کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی وزارت امور خارجه:

امیدی به اینستکس نداریم

21 خرداد 1398 ساعت 9:10

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدی به اینستکس نداریم و اگر این سازوکار چاره‌ساز بود تا به حال می‌توانست کارآمد باشد.


به گزارش بلاغ، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
خبرنگاری در این نشست، از موسوی سؤال کرد: «رسانه‌های آلمانی گفته‌اند که «هدف از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران، تضمین برای اجرای اینستکس است». این در حالی است که آقای ظریف- اردیبهشت امسال- تاکید کردند که «اینستکس صرفا پیش‌نیازی برای اجرای وعده‌هایی است که اروپا مطرح کرده نه خود آن وعده‌ها»، به نظر شما آیا اینکه اروپا در چهارمین سال برجام،تازه می‌خواهد برای پیش نیاز وعده‌هایش تضمین بدهد، توهین‌آمیز نیست؟!»
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال گفت: آنچه اروپایی‌ها در این مدت قرار بود انجام دهند و انجام دادند، ما را راضی نکرده و نخواهد کرد. گام اولی که بعد از خروج آمریکا از برجام برداشتند، دیرهنگام بود، همان موقع اعلام کردیم که این گام اگرچه کورسوی امیدی ایجاد می‌کند، ولی به شدت دیر است و تحولات بعد از اعلام سازوکار را به حساب نتوانستن اروپایی‌ها گذاشتیم.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها یا نتوانستند و یا اراده‌ای در آنها برای ایستادگی در برابر خواسته‌های فراقانونی آمریکا وجود ندارد، ادامه داد: امیدی به اینستکس نداریم و اگر این سازوکار چاره‌ساز بود تا به حال می‌توانست کارآمد باشد و خواسته‌های ایران را تامین کند که چنین اتفاقی رخ نداد.

موسوی با اعلام اینکه فیشر رئیس ‌آلمانی سازوکار اینستکس نیز همراه با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفر کرده است و قرار است با مقامات ایرانی و نهاد متناظر ایرانی سازوکار اینستکس گفت‌وگو کند، ادامه داد: باید دید که آنها در فرصت باقی‌مانده چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه پیشنهاد ملموسی ارائه می‌کنند تا ایران بتواند در مورد آن فکر و براساس آن در صورت لزوم تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره فرصت باقی‌مانده ۶۰ روز اروپا عنوان کرد: اقدام عملی ویژه‌ای که خواسته‌های ما را تامین و به‌طور ملموس ایران را قانع کند، تاکنون از سوی اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام مشاهده نکردیم. امیدواریم در این مدت باقی‌مانده که کمتر از یک ماه است، اروپایی‌ها گام عملی، ملموس و بزرگتر فارغ از حمایت‌های سیاسی بردارند. چون می‌دانند در غیراین صورت ایران، گام دوم خود را ان‌شاءالله با قاطعیت برخواهد داشت.

پیگیری وضعیت دیپلمات ایرانی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت آقای «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی که تابستان سال گذشته در اقدامی غیردیپلماتیک و به صورت غیرقانونی در آلمان بازداشت شد و پس از مدتی به بلژیک مسترد شد، گفت: اقدامات حقوقی و سیاسی به خوبی پیش می‌رود. اقدامات سیاسی و قضایی و حقوقی در جریان است و وکلای مجربی که در این زمینه کار می‌کنند بسیار تلاش می‌کنند بی‌گناهی ایشان را ثابت و پرونده ایشان را به سرانجام برسانند.

ابتکارات روسیه و چین
وی در پاسخ به این سؤال که در 30 روز اخیر شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک روسیه برای حفظ برجام و هشدارهای مسکو به بازماندگان اروپایی در برجام بوده‌ایم و اخیرا هم «سرگئی ریابکوف» در تهران رایزنی‌هایی با معاون سیاسی وزارت خارجه داشت و آیا روسیه به‌عنوان عضوی از برجام، پیشنهاد ابتکار اقتصادی یا تجاری خاصی برای منتفع شدن تهران از برجام ارائه کرده است؟ گفت: ما از مواضع فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای باقیمانده برجام تشکر می‌کنیم و در کنار چین پایبندی خود را در حرف و عمل به برجام نشان دادند.

موسوی افزود: این کشورها هم معذوریت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارند، ولی در مقابل سایر اعضای برجام  ابتکارات سیاسی و اقتصادی داشتند و آن را با ایران در میان گذاشتند. من معذورم که برخی از آنها را بیان کنم اما به این نکته بسنده می‌کنم که ما قدردان این ابتکارات خوب دو و چندجانبه، هستیم اما این اقدامات از سوی دوستان ما و اعضای باقی‌مانده برجام ناکافی است و لازم است تمام کشورهای باقی‌مانده در برجام برای مقابله با یکه‌تازی و اقدامات فراسرزمینی و تروریسم اقتصادی آمریکا یک صدای واحد داشته باشند و یک پیام واحد را به زورگویی‌ها و بازی‌های آمریکا برسانند.
سخنگوی وزارت خارجه در این نشست گفت: برای پیشنهاد مذاکره آمریکایی‌ها، چه با پیش شرط و چه بدون شرط ارزشی قائل نیستیم.


کد مطلب: 391529

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/391529/امیدی-اینستکس-نداریم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com