دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شرق مازندران خبر داد

آغاز فعالیت انجمن علمی پدافند غیرعامل در نکا

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۳۹۸۹۶۰
دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شرق مازندران، آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی اصول پایداری ملی را از اهداف اصلی انجمن علمی پدافندغیرعامل برشمرد و گفت: این انجمن بازوی کارشناسی دستگاههای اجرایی در تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه پایداری ملی خواهد بود.
۰
plusresetminus
آغاز فعالیت انجمن علمی پدافند غیرعامل در نکا
محمداسماعیل اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به آغاز فعالیت انجمن علمی پدافند غییرعامل شهرستان نکا، اظهار کرد: پدافند غیرعامل به منزله اقداماتی پیش نگرانه، پیشگیرانه و غیرمسلحانه به منظور کاهش هزینه‌های ناشی از تهدیدات طبیعی و نظامی است.

وی افزود: انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران به منظور نیل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه همه جانبه کشور در راستای گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی، آموزشی و پژوهشی پدافند غیرعامل و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود امور آموزشی و پژوهشی در کلیه زمینه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل کشور تشكیل شده است.

دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شرق مازندران خاطرنشان کرد: امروز تهدیدات دشمن  علاوه بر حوزه های نظامی، حوزه علم و دانشی کشور را نیز در بر گرفته  بنابراین وقتی تهدیدات علیه کشورمان علمی و دانش بنیان است در این صورت تحقق دفاع همه جانبه از انقلاب و دستاوردهای آن باید از جنس علم باشد.

این مسئول اضافه کرد: چرا که تجهیزات نظامی در چنین تهدیدی کارایی کمتری دارد بنابراین دفاع نیز باید دفاع علمی و فناورنه باشد تا اثر بخش و کار آمد باشد.

وی گفت: اگر توسعه علم در سه لایه ایمنی، امنیت و دفاعی مورد بحث قرار گیرد، تمرکز فعالیت‌های پژوهشی در دو حوزه امنیت و دفاع در آموزش عالی کشور به صورت مطلوب نبوده و  باید جایگاه علمی پدافند غیر عامل در علوم مهندسی، انسانی، پزشکی، هنر، کشاورزی و پایه تعیین گردد.
 
* آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی اصول پایداری ملی

اسفندیاری تصریح کرد: بر اساس این نیاز کشور انجمن علمی پدافند غیر عامل از سال 1385 در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل و دانشگاه صنعتی مالک اشتر کشور قرار گرفت و پس از پیگیری‌های مکرر، در سال 1388 مجوز اولیه تاسیس توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به عنوان یک مجموعه غیردولتی  صادر شد

وی افزود: با این اقدام سعی شد تا با ایجاد حرکت عمومی و همگانی در جامعه برای ارتقاء پایداری ملی در کشور از طریق زایش علمی و نظریه‌پردازی دکترین دفاعی گام جدیدی در عرصه پایداری ایران اسلامی برداشته شود.

دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شرق مازندران اذعان کرد: در راستای تشکیل انجمن  در سطح ملی در سال ۱۳۹۴ انجمن علمی پدافند غیرعامل مازندران نیز تأسیس شده و بستر علمی استفاده از نخبگان استان در امور مرتبط با حوزه‌های مختلف علمی پدافند غیرعامل شکل گرفت.

این مسئول اضافه کرد: این مجموعه با اهداف پایداری ملی در شعبه شهرستان نکا نیز در حال راه‌اندازی بوده تا به اهداف مشخص انجمن علمی پدافند غیرعامل ایران نزدیکتر گردد.

وی آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی اصول پایداری ملی را از اهداف اصلی انجمن علمی پدافندغیرعامل برشمرد و گفت: این انجمن بازوی کارشناسی دستگاههای اجرایی در تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه پایداری ملی خواهد بود.
 
* اهداف تشکیل انجمن
اسفندیاری تأکید کرد: انجام و همکاری تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با علم، ‌فن و هنر پدافند غیرعامل سر و کار دارند از برنامه‌های انجمن به شمار می‌آید.

وی افزود: همکاری با نهاد‌های اجرایی، ‌علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی، بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن، ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز در حوزه پدافند غیر عامل و ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فنی و مشاوره‌ای در حوزه پدافند غیر عامل از دیگر اهداف انجمن می‌باشند.

دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شرق مازندران بیان کرد: برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، انتشار کتاب و نشریات علمی بعد از اخذ مجوز‌های لازم، نظارت علمی بر طرح‌ها و برنامه‌های نهادهای اجرایی ملزم به رعایت الزامات در حوزه پدافند غیر عامل هم عرصه‌ها و اهداف دیگر فعالیتی انجمن خواهند بود.
این مسئول اضافه کرد: فرایند ثبت و اجرایی شدن انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا در حال پیگیری بوده و حوزه‌های تخصصی و رشته‌های مورد نیاز در هر حوزه نیز شامل هشت بخش بوده که به زودی فراخوانی مبنی بر همکاری علاقه مندان در حوزه پایداری ملی با انجمن علمی پدافند غیرعامل شهرستان نکا اعلام خواهد شد.
 
* حوزه‌های فعالیت انجمن در نکا

وی در ادامه به معرفی حوزه‌های تخصصی و رشته‌های مورد نیاز انجمن علمی پدافند غیرعامل در این شهرستان، گفت: پدافند کالبدی اولین حوزه فعالیت است که شامل تمامی گرایش‌های شهرسازی، معماری، عمران، الکترونیک، صنایع، مکانیک، جغرافیا، GIS، حمل‌ونقل، ترافیک، انرژی نفت و گاز، تأسیسات و زیرساخت، آمایش سرزمین، کاداستر، نقشه‌برداری، کارتوگرافی، مدیریت اجرایی و مدیریت پروژه می‌شود.

اسفندیاری تصریح کرد: حوزه بعدی مربوط به پدافند سایبری است که از رشته‌های کامپیوتر نرم افزار، سخت افزار، برنامه‌نویسی، امنیت اطلاعات، حوزه‌های فراگیر هوشمندسازی اعم از برنامه‌نویسی، طراحی تراشه، متخصص اینترنت اشیا، پول‌های الکترونیکی، اپلیکشین‌های نفوذ، متخصص بازی‌های کامپیوتری تشکیل می‌شود.
وی افزود: حوزه بعدی به پدافند زیستی مربوط است که حوزه تخصصی آب،غذا یا کشاورزی، دام، انسان، سلامت و بهداشت، خاک را شامل می‌شود.

دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شرق مازندران پدافند اقتصادی را دیگر حوزه فعالیت انجمن برشمرد و خاطرنشان کرد: این حوزه شامل تمامی گرایش‌های اقتصاد، تجارت و بازرگانی، مدیریت، مدیریت اجرایی، حسابرسی، حسابداری، حوزه بانکداری، اقتصاد مسکن، اقتصاد کشاورزی و خدمات می‌شود.

وی تمامی گرایش‌های شیمی و فیزیک، حوزه انرژی، نفت و گاز و مشتقات آن، پتروشیمی و صنایع را از زیرمجموعه‌های حوزه پدافند شیمیایی برشمرد و اضافه کرد: حوزه پدافند پرتویی شامل فیزیک، شیمی، انرژی حوزه آب سنگین، حوزه صنایع دفاعی و نظامی، حوزه پدافند غیرعامل عمومی شامل تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها و حوزه پدافند مردم‌محور شامل تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها نیز دیگر بخش‌های فعالیت انجمن به شمار می‌آیند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴