

دبیركمیته پسماند محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: خوب در آن زمان باید نقاطی را به عنوان مراکز دفن انتخاب می‌کردند که این مناطق انتخاب و مجوز هم برای آن‌ها صادر شد و قرار شد حداقل‌هایی که جزو الزاماتی مورد انتظار محیط زیست بود، در این مناطق اجرا شود.

مسئول پسماند محیط زیست مازندران بیان کرد: در حال حاضر، همکاران ما در سطح شهرهای استان از این مراکز بازدید می‌کنند و از آن‌جا که از بدو فعالیت این مراکز، زیرساخت‌ها با مشکل مواجه بود، از همان ابتدا، دفن بهداشتی در این مراکز انجام نشد و تا به حال هم این وضعیت، ادامه پیدا کرده است.

این کارشناس آب و خاک محیط زیست مازندران عنوان کرد: اگر بنا باشد یک نقطه‌ای را به عنوان مرکز دفن در نظر بگیرید باید یک سری زیرساخت‌های لازم را برای آن فراهم کنید که به طور مثال لاینرهای مخصوص را بگذارید، ژئوتکس‌ها، ژئو مِن دِلَند، زه کشی‌ها، استحصال شیرابه، تصفیه خانه شیرابه و تمامی موارد را در این مرکز تعبیه کنید و پس از آن نیز یک سری کارها مثل خاک پوششی، آهک پاشی و موضوعاتی از این دست را انجام دهید تا بتوانید زباله‌ها را به صورت بهداشتی و سنتی دفن کنید.

دفن سنتی قسمت اعظمی از زباله‌های مازندران

فخاری ادامه داد: ما در حال حاضر، چون پروژه‌هامان هنوز به طور کامل راه اندازی نشده است، قسمت اعظمی از زباله‌های استان در حال دفن به صورت سنتی است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته، استانداری یک برنامه زمان‌بندی را به شهرداری‌ها در چند بند اعلام کرد، گفت: این برنامه در جهت ساماندهی مراکز دفن بود، اما کماکان زیرساخت‌هامان همان است و این برنامه کمک می‌کرد تا وضعیت ما از اینی که هست بدتر نشود.

هیچکدام از مراکز دفن مورد تایید محیط زیست نیست

دبیركمیته پسماند محیط زیست مازندران اضافه کرد: پس از اعلام این زمان بندی و طبق پایشی که همکاران ما از این مراکز دفن داشتند، به نسبت در برخی از این مراکز، شرایط بهبود پیدا کرده است، اما کماکان هیچکدام به صورت اصولی، مورد قبول کامل محیط زیست نیست.

مسئول پسماند محیط زیست مازندران متذکر شد: به طور مثال الآن در مرکز دفن چهاردانگه ساری، ما دو هکتار را که از سال‌های گذشته مجوز دفن گرفته بودند را اخطار دادیم و مکاتبه کردیم که حتما باید طرح را به محیط زیست اعلام کنند و درصورت عدم ارائه طرح، ما نسبت به توقف این پروژه اقدام می‌کنیم و از ادامه کار جلوگیری خواهیم کرد.


این کارشناس آب و خاک محیط زیست مازندران مطرح کرد: برخی موضوعات نظیر همین مجوز دو هکتاری مرکز دفن ساری، چون از گذشته داده شد و این مباحث در آن زمان مطرح نبود، نمی‌شود از این مراکز، انتظار دفن اصولی را هم داشت.

مراکز دفن بحرانی مازندران کدامند؟

فخاری در پاسخ این سوال خبرنگار ما چند مرکز دفن در استان به لحاظ اصول بهداشتی و موقعیت جغرافیایی در وضعیت بحرانی قرار دارند، اعلام کرد: مراکز دفن عمارت آمل، قائم‌شهر، نور، بخشی از چالوس و بخش روستایی نکا در وضعیت حادتری نسبت به سایر مراکز دفن هستند و در مجموع باید بگوییم که 90 درصد از این مراکز، شرایط خوبی ندارند.

وی افزود: نه اینکه در این مراکز، کاری انجام نشده است، بلکه آن اقداماتی که مورد نظر محیط زیست است، انجام نگرفته است و به همین دلیل است که ما مجددا هم برای برخی شهرداری‌ها اخطاریه صادر کردیم و برخی را هم به مراجع قضایی معرفی کردیم.

علت دپوی زباله در سواحل شهرهای محمودآباد، بابلسر و فریدونکنار

دبیركمیته پسماند محیط زیست مازندران در خصوص دپوی زباله در سواحل شهرهای کناره مازندران پاسخ داد: ما در این شهرها مثل محمودآباد، محل دپو داریم؛ محل دپوهای موقتی که زباله در آن جمع آوری و به مراکز دفن آمل انتقال داده می‌شد؛ اما از آن‌جا که سایت عمارت ظرفیتش پُر شد و در پذیرش زباله‌ها، محدودیت ایجاد کردند و هر چند روز یکبار این انتقال انجام می‌گیرد، لذا منجر به تل انبار شدن زباله‌ها در کنار دریا شد، هر چند ما در حال رایزنی برای انجام این انتقال هستیم اما محل دپو در کنار سواحل نیز غیرمجاز است.

مسئول پسماند محیط زیست مازندران یادآور شد: در خصوص دو مرکز دیگر ما در شهرهای بابلسر و فریدونکنار نیز که جزو مراکز دفن ما هستند نیز سعی شده است تا زیرساخت‌ها بهتر شود، اما شرایط در این نقاط نیز شرایط خوبی نیست.

این کارشناس آب و خاک محیط زیست مازندران در خصوص فعالیت موقت سه طرح تصفیه شیرابه در سه شهر ساری، قائم‌شهر و بابل گفت: این طرح‌ها باید روزانه مورد بررسی قرار گیرند و هنوز موافقت صد درصد محیط زیست را نگرفتند اما توانستند چند پارامتر مخرب محیط زیست را کم کنند که ما اعلام کردیم این طرح‌ها ضمن اجرای ظرفیت‌های واقعی باید مداوم باشند.

فخاری در خصوص میزان روزانه تولید زباله در استان بیان کرد: آمار اعلامی در حد 3 هزار تا 3 هزار و 100 تن است اما من به عنوان کارشناس معتقدم که این آمار، خیلی دقیق نیست؛ چرا که باید این میزان بر اساس یک رقم منطقی باشد و باید با توجه به ظرفیت گردشگری، به ویژه شش ماهه نخست سال را مورد رصد قرار داد.

امکان راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز نوشهر تا پایان امسال

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال، افتتاح کارخانه‌ای را خواهیم داشت یا خیر؛ اظهار کرد: قرار شده است تا کارخانه زباله سوز نوشهر تا پایان امسال حتما راه اندازی شود و با وجود اینکه امسال، سومین سالی است که این وعده عنوان می‌شود اما امسال جدی‌تر و پیگیر تر و به صورت هفتگی این موضوع دنبال می‌شود.

آخرین وضعیت کارخانه‌های کمپوست بابل، بهشهر و تنکابن

دبیركمیته پسماند محیط زیست مازندران با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه کمپوست بابل با ظرفیت 250 تن، کارخانه کمپوست بهشهر با ظرفیت 250 تن و کارخانه کمپوست تنکابن نیز با ظرفیت 250 تن در دست اجرا و در حال فعالیت دست و پا شکسته است؛ عنوان کرد: کارخانه کمپوست تنکابن تنها نیاز به دستگاه هم‌زن وینگوترنر برای راه اندازی دارد که هنوز وارد نشده است، خط پردازش آن هم در حال فعالیت موقت است.

مسئول پسماند محیط زیست مازندران افزود: کارخانه کمپوست بهشهر هم در حال حاضر با ظرفیت 100 تن مشغول فعالیت است و می‌بایست در خصوص سالن تخمیر، ظرفیت آن افزایش پیدا کند و خط پردازش‌ها هم در این کارخانه‌ها با مشکل مواجه هستند چرا که ما نباید در انتهای کار، پلاستیک مشاهده کنیم.

افتتاح کارخانه زباله‌سوز ساری تا پایان امسال بعید است

فخاری با بیان اینکه جدا از این 3 کارخانه کمپوست، دو کارخانه زباله سوز در حال احداث در شهرهای ساری و نوشهر را داریم؛ عنوان کرد: کارخانه 200 تنی نوشهر که قرار شد تا اواخر آذرماه افتتاح شود و کارخانه 450 تنی ساری هم با شدت در حال پیشرفت و ساخت است و با وجود اینکه در گذشته خیلی تعلل وجود داشته اما طی یکی تا دو سال اخیر اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته و امیدورایم که طبق اعلام شهرداری تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، اما من بعید می‌دانم.

وی در پایان در این خصوص که آیا برای ما بقی شهرها هم برنامه‌ای برای ساخت کارخانه زباله سوز دارید یا خیر، گفت: ما برای ما بقی شهرها مثل نور، آمل، بابلسر و قائم‌شهر در حال پیگیری هستیم که برخی مشکل زمین دارند، برخی مشکل سرمایه‌گذار دارند و در حال حل و فصل این موانع برای آغاز انجام پروژه هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ای آقا تو چهاردانگه 12 ساله که قراره دیگه زباله نیارن تموم سفره های زیرزمینی الوده شده یک چوپان تو زمین سست شیرابه فرو رفت و مرد، اعتصاب و اعتراض کردند اما انگار نه انگار، مافیای زباله اونقدر پول به جیبی میزنه که نمیخان کارخونه ای افتتاح بشه