تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۳۹۰۵۳۷
کارشناس ارشد مسائل راهبردی گفت: منطق انقلاب در برابر منطق استکبار باید صادر شود چراکه منطق مقاومت به ما می‌گوید ما می‌توانیم اما سازش، منطقی در کشف استعداد و اعتماد ندارد و می‌گوید ما نمی‌توانیم.
۱
plusresetminus
«ما می‌توانیم» منطق مقاومت و «مانمی‌توانیم» منطق سازش است/ تجربه‌های تلخ جهان از سازش با آمریکا
به گزارش بلاغ، میثم معافی در گفت‌گو با ما با اشاره به هزینه‌های سازش با دشمن، اظهار کرد: تحلیل و تجربه میدانی ثابت کرد که در مقاومت، دشمن هم مثل ما هزینه می‌دهد اما در سازش فقط ما هزینه می‌دهیم و بازی به اصطلاح برد باخت تعریف می‌شود.

وی افزود: بنابر این معادله، باید گفت که به اقتضای عقل باید مقاومت کرد و مذاکره با این دشمن خلاف عقل است یا به تعبیر رهبری بی شعوری است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اشاره رهبر انقلاب به انتخاب مسیر مقاومت از سوی امام راحل، خاطرنشان کرد: پشتوانه‌ انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ منطقی، عقلانی، علمی و البته دینی است بنابراین باید به اجزای این منطق پرداخت.

این کارشناس مسائل راهبردی در ادامه به برخی از هزینه‌های تاریخی و معاصر ایران اسلامی در سازش پرداخت و ضمن اشاره به تحریم ناجوانمردانه اقتصادی شدیدتر علیه مردم ایران به عنوان نمونه‌ای از این هزینه‌ها، اضافه کرد: کودتا علیه مصدق پاسخ اعتماد به آمریکا بود جایی که مصدق به آمریکا دست داد ولی از پشت خنجر ملکه انگلیس را دریافت کرد و به ایرانشهر تبعید شد و سه بار خودکشی ناکام داشت و اینگونه رسوا شد.

وی توبیخ و تحریم ملت ایران به جرم تعلیق و پلمپ داوطلبانه برنامه هستی در کنار تداوم و تشدید تحریم‌ها در برجام را از دیگر مصادیق هزینه‌های سازش در تاریخ کشور خواند و گفت: خروج ترامپ از برجام مصداق دیگری است چراکه ایران در این معامله هزینه داد ولی دشمن جلوی هزینه خودش را با خروج از توافق گرفت و هزینه نداد.

* تجربه تلخ سازش در تاریخ عرب

معافی به هزینه‌های سازش منطقه‌ای نیز پرداخت و با اشاره به انقلاب ناکام مردم مصر، تصریح کرد: نفس‌های خسته محمد مرسی در زندان نمونه بارز هزینه سازش است چراکه مرسی ابتدای کار دست به سازش برد و نامه‌ای به نتانیاهو نوشت و از واژه اخوک استفاده کرد و بعد در سفارت سعودی‌ها رفت و به آنها دست داد تا در نهایت تسلیم شد و امروز حکم اعدام وی و آقای محمدالبدیع دبیر اخوان‌السملمین صادرشد و این نتیجه سازش است.

وی افزود: حتی حُسنی مبارک یک روز قبل از فروپاشی حکومت خود به نخست وزیر قطر تلفنی درباره بی‌اعتمادی به آمریکا گفت که هرکس لباس آمریکایی بپوشد تا ابد لخت خواهد بود مثل من و این درس عبرتی از کلاس سازش است.

این کارشناس مسائل سیاسی رویاپردازی‌های برخی سران فلسطینی را نمونه دیگری از این ماجرا برشمرد و اذعان کرد: عرفات دست بیوه مناخین بگین را بوسید و در نهایت توسط عوامل اسرائیل ترور بیولوژیک شد تا عرفات رویاهایش را با خود به گور ببرد.

وی گفت: بساط قذافی با بساط هسته‌ای جمع شد جایی که قذافی با یک توافق با آمریکایی‌ها دست و پای خود را با آهن بست و خود را به اعماق اقیانوس سازش غرق کرد و در حقیقت کسی او را نکشت بلکه خودکشی کرد.

* تجربه‌های تلخ جهان از سازش با آمریکا

معافی فروپاشی شوروی را به دلیل خوش‌بینی رهبر شوروی نسبت به سازش با آمریکا دانست و تأکید کرد: گورباچف درباره فروپاشی ابرقدرت قطب شرق که آن را به چشم خود دید و گفت که شوروی توسط غرب کشته شد و مانند یک کودک در بغل من مرد.

وی هیئت حاکمه عربستان سعودی را سازشکارترین حاکمیت جهان توصیف کرد و افزود: پادشاه عربستان پس از همراهی با آمریکا گاو شیرده می‌شود در عین حالیکه سازشکارترین حاکمیت در 100 سال اخیر منطقه غرب آسیا است.

این کارشناس مسائل راهبردی استثمار، استعمار، برادرکشی، فتنه و خونریزی را تنها بخشی از اثرات همراهی دولت‌ها و ملت‌ها با آمریکا خواند و بیان کرد: حمایت و دخالت آمریکا در ۶۲ کودتای علیه کشورهای مستقل مانند شیلی و کوبا و کشتار بیش از پنج میلیون انسان مسلمان در عراق و افغانستان درطول 10سال اشغال منطقه، همگی گوشه‌ای از تاریخ سیاه اقدامات آمریکایی‌ها به شمار می‌آیندیند.‌آ.

وی گفت: درس عبرت و تجربه تاریخی یعنی این جمله راهبردی «آیرا کورزبان» وکیل «ژان برتراند آریستاید» رئیس‌جمهور هائیتی که اندکی پس از کودتای سال ۲۰۰۴ آمریکا که در میامی آمریکا طی سخنرانی خود یک سؤال و جواب جالب را مطرح کرد اینکه چرا تا کنون در واشنگتن کودتا شکل نگرفته است چون در واشنگتن «سفارت آمریکا» وجود ندارد.

* ما می‌توانیم منطق مقاومت و مانمی‌توانیم منطق سازش است

معافی تصریح کرد: منطق مقاومت به ما این تجربه شیرین را داد که در دل تحریم‌ها، تهدیدها و ترورها توانستیم این همه پیشرفت‌های تکنولوژیک خیره‌کننده مانند اعزام موجود زنده به فضا و ارسال ماهواره به جو زمین، پیشرفت‌های شگفتی‌ساز پزشکی و نانو تکنولوژی و حتی پیشرفت‌های غوغاساز نظامی و دفاعی در حوزه‌های هوایی، زمینی و دریایی مانند پهبادها، ضد رادار، جنگ‌های سایبری خارق‌العاده و ایجاد حوضچه‌های تأسیس و تعمیر ناوهای اقیانوس‌پیما را کسب کنیم.

وی اقتصاد مقاومتی را نقشه راه براساس فرمان رهبر معظم انقلاب و منطق انقلاب در مقابل استکبار دانست و افزود: این منطق باید صادر شود چراکه منطق مقاومت به ما می‌گوید ما می‌توانیم اما سازش، منطقی در کشف استعداد و اعتماد ندارد و می‌گوید ما نمی‌توانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت می‌باشد که یکی از ارکان و مظاهر پیشرفت واقعی و نه پیشرفت صوری و ویترینی، بلکه اقتصاد مقاومتی است.

* اقتصاد مقاومتی زنجیر چرخ در عصر یخبندان اقتصادی

معافی به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخت و تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای قطع رابطه با دنیا نیست چراکه جمهوری اسلامی به دنبال حیات جزیره‌ای نبوده و به دنبال بی‌اعتنایی به دستاوردهای بشری، دستاوردهای صنعتی کشورها و مدیریت واردات و برجام نیز نمی‌باشد.

وی اقتصاد مقاومتی را به معنای قطع وابستگی به خصوص به کشورهای غربی توصیف و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای فاصله‌گیری از اقتصاد نفتی و برجامی یا مدیریت شبیه به مدیریت شیخ‌نشین‌های عربی است، چرا که مدیریت شیخ‌نشینی دو رکن شبه برجامی فروش نفت و واردات دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مصرفی و تبدیل شدن کشور به بازار برندها و کالاهای غربی نبوده بلکه تولیدمحور و دانش‌بنیان است چرا که 78 درصد تجارت دنیا تجارت فناوری است و ایران با توجه به ظرفیت‌های انسانی، علمی، طبیعی و مادی باید سهم قابل توجهی در اقتصاد و تجارت دانش‌بنیان داشته باشد.

وی گفت: دنیا در عصر یخبندان اقتصادی است و حرکت کشورهای مستقل مثل ایران باید با زنجیر چرخ صورت گیرد و زنجیر چرخ همان اقتصاد مقاومتی است، با زنجیر چرخ و حوزه اقتصاد در دوران برف و بوران، متوقف نمی‌شویم هر چند سرعت چرخه اقتصاد کمی کند شود.

معافی خاطرنشان کرد: اقتصاد غیرمقاومتی مثل رانندگی با سرعت بالا بدون زنجیر چرخ در جاده یخبندان است که نتیجه انحراف، سقوط و انهدام می‌باشد.

وی با اشاره به استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعار آرمانی انقلاب اسلامی، افزود: استقلال به معنای قهر با دنیا یا جنگ با دنیا نیست بلکه به معنای قطع وابستگی به کشورهای سلطه‌گر همچون آمریکا و غرب است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وابستگی به بیگانه و نظام سلطه جهانی عامل تسلط او خواهد بود و تسلط اجنبی بر مقررات مسلمانان هم حرام شرعی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴