تاریخ انتشارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۳۹۱۵۴۰
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه بیشترین چالش‌هایی که در این صنعت با آن مواجه هستیم عدم استفاده کامل و مناسب از ظرفیت‌ها، عدم کشش بازار، نوسانات قیمت و عدم یا کاهش تقاضا است؛ گفت: این چالش‌های امروز این صنعت موجب می‌شود تا تعدادی از مرغداران در پی زیان‌های مالی و عدم مقرون به صرفه بودن فعالیت از چرخه تولید خارج شوند و این امر پیامدهای گوناگونی را بدنبال دارد.
۰
plusresetminus
نوسانات قیمتی بزرگ‌ترین چالش صنعت مرغداری/توقف صادرات مرغ مازندران به بازارهای خارجی
عطاالله حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص وضعیت حال حاضر بازار مرغ سخن گفت.

وی با اشاره به فعالیت بیش از دو هزار و 400 مرغداری در مازندران اظهار کرد: از این میزان تعداد یک هزار و 950 واحد دارای پروانه بهره‌برداری و 450 واحد نیز غیرمجاز هستند که در حال طی مراحل اداری برای اخذ پروانه هستند.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران افزود: به طور معمول، 30 درصد ظرفیت در این بخش به دلایل گوناگون، بکار گیری نمی‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه حجم تولید سالانه در کشور حدود 3 میلیون تن است خاطرنشان کرد: در استان مازندران تقریبا در سال حدود 300 هزار تن تولید داریم.

حسن‌زاده بیان کرد: بیشترین چالش‌هایی که در این صنعت با آن مواجه هستیم عدم استفاده کامل و مناسب از ظرفیت‌ها، عدم کشش بازار، نوسانات قیمت و عدم یا کاهش تقاضا است.

وی ادامه داد: نوسانات قیمت طی ماه‌های اخیر موجب شده است تا مرغدار در هر کیلو 600 تا 700 تومان متضرر شود.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران بیان کرد: قیمت تمام شده امروز مرغداری‌ها بر اساس اعلام وزارتخانه، 8 هزار و 200 تومان است، ولی عملا از مرغدار با قیمت 7 هزار و 300 تومان خریداری می‌شود که این امر موجب زیان تقریبا 800 تا 900 تومانی مرغدار در هر کیلو مرغ می‌شود و وقتی این رقم را در میزان تولید یک مرغداری، ضرب کنید به یک عدد قابل توجهی دست پیدا می‌کنید که صنعت مرغداری ما را با رکود و عدم درآمدزایی تهدید می‌کند.

این مسئول متذکر شد: این چالش‌های امروز این صنعت موجب می‌شود تا تعدادی از مرغداران در پی زیان‌های مالی و عدم مقرون به صرفه بودن فعالیت از چرخه تولید خارج شوند و این امر پیامدهای گوناگونی را بدنبال خواهد داشت.

حسن‌زاده با بیان اینکه ما با مشکل کمبود در تولید یا عدم توانایی و نداشتن ظرفیت در تولید مورد نیاز استان مواجه نیستیم؛ گفت: سیاست‌های ارائه شده در این صنعت موجب می‌شود تا با عدم رغبت و نیز خروج برخی فعالان این صنعت از چرخه تولید، با کاهش عرضه از سوی مرغداری‌ها مواجه شویم در حالیکه ظرفیت موجود در استان یک ظرفیت مطلوب و ایده‌آلی است.

وی اضافه کرد: به طور نمونه مثلا در بازار شب عید، تمامی بنگاه‌های اقتصادی با تغییرات قیمت همراه هستند اما در بازار مرغ با چالش‌های قیمتی مواجه می‌شویم و این در حالی است که افزایش قیمت تمام شده در پی افزایش هزینه‌های این صنعت می‌طلبد که قیمت عرضه نیز افزایش پیدا کند و اینجا است که دولت باید با اعلام قیمت مناسب و خرید تولیدات مرغداری‌ها این صنعت را حمایت و بازار را مدیریت کند.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران مطرح کرد: ما می‌گوییم وقتی قیمت تمام شده مرغ 8 هزار و 200 تومان اعلام می‌شود، تولیدات برای ذخیره سازی برود، اما این موضوع از سوی مدیران تمکین نمی‌شود و اینگونه می‌شود که از سوی مراجع قیمت فروش مرغ در بازار با دو هزار تومان زیر قیمت اعلام می‌شود و این چالش بزرگی است.

این مسئول گفت: آنچه را که در بالادست تعریف و به عنوان یک سیاست تعریف می‌شود باید در پی ریزی آن نیز دقت صورت گیرد و به آن پایبند باشند.

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا صادرات صنعت مرغداری از مازندران به کشورهای همسایه و بازارهای خارجی صورت می‌گیرد یا خیر، اذعان کرد: در گذشته یک زمان به مدت دو سال صادرات از استان به کشورهای دیگر صورت می‌گرفت اما در حال حاضر به صورت رسمی، صادرات نداریم و گه گاه به صورت موردی، صادرات انجام می‌گیرد که مقدارش بسیار ناچیز است.

وی افزود: شیوع بیماری‌های مرغی به ویژه تب آنفولانزا و همچنین تنش‌های بازار، ترمز صادرات این صنعت را کشید و در حال حاضر صادرات این محصول به سایر کشورهای هدف، متوقف شده است.

 مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران اعلام کرد: در حال حاضر، مرغدار در حال ضرر است و باید دولت با ورود به این مقوله، مرغ را از مرغداری‌ها جمع کند تا هم مرغدار متضرر نشود و هم ذخیره‌ساری مناسبی برای بازار ماه‌های آینده داشته باشیم.

این مسئول اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار باید در شرایط فعلی، قیمتی را اعلام کند تا مرغدار متضرر نشود و قیمت پیشنهادی مرغداران چه در سطح استانی و چه در سطح ملی، حداقل 13 هزار تومان است.

حسن‌زاده در پایان با بیان اینکه دولت و ستاد تنظیم بازار باید نرخ عادلانه و منصفانه‌ای را اعلام کنند؛ گفت: در اعلام قیمت، سود مرغدار را لحاظ نمی‌کنند و در این چرخه از تولید تا مصرف، بیشترین زیان به مرغدار تحمیل می‌شود که باید فکری برای این موضوع از سوی مراجع ذی‌صلاح صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴