تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۴۰۰۹۹۱
امام جمعه موقت زیراب گفت: اگر امروز فاصله طبقاتی را در جامعه ملموس ومحسوس پیدا می‌کنیم دلالت بر عدم توجه مسئولان به رسم ابرار که الگوی درعین حال ساده اما ژرف وتمام ناشدنی دارد.
۰
plusresetminus
«رسم ابرار» الگوی ژرف و تمام ناشدنی/دغدغه جوانان انقلابی رفع محرومیت‌زدایی است
حجت‌الاسلام محسن قبادیان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: توجه به قرآن وکاربست های اجتماعی ارائه شده آن یکی ازعلل ترقی وتوسعه فرهنگی در جوامع بشری خواهدبود، زمانی که یک جامعه فرهنگ صحیح ومنطق فرهنگی توسعه یافته داشته باشد تعالی وپویایی درمیان آن تضمین می‌شود.

وی افزود: مظهرقرآن درعالم خلق یعنی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم  رحمه للعالمین معرفی شده است، یعنی رحمت برای همه مخلوقات، نه صرفا رحمه للمسلمین،ازهمین رو جوامع توسعه یافته بصورت مسکوت درزیرساخت‌های فرهنگی خود از رهنمودهای معجزه جاویدان خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم استفاده کرده‌اند اما برای به اصطلاح خودشان جهان سومی ها نسخه‌های مخالف قرآن می‌پیچند، که همین هم دلالت برتحقیق وتدقیق ایشان برقرآن دارد.

امام جمعه موقت زیراب با بیان اینکه امروزفقدان قرآن خوانی چالش نیست بلکه نقیصه عدم قرآن‌دانی نقطه بروز آسیب‌ها است، خاطرنشان کرد: در ماه ذی الحجه یکی از اتفاقات برجسته صدراسلام که قرآن آن را به عنوان یک واقعه قابل توجه درخودش ضبط کرده است وباتوجه به ابدی بودن وجاودانگی قرآن استخراج این نکته که درهرعصر وزمانی این واقعه قابلیت طرح، تحلیل وکاربرد اجتماعی موثردارد، مسلم است.

قبادیان با اشاره به سوره انسان اظهار کرد: این رخداد با عبارت(وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا )درهشتمین آیه اشاره می‎کند، وجود مقدس امیرالمومنین، حضرت صدیقه کبری، امام مجتبی و سیدالشهدا علیهم صلوات الله بعد از نذر روزه به مدت ۳روز، بواسطه درخواست از پروردگار منان در شفای بیماری فرزندان خانواده در روز ۲۳ذی الحجه پس اجابت حی متعال روزه‌دار می‌شوند.

وی افزود: اندکی قبل از موعدافطار کوبه درب خانه صدای دق الباب را درصحن خانه می‌پیچاند،خادمه سوال می‌کند:کیستی؟ پاسخ می‌شنودمسکین گرسنه به امید کرم ولطف اهل خانه تا اطعام شوم، روزه‌داران آنچه برای افطار داشته‌اند که چندقرص نان بود را درراه رضای حق به او هدیه می‌کنند، فردا نوبت دومین روز است وباز همان اتفاق تکرار می‌شود با این فرق که دق الباب کننده یتیم است، روز سوم کوبنده درب خانه اسیر، اما تفاوتی در رسم ابرار رخ نمی‌دهد وافطار خودرا بذل می‌کنند واین درصورتی است که خود طعام دیگری ندارند.

امام جمعه زیراب تصریح کرد: شاید دریک نگاه سطحی به این ماجرا علامت تعجب درذهن نقش بندد اما با نگاه تحلیلی یک منطق محکم ومهم نمایان می‌شود، امام وحجت خدا یکی از اختصاصاتش تعلیم به خلق است واین تعلیم درکلام وسیره امام همواره ساری وجاری است.

قبادیان افزود: اینجا دغدغه زدودن محرومیت به هرمیزان برای مسئول جامعه یعنی امیرالمومنین علیه السلام و خانواده ایشان به وضوح دریافت می‌شود، مسئول جامعه اسلامی نه تنها سنگ به شکم می‌بندد بلکه آنچه برای خودش به عنوان طعام برگزیده است به محرومان اعطا می‌کند تا فاصله طبقاتی را ازبین ببرد، تا ان اکرمکم عندالله اتقاکم را دراقدام وعمل نهادینه کند وخود قبل ازدیگران دست به اقدام وعمل می‌زند.

وی خاطرنشان کرد:اگر امروز فاصله طبقاتی را در جامعه ملموس ومحسوس پیدا می‌کنیم دلالت بر عدم توجه مسئولان به رسم ابرار که الگوی درعین حال ساده اما ژرف وتمام ناشدنی دارد.

امام جمعه موقت زیراب اظهار کرد: در جریان انقلاب اسلامی شاهد پویشی مبارک بودیم یعنی تشکل‌های جهادی توسط جوانان انقلابی مسلمان پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام، که در بحران‌ها خوش درخشیدند و در ایام غیربحرانی هم بدور از هیاهو به محرومیت‌زدایی مشغولند، یکی از الگوهای موثر برای رفع محرومیت درجامعه برای گروه‌های جهای همین ماجرای مبارک می‌تواند باشد.

قبادیان افزود: قرآن دستور می‌دهد به اینکه(فاستبقوا الخیرات)درخیرات ازیکدیگرسبقت بگیرید وبه تعبیرساده‌ترمسابقه برگزارکنید، بیاییم این الگوی نورانی را دراین ایام مبارک درمیدان مسابقه اخیار پیاده کنیم. 

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت ساده بودن و عدم افتادن دردام لیبرالیسم یکی از نکات برجسته این الگو، طعام ساده درسبک زندگی اسلامی است.

امام جمعه موقت زیراب افزود: ارائه طرح رسم ابرار توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) وستاد دیه به مارسید که مایه خرسندی است وباید برای ترویج وتثبیت آن تلاش کرد.

قبادیان خاطرنشان کرد: در این طرح که از روز یکشنبه ۳ شهریور تا سه شنبه ۵شهریور ادامه دارد، بناست خانواده‌ها روزه بگیرند و هر خانواده هزینه افطار خود را با همکاری کمیته امداد حضرت امام و سازمان زندانها و ستاد دیه به حساب‌های مشخصی جهت کمک به مساکین (روز یکشنبه)، کمک به ایتام (روز دوشنبه) و کمک به آزادی زندانیان (روز سه شنبه) واریز کنند و به امید خدا شهروندان سوادکوهی نیز بتوانند مثل همیشه در کمک به هموطنان در این طرح پیش قدم باشند.

وی افزود: جا دارد با این بیت شعر به این گفت‌وگو پایان دهم «همت بلند دار که مردان روزگار  از همت بلند بجائی رسيده‌اند».

گفت و گو از حسین قاسمی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴