تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۳۹۴۷۵۳
کارشناسان مسائل سیاسی با بیان اینکه كشورهاى اروپایی مطالبات واشنگتن را به زبانى دیگر مطرح مى‌كنند گفتند: کانال مالی که اروپایی‌ها ادعای اجرای آن را دارند تبل توخالی همانند برجام پروژه‌ای شکست خورده‌ای است که دل نبستن به آن سودمندتر از دل بستن به آن است.
۰
plusresetminus
اروپایى‌ها؛ پیاده‌نظام اجرایى سناریو ترامپ‌/ اینستکس پروژه‌ای از آغاز شکست خورده‌
به گزارش بلاغ، حدود ۱۴ ماه از خروج یك طرفه آمریكا از برجام مى‌گذرد. ایران در این مدت به شكل یك طرفه به تعهدات برجامى خود عمل كرده است اما طرف اروپایى كه قرار بود در مقابل تحریم‌هاى آمریكا كارى كند، جز وعده و حرف چیز دیگرى از خود نشان نداده است.

در چنین شرایطى، آمریكا و اروپا با محاسباتى غلط گمان مى‌كردند كه ایران دچار بن بست راهبردى شده و نمى‌تواند دست به اقدام تقابلى بزند.

واكنش‌هاى عصبى غربى‌ها نشان مى‌دهد شمارش معكوس هسته‌اى ایران آنان را به‌نوعى غافلگیر و شوكه كرده است. این در حالى است كه مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا براى عمل به تعهدات برجامى خود رو به پایان است و اعلام تصمیمات جدید ایران و عبور از سقف ۳۰۰ كیلوگرم اورانیوم غنى شده تا ششم تیرماه با واكنش سریع غربى‌ها مواجه شد. واكنشى كه حاكى از نگرانى توام با باج‌خواهى آنان است.

رئیس جمهور آمریكا ایران را تهدید كرده و مدعى شد نخواهد گذاشت ایران به سلاح هسته‌اى دست یابد. واكنش رژیم صهیونیستى نیز از همین نوع است. نكته جالب آن‌كه برخى سینه چاكان برجام خروج ترامپ از توافق و انتقادات نتانیاهو را نشانه سودمندى آن مى‌دانستند. واكنش ترامپ و نتانیاهو نشان داد این توافق براى آنان بسیار مهم است و ماندن ایران در آن و عمل به تعهداتش به‌صورت نامحدود، خواسته اولیه و اصلى آنان است.

اروپایى‌ها؛ پیاده‌نظام اجرایى سناریو ترامپ‌

در این رابطه محسن رحمانی کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه غربى‌ها نشان دادند كه برخلاف ادعاهاى خود، زبان دیپلماسى و نرم را نمى‌فهمند و باید با زبان زور با آنان سخن گفت اظهار کرد: این رفتار اروپایى‌ها مسبوق به سابقه است و در مذاكرات هسته‌اى اوایل دهه ۸۰ نیز آنان همین رویه و روند را در پیش گرفتند. ایران مدتى طولانى و به‌صورت داوطلبانه غنى‌سازى را تعلیق كرد اما آنان جز وعده‌هاى توخالى و امروز و فردا كردن، هیچ اقدامى انجام ندادند و عملاً مذاكرات را به شكست كشاندند.

وی با اشاره به ناكام ماندن سناریوی جنگ یا مذاکره با آمریکا در ماه‌هاى گذشته خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مهلت ۶۰ روزه ایران به كشورهاى اروپایى براى جبران خسارت‌هاى خروج یك‌جانبه آمریكا از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) روبه پایان است؛ اما كشورهاى اروپایى نه تنها براى جبران منافع تهران كارى نكرده‌اند، بلكه به‌تازگى مطالبات واشنگتن را به زبانى دیگر مطرح مى‌كنند.

کارشناس مسائل سیاسی کانال مالی اینستکس را یک تبل توخالی دانست و افزود: این کانال مالی که اروپایی‌ها ادعای اجرای آن را دارند تبل توخالی همانند برجام است زیرا هیچ کدام از کشورهای اروپایی عضو برجام استقلال سیاسی و مالی در برابر آمریکا ندارند و به عبارتی کارمند گوش به زنگ دولت ایالات متحده محسوب می‌شوند.

رحمانی تأکید کرد: دولت آمریكا همچنان بر این باور است كه روزى فرا خواهد رسید استراتژى فشار حداكثرى و تحریم‌هاى اقتصادى، انزواى دیپلماتیك و حتى تهدید جنگ، به یك توافق تاریخى با ایران منجر خواهد شد، غافل از این‌كه راهبردهاى مذكور، قابلیت‌هاى درونى خود را براى مقابله با ایران از دست داده‌اند و به بیان ساده‌تر، استفاده آمریكا از استراتژى‌هاى مذكور به‌خصوص راهبرد فشار حداكثرى و تحریم شدید اقتصادى، نه تنها در قبال ایران شكست خورده، بلكه چشم انداز استفاده آمریكا از این ابزارهاى فشار را در خصوص كشورهاى دیگر نیز با ابهامات اساسى مواجه ساخته است.

اقدامات نمادین اروپا در حمایت سیاسى از برجام

سعید تجری پژوهشگر سیاسی نیز با بیان اینکه هدف اصلى و راهبردى فشار حداكثرى آمریكایى‌ها كه درون مایه اقتصادى داشت و دارد، گشودن دروازه‌هاى آشوب و تنش‌هاى خیابانى بر علیه حاكمیت و نظام سیاسى بود تصریح کرد: مردم ایران نه تنها به خیابان‌ها نریختند و در دام آمریكایى‌ها نیفتادند، بلكه بیش از پیش به این واقعیت پى بردند كه آمریكا علت العلل مشكلات و معضلاتى است كه بر اقتصاد و معیشت مردم رفته و سفره‌هایشان را كوتاه كرده است، این درك هم‌اكنون به انسجام مردمى در مقابل زیاده‌طلبى آمریكایى‌ها ختم شده است.

وی اقدامات اروپا و مواضع سیاستمداران آن‌ها در حمایت سیاسى از برجام نمادین دانست و گفت: آنچه که در مدت 14 ماهه پس از خروج آمریکا از برجام، از سوی اروپایی ها شاهد بودیم جز حرف، ادعا و تهدید چیزی نبوده و تمام رفتار اروپایی‌ها به یک سری اقدامات نمادین در حمایت سیاسی از برجام است.
این پژوهشگر سیاسی به کانال مالی اینستکس اشاره و عنوان کرد: اینستکس پروژه‌ای شکست خورده‌ای است که دل نبستن به آن سودمندتر از دل بستن به آن است، زیرا اقدام جدی از سوی دول اروپایی عضو برجام برای پایبندی به آن را شاهد نیستیم.

تجری با با بیان اینکه اروپا ناچار است دست به انتخاب بزند اظهار کرد: هم‌اكنون سه كشور اروپایى كه طى یكسال اخیر بازى در زمین دولت ترامپ را نسبت به انجام تعهدات حقوقى خود در برجام ترجیح داده بودند، در مقابل انتخابى بزرگ قرار گرفته‌اند، آن‌ها باید میان استمرار همراهى با كاخ سفید و حفظ منافع ایران مطابق توافق هسته اى، صرفاً یك گزینه را انتخاب كنند.

وی افزود: در این معادله، استمرار بازى دوگانه اروپا (به مانند آنچه طى یكسال اخیر شاهد آن بودیم) معنا و مفهومى نخواهد داشت و آنچه مسلم است اینكه زمان مداراى جمهورى اسلامى ایران با اتحادیه اروپا به پایان رسیده است و بدون‌شك در صورتى كه طرف اروپایى طى چند روز آتى اقدامى فورى، عملیاتى، تضمین شده و قاطعانه در راستاى حفظ منافع ایران در برجام صورت ندهد، جایى براى مصالحه با آن‌ها از سوى جمهورى اسلامى ایران باقى نخواهد ماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴