چگونه در ماه رمضان دچار سوء تغذیه نشویم؟

باید و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۳۸۶۷۳۴
دکتری تغذیه گفت: در طول روزه‌داری دستگاه گوارش و دستگاه‌هایی که در هضم و جذب غذا دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می‌دهند.
۰
plusresetminus
باید و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان
به گزارش بلاغ،ابراهیم مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای روزه‌داران، به توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه رمضان اشاره و اظهار کرد: در طول روزه‌داری دستگاه گوارش و دستگاه‌هایی که در هضم و جذب غذا دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می‌دهند.

وی هدف روزه‌داری در ماه مبارک رمضان را از دیدگاه تغذیه‌ای تغییر عادت غلط غذایی از جمله بدخوری و پرخوری دانست و افزود: در ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی متعادل و متنوع که شامل نان و غلات، میوه، سبزیجات و گوشت حبوبات و لبنیات، آب و املاح، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌شود، ضروری است.

این دکتری تغذیه با بیان اینکه برنامه غذایی افراد روزه‌دار باید در سه وعده افطار، شام و سحر تقسیم شود، گفت: در هنگام افطار قند خون در پائین‌ترین سطح قرار دارد برای باز کردن روزه بهتر است از مایعات گرم مانند چای یا شیر کم چرب گرم با خرما و یا کمی عسل استفاده شود همچنین برای افطار نان و پنیر کم چرب و سبزیجات، سوپ، آش توصیه می‌شود.

مهدوی به وعده شام روزه‌داران اشاره و خاطرنشان کرد: وعده شام از حبوبات مانند خوراک عدسی، لوبیا یا گوشت‌های سفید و برای تامین آب بدن در فاصله افطار و تا قبل از خواب، از آب، هندوانه، آبمیوه‌های طبیعی، دوغ‌های خانگی کم‌نمک و سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر که آب را در خود نگه داشته و به تدریج وارد بدن می کنند، استفاده شود.

وی با اشاره به وعده سحر تصریح کرد: وعده سحر باید شبیه صبحانه یا ناهار که یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود از نان و غلات، شیر و لبنیات یا گوشت و جانیشن‌ها به همراه ماست و سالاد یا سبزی خوردن استفاده شود.

این دکتری تغذیه افزود: مصرف سحری به همراه اعضای خانواده بعنوان اصلی‌ترین وعده غذایی ماه مبارک با رعایت اصول صحیح تهیه غذا یعنی کم‌چرب، کم‌نمک و کم‌شیرینی توصیه می‌شود.

مهدوی در پایان به عادت‌های غلط غذایی در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: روزه داران باید از نوشیدن مایعات سرد و نوشیدنی های گازدار، پرخوری در وعده سحر و افطار، افراط در مصرف قندهای ساده مانند قند،شکر، زولبیا و بامیه، خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷