تاریخ انتشارسه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۹۳۸۰۵
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه گفت: بعضی از افراد بومی و حتی دارای مسئولیت، افراد غیر بومی را وارد روستاها کرده و اراضی خارج از بافت را به قیمت داخل بافت به فروش می‌رسانند که این باعث تحریف و تغییر بافت روستایی می‌شود.
۰
plusresetminus
ساماندهی ساخت‌وسازهای غیربومی در مناطق سوادکوه/شگرد برخی افراد برای تغییر بافت روستایی
محمد اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با بیان اینکه جهاد کشاورزی وظایف بسیاری را در روستاها به عهده دارد، دو وظیفه عمده این سازمان در روستاها را تولید و حفظ بستر تولید برشمرد و با اشاره به تولید گندم، جو، کلزا و دانه‌های روغنی در کشور، اظهار کرد: این چهار محصول تماماً به شکل تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود و تنها در زمینه تولید دانه‌های روغنی (سویا و کلزا) هنوز به خود‌کفایی نرسیده‌ایم.

وی با اعلام اینکه از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن روغن مصرفی داخلی، تنها ۱۰ درصد در داخل تولید می‌شود، این امر را شایان توجه برشمرد و افزود: در دو سه سال اخیر توانستیم با حمایت جهاد کشاورزی حدود ۱۲۰ هکتار کلزار در سطح کشت کنیم و این کشت را رونق بدهیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه سطح زراعی زیر کشت شهرستان را ۷ هزار هکتار عنوان کرد و از جمله مخاطرات پیش روی کشاورزان را حمله حیوانات وحشی دانست و افزود: با توجه به شرایطی که شهرستان دارد می‌توانیم مجوز فنس کشی و دیوارکشی را به کشاورزان بدهیم تا بتوانند زمین خود را از دست حیوانات وحشی و اهلی رها شده در طبیعت نجات دهند.

اسماعیلی با اشاره به آب‌وهوای مناسب، طبیعت زیبا و گردشگرپذیر بودن شهرستان و با بیان اینکه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی و منابع ملی موجب صرف وقت در دادگاه‌ها و تحمیل هزینه بسیار به سازمان می‌شود، بر ساماندهی ساخت‌وسازهای غیربومی تأکید کرد و افزود: متاسفانه بعضی از افراد بومی و حتی دارای مسئولیت، افراد غیر بومی را وارد روستاها کرده و اراضی خارج از بافت را به قیمت داخل بافت به فروش می‌رسانند که این باعث تحریف و تغییر بافت روستایی می‌شود.

وی با بیان اینکه روستاهای ما بافت دامداری و بومی دارند و عموما افراد غیربومی به این بافت شکایت داشته و مزاحمت‌هایی را برای افراد بومی ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: روستایی با دامداری و کشاورزی شناخته شده و تغییر این بافت و خارج کردن دام از روستا معنی ندارد.

رئیس جهاد شهرستان سوادکوه با اشاره به سیل فروردین، گفت: این سیل، اراضی کشاورزی، کانال‌ها، سردهنه‌ها و جاده‌های بین مزرعه را تخریب کرد که با کمک فرمانداری و جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مرتبط و حتی با اعتبارات شخصی توانستیم به کشاورزان کمک کنیم، اما تقاضا داریم اعتبارات حوادثی به شهرستان تخصیص یابد و با آنکه ۳۷ سردهنه کشاورزی مورد بازسازی قرار گرفته اما هنوز مشکلاتی هست و حل این مشکلات نیاز به همکاری و مساعدت دارد.

این مسئول شهرستان سوادکوه را یک شهرستان دامداری برشمرد و افزود: یک هزار و 721 خانواده عشایر در این منطقه وجود دارند و همه ساله از شهرهای دیگر به صورت ییلاق و قشلاق به این منطقه وارد شده و حجم انبوهی از دام در منطقه را شاهدیم که نیازمند مدیریت است و امسال با کمک راهداری حدود 18 کیلومتر از جاده مسیر پاکسازی و بهینه‌سازی شد تا دسترسی این افراد به مراکز درمانی و پایین‌دست میسر باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه حدود 90هزار راس دام سبک و 23هزار رأس دام سنگین در منطقه وجود دارد، ادامه داد: در بحث زنبورداری نیز ۳۵۰ نفر زنبوردار مشغول تولید عسل هستند که پتانسیل بالایی در مسیر اشتغال پایدار در روستاهای این منطقه است.

وی با اعلام آمادگی در زمینه پرداخت وام برای ایجاد اشتغال از طریق سامانه سیتا (سامانه یکپارچه تامین اعتبار) در زمینه مشاغلی چون ایجاد گلخانه، قارچ خوراکی و گیاهان دارویی و ارائه مشاوره و راهنمایی به افراد در این زمینه، گفت: در سوادکوه به دلیل کمتر توسعه یافته بودن، بهره تسهیلات پرداختی ۹ تا ۱۲ درصد تعیین شده، در حالی که در شهرهای توسعه یافته این سود ۱۲ تا ۱۵ درصد است.

وی یکی از دلایل کوچ جمعیتی سوادکوه را محدود بودن و کمتر توسعه یافته بودن شهرستان دانست و گفت: از جوانان دعوت می‌کنیم برای ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی به‌عنوان پایه اشتغال با توجه به مهیا بودن شرایط و ارائه  تسهیلات کم‌بهره وارد این عرصه شوند و به تولید و اشتغال کمک کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰