در گفت‌وگو با یک فعال رسانه‌ای مطرح کرد

رعایت اخلاق؛ حلقه‌ مفقوده‌ رسانه‌ای

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۹۸۷۷۴
یک فعال رسانه‌ای مازندران اخلاق را حلقه مفقوده رسانه های امروز بیان کرد و گفت: موضوع اخلاق باید در اولویت کار ما باشد، بسیاری از همکاران بخاطر اینکه مطرح شوند، اخلاق را زیرپا می گذارند و این زیبا نیست.
۰
plusresetminus
رعایت اخلاق؛ حلقه‌ مفقوده‌ رسانه‌ای
علی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه طرح ساماندهی خانه مطبوعات مازندران در کشور رتبه نخست را دارد، اظهار کرد: مازندران نسبت به استان های بزرگی چون تهران و اصفهان  که در این حوزه مدعی هستند، توانسته عملکرد بهتری داشته باشد، در هر شهرستان خانه رابط مطبوعات انتخاب شدند تا مشکلات خبرنگاران راحت تر حل شود.
 
وی با اشاره به 400 عضو خانه مطبوعات استان مازندران، عنوان کرد: اداره ارشاد 16 وظیفه بر عهده خانه مطبوعات قرار داده و طرح ساماندهی یکی از این مسئولیت ها که با ایراداتی نیز همراه است.
 
مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران در ادامه تصریح کرد: یکی از این ایرادات هویت خبرنگاران است که زمینه فعالیت آنها ثبت نشده است و اینکه در مرحله ثبت نام گزینه ویرایش برای متقاضی وجود ندارد تا در صورت تایید نشدن مدیرمسئول بتواند تغییر انجام دهد.
 
تعدد رسانه ها خدمت یا خیانت
این مسئول تعدد رسانه ها را مشکل اساسی در این بخش دانست و اظهار کرد: مدیر مسئول تایید پروانه را از وزارت ارشاد می گیرد، این ضعف بزرگی است که باید پالایش شود؛ نیمی از کسانی که مجوز می گیرند در این حرفه نبودند، با وجودی که رسانه های مازندران دچار مشکل اقتصادی هستند هرهفته شاهد مجوز جدید هستیم.
 
یوسفی ادامه داد: بیش تر مجوزهای رسانه ها در مازندران سیاسی است، بدون هیچ سابقه ای رسانه ها مجوز می گیرند، بخاطر اینکه از یک حزب سیاسی دفاع کنند، این خدمت به رسانه نیست، بلکه خیانت به رسانه است.
 
خبرنگار یا روابط عمومی
وی به حضور بیش از 400 رسانه و 15 روزنامه در مازندران اشاره کرد و گفت: متاسفانه نشریات منظم چاپ نمی شوند و اگر صفحات آنها را ورق بزنیم خبر با کیفیت کمتری مشاهد می کنیم.
 
این فعال رسانه ای مازندران به اثرگذاری رسانه ها اشاره کرد و افزود: در مشکل زباله رسانه ها هم صدا نبودند تا بتوانند این چالش را به گوش مدیران ملی برسانند، در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز همینطور، بیشتر نگاهشان روابط عمومی ادارات شد و مسائل مهم را کنار گذاشتند.
 
ضعف آموزشی در سیستم رسانه مازندران
مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران این استان را در حوزه رسانه قوی خواند و تاکید کرد: با توجه به وجود پتانسیل بالا در این استان و قرار داشتن در رتبه ای خوب متاسفانه تنها ضعف ما در آموزش است که با وجود برپایی برنامه ها و کارگاه های آموزشی با حضور اساتید به نام کشور استقبال خوبی دیده نشد ، در حالی که دوره آکادمی در کنار تجربه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
این مسئول، جشنواره خزر را گام نخست برای جشنواره بین المللی آستاراخان دانست و بیان کرد: استقبال از این جشنواره به اندازه یک ششم جشنواره مطبوعات نبوده است، توجه به اینکه 48 درصد مشارکت از مازندران انجام شد اما انتظار می رفت حوزه دریای خزر برای اهالی رسانه مهم تر تلقی شود.
 
یوسفی نداشتن بیمه را یکی از مشکلات خبرنگاران عنوان کرد و گفت: رایزنی هایی میان صندق هنر و سازمان تامین اجتماعی به نمایندگی از وزارت ارشاد  انجام شد تا خبرنگاران مستقل بتوانند درخواست بیمه کنند.
 
مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران در ادامه تصریح کرد: خبرنگاران حرف های جامعه را فریاد می زنند اما از خودشان دفاع نمی کنند، در این میان مدیران هم به فکر خبرنگاران نیستند.
 
وی به اقدامات خانه مطبوعات اشاره کرد و افزود: میزبانی اجلاسیه با حضور وزیر ارشاد، میزبانی جشنواره خزر با حضور ربیعی سنخگوی دولت، برگزاری کارگاه آموزشی در چند نقطه از استان که در آینده نیز تداوم دارد.
 
مسئول کمیته آموزشی خانه مطبوعات استان مازندران با بیان اینکه رسانه ها باید به دنبال جذب مخاطب باشند، عنوان کرد: رسانه ها نیز باید به روز شوند و در فضای مجازی کار کنند، تنها راه برون رفت از این مشکل به روز شدن و نوین شدن خبرنگاران است.
 
اخلاق حلقه مفقوده رسانه
یوسفی اخلاق را حلقه مفقوده رسانه های امروز بیان کرد و افزود: موضوع اخلاق باید در اولویت کار ما باشد، بسیاری از همکاران بخاطر اینکه مطرح شوند، اخلاق را زیرپا می گذارند و این زیبا نیست.
 
وی شهرستان آمل را یکی از شهرهای فعال در رسانه دانست و تصریح کرد: این شهرستان در عرصه رسانه بسیار خوب فعالیت می کند، خبرنگاران زبده و باهوش در این حوزه زیاد هستند، اما متاسفانه باید اختلاف ها را کنار بگذارند تا مشکلات این شهرستان حل شود.
 
مدیرعامل خانه مطبوعات استان مازندران با بیان اینکه فضای مجازی می تواند فرصت و یا تهدیدی برای رسانه باشد، خاطرنشان کرد: فضای مجازی می تواند جایی برای رقابت خوب در حوزه اطلاع رسانی باشد و یا تهدیدی برای افراد نا آشنا در این حوزه که متعهد نیستند، تا بتوانند به درج خبرهای کذب و بداخلاقی بپردازند، امیدواریم به زودی با سازوکارهایی که در فضای مجازی شکل می گیرد از این دست فرصت ها استفاده درست کنیم.
 
یوسفی به حوزه شکایت علیه رسانه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دادگاه مطبوعات فقط یک نماینده از خبرنگاران وجود دارد در حالی که انتظار می رود از خانه مطبوعات نیز یک نماینده حاضر باشد تا بتوان حمایت های بیشتری انجام شود.
 
وی در پایان جشنواره سال گذشته را جشنواره پاکی خواند و تصریح کرد: داورها از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های کشور انتخاب شده بودند و از افراد با تجربه و سرشناس در حوزه رسانه کشور بودند، افرادی چون قاضی زاده تا کمترین خطای انسانی در این جشنواره وجود داشته باشد.

گفت و گو از حسن سلحشور
 
انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما