به گزارش
بلاغ، میثم معافی در گفتوگو با ما با اشاره به تعریف نظام سلطه و یا ناتوی رسانه در قالب دیپلماسی غذایی، اظهار کرد: از دیدگاه این تفکر هنگامی که دولتی تصمیم بگیرد غذا را با استراتژی دیپلماسی عمومیاش ترکیب کند، خروجی آن همان دیپلماسی غذایی است.
وی افزود: اگرچه این مفهوم قدیمی است اما در دوران اخیر واژهای برای آن در نظر گرفته شده است به شکلی که دیپلماسی غذایی را فتح قلبها و ذهنها از طریق اشتهاء میدانند.
کارشناس ارشد مسائل استراتژیک دیپلماسی آشپزی، دیپلماسی سفرهها و سیاست غذایی را از دیگر تعابیر دیپلماسی غذایی برشمرد و خاطرنشان کرد: این تعابیر نوعی از دیپلماسی عمومی است که در آن غذا بهعنوان ابزاری برای تفاهم میان فرهنگی و به امید بهبود تعاملات و همکاریها در سطحی بالاتر که همان سطح دولت – دولت است به نسبت سطح دولت-عامه مورد استفاده قرار میگیرد.
این کارشناس، نمونه دیگر بهکارگیری دیپلماسی غذایی استعماری را برنامه تلویزیونی بفرمائید شام دانست و اضافه کرد: این برنامه تا به حال در بیش از ۳۰ کشور پخش شده و نسخه فارسیزبان آن نیز از اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی و از شبکه من و تو پخش گردید.
وی گفت: البته برنامه بفرمایید شام نه تنها اغذیه و اشربه غربی را ترویج میکند بلکه اساساً یک کلاس درس آموزش سبک زندگی غربی است.
* سبک زندگی آمریکایی و جنگ فرهنگی خاموشمعافی در ادامه به اقبال شرکتهای صنایع غذایی غربی پس از برجام به سمت کشور پرداخت و تصریح کرد: با اجرایی شدن برجام بسیاری از شرکتهای غربی تمایل خود را به صورت رسمی و غیر رسمی برای حضور در بازار ایران اعلام کردند که اتفاقی طبیعی است، اما همواره بحث حضور برندهای مختلف صنایع غذایی بینالمللی بهویژه آمریکایی در ایران با حاشیههای فراوان همراه بوده و شایعات مربوط به فعالیت این برندها نیز همیشه رونق داشته است.
وی جنگ سفرهها را اسم رمز این نفوذ فرهنگی در کشور خواند و افزود: یکی از پر سروصداترین این برندها در این رابطه، بزرگترین فستفود زنجیرهای آمریکا یعنی مکدونالد بود که قبل از اجرایی شدن توافقنامه، زمزمه ورودش به ایران بلند شد.
کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اثرگذاری شرکتهای غذایی غرب در آغاز و ادامه فرآیند فروپاشی شوروی اذعان کرد: در سال 1990 زمانی که کمپانی مکدونالد نخستین شعبه خود را در میدان بزرگ پوشکین مسکو با 700 صندلی در داخل رستوران و 200 صندلی در بیرون افتتاح کرد، بیش از 30 هزار نفر ساعتها در برابر درب ورودی آن برای خرید همبرگر و سیبزمینی سرخشده صف کشیدند.
این کارشناس، سبک زندگی آمریکایی را پدیده اشغال فرهنگی و جنگ فرهنگی خاموش توصیف و اضافه کرد: پس از این حضور مک دونالد در شوروی به بعد بود که مطابق تحلیل و پیشگویی استراتژیستهای غربی، انحلال و فروپاشی شوروی آغاز شد.
وی گفت: مک دونالد یک غذای آماده است که روی هیچ سفره و روح هیچ سفرهای نیست اما در عوض جنگ با سفرهها است.
* سفره نماد مدیریت مفهوم مقدس مادر در خانهمعافی به مفهوم سفره در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز پرداخت و اظهار کرد: مفهوم سفره در فرهنگ ایرانی اسلامی یک مفهوم تغذیهای نیست بلکه یک پیوست فرهنگی عمیق دارد، پدیده سفره، پرچم مدیریت مفهوم مقدس مادر در خانه و خانواده و همچنین نماد فرهنگ ایرانی اسلامی است.
وی در ادامه توریسم غذایی را یکی از ارکان جذابیت فرهنگی برای هر کشور برشمرد و افزود: توریسم با زیرشاخه غذایی، جذابیت فرهنگی ایجاد میکند که مفهوم توریسم غذایی با سه رکن پوشش،معماری و غذا را در خود گنحانده است.
کارشناس مسائل استراتژیک بر ابعاد مهم فرهنگی تغذیه در ماه مبارک رمضان نیز تأکید و اشاره کرد: یکی از پدیدههایی که درست درمقابل فرهنگ آمریکایی در حوزه غذا وجود دارد همین آیین مذهبی غذا درماه مبارک رمضان است.
این کارشناس اضافه کرد: این یعنی سفره افطار و مخصوصاً پدیده اجتماعیتر افطاری ساده که یکی از مظاهر اجتماعی سفرههای اجتماعی با کیفیت بسیار متعالی و ساده است که میتواند ضربه محکمی به مغز پروژه انحراف سفرهها وارد کند.
* افطاری ساده یعنی محرومنوازیمعافی افطاری ساده را میل به جمعیت و رهایی از فردیت برشمرد و تصریح کرد: افطاری ساده در مقابل مک دونالد آمریکایی با ویژگی ضد سفرهای بودن، فستفودی بودن، خانوادهگریز بودن و دریک کلمه جنگ با ذائقه و انحراف در سفرههای ایرانی اسلامی، قرار دارد.
وی افزود: افطاری ساده یعنی میتوان به تحقق اصلاح الگوی مصرف در راستای تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی کشور خود کمک کرد.
در پایان این کارشناس مسائل فرهنگی افطاری ساده را پهن کردن سفره ساده بدون تشریفات و کم هزینه اما با بهرهبری بالا دانست و خاطرنشان کرد: افطاری ساده یعنی محرومنوازی، یعنی سفرهای که محرومان هم میتوانند آنرا پهن کنند.