تاریخ انتشارجمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۳۹۱۹۳۴
کارشناسان مسائل سیاسی به سفر وزیر امورخارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به عنوان کشور میانجی بین ایران و آمریکا واکنش نشان دادند و اعلام کردند که این حقه و فریب بزرگ آمریكایى‌ها است كه به بهانه میانجى، مى‌خواهد ایران را وادار به پذیرش برجام‌هاى دیگر و وعده‌هاى نسیه و مسیر امتیازگیرى یك‌طرفه آمریكا از ایران را هموار كنند.
۰
plusresetminus
میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر/ نقش واسطه‌گری ژاپن و آلمان امتیازگیرى یك‌طرفه آمریكا از ایران است
به گزارش بلاغ، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه هفته گذشته براى اولین بار پس از پیروزى انقلاب اسلامى به تهران سفر كرد.

به طور قطع این سفر با درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده صورت گرفته که دریافته است اعمال فشار حداکثری علیه ایران نه تنها نتیجه نداده و ترامپ در اجرای سیاست‌های دیکته شده توسط همراهانش با شکست مواجه شده است.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در دیدار خود با رهبر معظم انقلاب صراحتاً این موضوع را بیان کرد که من قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم که در ادامه رهبری با تحلیل و تفسیر دقیق از سیاست و ماهیت آمریکا پاسخ وی را داد.

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به نخست وزیر ژاپن گفتند: ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور امریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

میانجی‌گری حقه بزرگ آمریکا برای پذیرش برجام‌هاى دیگر

کاظم عالی بیگی دانشجوی دکتری مطالعات منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ بااشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: میانجى‌گرى زمانى معنا مى‌یابد كه حداقلى از اشتراكات ذهنى بین دو طرف وجود داشته باشد در حالى كه آمریكا به‌دنبال آن است تا با فشار حداكثرى به ایران به اهداف خود برسد، طبعاً در چنین شرایطى، میانجى‌گرى كشورى واسط معنا ندارد.

وی با بیان اینکه اگر كشورى به‌دنبال میانجى‌گرى است باید آمریكا را وادار و مجبور به بازگشت به برجام كند و این كشور را در زمینه عمل به تعهداتش در برابر ایران تحت فشار بگذارد تأکید کرد: چراكه ایران طبق اعلام آژانس انرژى اتمى به تمام تعهدات خود پایبند بوده و بنابراین كشورهاى مختلف نباید براى حل كردن این وضعیت از ایران درخواستى داشته باشند و نكته مهم این است كه آمریكا اساساً به‌دنبال مذاكره نبوده و این حقه و فریب بزرگ آمریكایى‌ها است كه به بهانه میانجى، مى‌خواهند اهداف خود را دنبال كنند در واقع آمریكا سعى دارد كه ایران را وادار به پذیرش برجام‌هاى دیگر كند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بااشاره به سخنان رهبری در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن گفت: رهبر انقلاب به درستی ماهیت آمریکا و ترامپ را در این دیدار تبیین کردند و در علم سیاست این منطق حاکم است که کسی اول نقض توافق بین‌المللی کرده مقصر است و کسی که این منطق را رعایت نکند شایسته گفتگو نیست.

*نباید به اروپا دل خوش كرد

سعید تجری کارشناس مسائل سیاسی نیز با بیان اینکه حضور مقامات اروپایی و آسیایی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بی‌فایده است گفت: نكته جالب این است كه بسیارى از رسانه‌ها منتظر بودند كه وزیر خارجه آلمان در سفر خود به تهران خبرهاى جدیدى را در مورد تعهدات اروپا به ایران در زمینه برجام اعلام كند اما وى در تهران اعلام كرد كه «اروپا نمى‌تواند بدون خواست آمریكا برجام را اجرا كند، اما از ایران نمى‌پذیریم كه از برجام كم بگذارد!»

وی با اشاره به اینکه در زمان امضاى برجام توسط گروه ۵+۱ بسیارى از مفاد آن در دولت اوباما مسكوت ماند و با وجود اجراى كامل تعهدات توسط ایران، به‌دلیل كارشكنى آمریكایى‌ها، ایران نتوانست از مزایاى اقتصادى مورد نظر در برجام بهره‌مند شود و عملا مشكلات دوران تحریم ادامه یافت.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود كه نباید به اروپا دل خوش كرد و ماس در سفر خود به تهران رفتارى خارج از عرف یك دیپلمات كه به‌دنبال حل مسأله است، داشت و وزارت خارجه ایران باید این‌را به‌عنوان آخرین درسى كه از ناتوانى و بدعهدى اروپا مى‌گیرد، در دفتر برجام ثبت كند.

نقش واسطه‌های ژاپنی و آلمانی دادن وعده‌هاى نسیه و امتیازگیرى یك‌طرفه آمریكا از ایران است

مهردل تیموری پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اروپا و ژاپن را جداى از آمریكا تفسیر كردن اشتباهى استراتژیك است گفت: با روى كار آمدن ترامپ و خروج او از برجام و اعلام مجدد تحریم‌ها علیه ایران، طرف‌هاى اروپایى به ظاهر با محكوم كردن این اقدام، از ادامه حفظ برجام حمایت كردند و مذاكرات جدیدى بین ایران و اروپا براى دستیابى به راهكار جدید دور زدن تحریم‌هاى آمریكا آغاز شد كه در نهایت به طرح SPVیا كانال مالى ایران و اروپا منتج شد اما به بهانه دشوارى‌هاى ناشى از تحریم‌هاى ثانوى آمریكا، مكررا آن‌را به تعویق انداختند اما تاكنون این سازوكار را اجرایى نكرده و تحریم‌ها و فشارهاى آمریكا را عامل اصلى این مسأله مى‌داند، البته از همان ابتدا امید بستن به اروپا را به یك امید واهى بود.

وی با تأکید بر اینکه وزیر خارجه آلمان براى میانجیگرى و حفظ برجام و ارتقاى روابط اقتصادى به ایران نیامد، بلكه وى تنها در نقش «پیام‌رسان ترامپ» به ایران سفر كرد و هدف اصلى صرفاً دلالى براى پیاده‌سازى خواسته‌هاى زیاده‌خواهانه رئیس جمهور آمریكا بود خاطرنشان کرد: نقش این واسطه‌های ژاپنی و آلمانی این است كه به خیال خام خود با دادن وعده‌هاى نسیه، مسیر امتیازگیرى یك‌طرفه آمریكا از ایران را هموار كنند در حقیقت آن‌ها با كلاه گشاد آمریكا به ایران آمدند.

پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این مطلب که پیش از این مقامات اروپایى و آمریكایى صراحتاً اعلام كرده بودند كه به‌دنبال توافق تكمیلى با ایران هستند؛ توافقى كه در آن محدودیت‌هاى برجامى ایران دائمى شده و موضوع موشكى و منطقه‌اى نیز به آن اضافه شود، پس هدف اصلى، تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌هاى قدرت‌ساز ایران است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴