تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۳۹۰۲۸۹
کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: مسئولان مرفه و تجمل‌گرا که با اشرافی‌گری خو گرفته‌اند، مسلم است که از درک حال طبقه متوسط و پایین‌تر از آن عاجزند و توان اداره کشور را نخواهند داشت
۰
plusresetminus
مسئولان مرفه و تجمل‌گرا توان اداره کشور را ندارند/لزوم بازخوانی سیره امام‌ راحل
به گزارش بلاغ، هر‌ساله با فرارسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام‌(ره)، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا آموزه‌های آن معمار کبیر انقلاب بازخوانی شود زیرا سنگ بنای انقلاب ما، اندیشه‌ و آموزه‌های آن بزرگ‌مرد است که برگرفته از اسلام ناب محمدی است و هدف از انقلاب ما نیز برپایی حکومتی دینی و زمینه‌سازی برای ظهور آخرین حجت خدا بر زمین است.

از مهم‌ترین مبانی امام(ره) در این مسیر پرتلاطم، ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی و خوی اشرافی‌گری بود که خودشان و اطرافیانشان را ملزم به آن کرده بودند و از همه مسئولان هم در مناسبت‌های مختلف می‌خواستند که از کاخ‌نشینی و تجمل‌گرایی دوری کنند، زیرا خوی کاخ‌نشینی مانع از درک وضعیت مردم کف جامعه دانسته و تجمل‌گرایی مسئولان و اطرافیانشان را عامل انحطاط می‌دانستند.

*کاخ‌نشینی یکی از عوامل انحراف

حجت الاسلام سیف‌الله محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: امام‌خمینی معتقد بودند، کاخ‌نشینی خوی کاخ‌نشینی می‌آورد و این خود یکی از عوامل انحراف است.

وی افزود: در بخشی از سخنان امام راحل آمده است «ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ‏‌نشینی را از این ملت بزداییم. اگر بخواهید ملت شما جاوید بماند و اسلام را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی می‌‏خواهد، در جامعۀ ما تحقق پیدا کند، مردم را از آن خوی کاخ‌‏نشینی به پایین بکشید، خود کاخ‌‏نشینی این خوی را می‌‏آورد، ممکن است که در بین آن‌ها هم کسی پیدا بشود لکن نادر است. توجه کنید که این ملتی که الآن کوخ‌‏نشینانش مشغول فعالیت هستند و مشغول به زحمت هستند در جبهه‏‌ها و پشت جبهه‏‌ها، این کوخ‏نشینان را زحمت بکشید که به همین حال خوی کوخ‏‌نشینی و خوی اینکه توجه به کاخ‌ها نداشته باشند نگه دارید تا بتوانید ادامه بدهید زندگی صحیح اسلامی را، آن خوی کاخ ‏نشینی مضر است، خودش مضر نیست، خُویَش مضر است، لکن خود او، این خوی را دنبال دارد.»

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: حضرت امام با صراحت تمام از رئیس‌جمهور خواستند که کاخ‌نشین نباشند؛ نه خودشان و نه اطرافیانشان.

وی افزود: در بخشی از سخنان امام آمده است «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحۀ دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‌‏نشینی بیرون برود و به کاخ‏‌نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود. آن روزی که مجلسیان خوی‌کاخ‏‌نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزندۀ کوخ‏‌نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.

*تجمل‌گرایی آفت بزرگ نظام و انقلاب

محسنی با بیان اینکه آن مرد بزرگ با توجه با تجربه تلخ گذشته، آینده را به خوبی می‌دید، خاطرنشان کرد: امام راحل با نهیب خود مسئولان را از تجمل‌گرایی نهی کرد و آن را آفت بزرگ نظام و انقلاب می‌دانست.

این کارشناس علوم قرآنی و حدیث افزود: توجه به کوخ‌نشین‌ها و محرومان از مسائلی بود که ایشان به مسئولان بارها توصیه  کردند و فرمودند که من یک موی شما کوخ‌نشین‌ها را به کاخ‌نشین‌ها نمی‌دهم.‌

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) تاکید داشتند که مسئولان از طبقه مرفه نباشند، افزود: در بخشی از وصیت نامه امام راحل آمده است: «رئیس جمهور و وکلاى مجلس از طبقه‌‏اى باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه‏‌داران و زمین‌خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخى محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند.» و این نشان‌گر نگاه آرمانی و بزرگ آن مرد الهی است.

محسنی تصریح کرد: مسئولان مرفه و تجمل‌گرا که با اشرافی‌گری خو گرفته‌اند، مسلم است که از درک حال طبقه متوسط و پایین‌تر از آن عاجزند و توان اداره کشور را نخواهند داشت.

*تجربه تلخ دولت‌های تجمل‌گرا و رفتار برخلاف سیره عملی امام راحل

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: تجربه تلخ دولت‌های تجمل‌گرا که مشوق و مبلغ‌ مصرف‌گرایی در جامعه بوده و هستند و به‌جای تکیه بر توان  داخلی و بومی‌سازی علوم، سعی در اتکای به مصرف بیشتر و واردات دارند، نتیجه‌ای جز وابستگی و نگاه ملتمسانه به بیرون نداشته و ندارند و این رفتار برخلاف سیره عملی، راه و کلام امام است، هر چند خودشان ادعای امامی‌بودن داشته ‌باشند و یا حتی از نزدیکان امام باشند، آنچه مهم است پیروی عملی از سیره امام است نه شعار و حرف بی‌عمل.

وی افزود: امام راحل سرچشمه همه مصیبت‌های یک ملت را از قشر متصدیانی می‌دانست که از قشر مرفه و اعیان و اشراف باشند، چون خوی اشرافی‌گری و کاخ‌نشینی بر رفتار خود مسئولان و مردم تاثیرگذار است و باعث انحطاط امت می‌شود.

*لزوم آگاهی‌بخشی و بازخوانی سیره امام‌

محسنی با بیان اینکه به‌طور خلاصه آنچه از اندیشه امام می‌دانیم ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی و کاخ‌نشینی است، افزود: تبلور اندیشه امام امروز در رهبری عزیز جلوه‌گر است و آنچه موجب انحراف است دل‌بستن به کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری است که متاسفانه برخی مسئولان ما گرفتار آن هستند، همان‌ها که در شعار، پیروی از خط امام را فریاد می‌زنند، ولی در عمل برخلاف سیره آن بزرگ‌مرد رفتار می‌کنند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: آگاهی از سیره امام و کلام او، باعث می‌شود مردم از دولت‌مردان، روش امام را مطالبه کنند و فریب گندم‌نمایان جوفروش را نخورند که این امر جز با آگاهی‌بخشی و بازخوانی سیره امام‌ میسرنمی‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲