تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۳۸۶۲۳۹
کارشناس مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است با اقتدار کامل و برای حراست از حقوق حقه ملت ایران اقدامات مقتضی را در برجام را انجام دهد.
۰
plusresetminus
ایران با اقتدار از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند/اروپایی‌ها همانند آمریکا قابل اعتماد نیستند
به گزارش بلاغ، محمود یوسفی درباره تصمیم دولت برای کاهش سطح اجرای تعهدات برجام، اظهار کرد: با وجود اینکه بر اساس بند 26 برجام، ایران می‌تواند در صورت نقض عهد طرف مقابل بخشی از تعهدات خود در برجام را متوقف کند، پس از اعلام توقف بخشی از تعهدات برجامی از سوی رئیس جمهور، شاهد بودیم که برخی مقامات اروپایی از جمله وزیر امور خارجه انگلیس با لحنی تهدیدآمیز مدعی نقض برجام از سوی ایران شدند.

وی افزود: ماهیت معادلات بین المللی به صورتی است که ضمانت اجرای این معاهدات یکی قدرت درونی کشورها است و دیگری دوجانبه بودن و مرحله‌ای بودن آن است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این خصلت استکبار است که دیگران را دست نشانده و مطیع خود بداند، خاطرنشان کرد: آنها هیچ‌گاه نخواسته‌اند استقلال جمهوری اسلامی را که نشات گرفته از پیروزی انقلاب اسلامی است به رسمیت بشناسند.

یوسفی تصریح کرد: اروپایی‌ها در این یک سال رسماً اعلام خروج از برجام نکردند ولی عملاً با عدم خرید نفت ایران و پابرجا ماندن مشکلات بانکی از این توافقنامه خارج شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دولت کشورمان در تقلیل تعهدات برجامی، اگرچه دیرهنگام است ولی این هشدار را به طرف‌های حاضر در برجام می‌دهد که ایران در خروج از برجام در صورت عدم انتفاع از این توافقنامه کاملاً جدی و مصمم است. از سوی دیگر وقفه یک‌ساله در کاهش تعهدات از سوی ایران، موجب شد تا گروه‌های داخلی خوش‌بین به اروپا نیز به این قطعیت برسند که اروپایی‌ها نیز همانند آمریکا قابل اعتماد نیستند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا که از برجام خارج شده است، اروپا هم که کار خاصی را انجام نداده، از طرف دیگر روسیه و چین هم اقدامی انجام نمی‌دهند، در این شرایط دیگر کسی نمی‌ماند که ایران بخواهد در برجام بماند یا نه.

یوسفی ادامه داد: متأسفانه این حسن نیت و خویشتنداری هوشمندانه مردم ایران بی‌پاسخ مانده و غیراز صدور بیانیه‌های سیاسی، هنوز هیچ سازوکار عملیاتی برای جبران تحریم‌های آمریکا مستقر نشده است.

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته از اجرای برجام، جمهوری اسلامی همواره نشان داده است به همه تعهدات خود پایبند بوده که نتایج بازرسی‌ها و تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران گواهی بر این ادعاست.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: این در حالی است که نظام حاکم بر ایالات متحده آمریکا که سالهاست رو به زوال است در سالگرد خروج از برجام و در اقدامی نابخردانه تحریم‌های دیگری به تحریم‌های گذشته خود علیه ایران افزوده است. در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران در تصمیمی بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت «کاهش تعهدات هسته‌ای» خود در چارچوب برجام، عملیاتی کرده و مصمم است با اقتدار کامل و برای حراست از حقوق حقه ملت ایران اقدامات مقتضی در این زمینه را انجام دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴