تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۳۸۲۲۷۶
با وجود این که خیاط‌های توانمندی در شهرهای مازندران در حال فعالیت هستند اما همچنان وضعیت بازار این صنف در رکود سپری می‌شود.
۰
plusresetminus
کسادی بازار خیاطان مازندرانی در آستانه‌ نوروز/ دلایل اصلی کاهش سفارش‌های دوخت در بازار
به گزارش بلاغ، یکی از مشاغلی که در گذشته با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز بازار شب عید، بازار کسبه آن داغ می‌شد و به قول معروف، وقتی برای سر خاراندن هم نداشتند، حرفه خیاطی بود.

این رونق چند سالی است که از تب و تاب افتاده و دیگر خبری از صدای چرخ خیاطی از خیلی از خیاطی‌های مردانه نیست و خیلی‌ها متر و قیچی را روی زمین گذاشته‌اند و کرکره‌مغازه‌هاشان پایین کشیده شده و حالا کسب و کار دیگری در آن مغازه‌های باسابقه که کلی خاطره از آن‌ها از دوران کودکی‌مان داشتیم؛ به راه افتاده است.

چرا جای دور برویم، در همین ساری در مرکز استان مازندران شاید بیش از هزار خیاطی مردانه وجود داشت، نه تنها در پاساژهای مرکزی شهر بلکه در دورترین محلات شهری هم بازار خیاط‌ها، سکه بود و کسی نبود که سالی چند بار پایش به خیاطی‌ها باز نشود؛ اما چند سالی هست که با تغییر سلایق مشتریان، کسبه این حرفه بازارشان راکد است و خیلی‌ها هم دست از کار کشیده‌اند.

حالا که بازار شب عید روی دور است و تنور کسبه داغ، به سراغ رئیس و نائب رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مرکز استان رفتیم تا ببینیم حال و هوای بازار این حرفه، چنگی به دل خیاطان می‌زند یا خیر؟

ولی‌الله یوسفی در خصوص بازار حال حاضر خیاطان در یکی دو هفته مانده به شب عید می‌گوید: واقعیت اینکه تا یکی دو هفته گذشته غالب خیاطان بیکار بودند و الآن کمی بازار به راه افتاده است و دستی به چرخ و قیچی برده‌اند.

وی افزود: بازار دیگر مثل سابق نیست، جدا از تغییر ذائقه مردم، پارچه هم گران شده است و استقبال آقایان خیلی کمتر از گذشته شده است.

نائب رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مرکز مازندران اظهار کرد: میل مشتریان به سمت پوشاک آماده آن هم با طرح‌های جدید بیشتر شده و دیگر حوصله آمد و رفت چندباره به خیاطی‌ها و انتظار برای دوخت لباس را ندارند و ترجیح می‌دهند لباس خود را در به‌صورت آماده و در زمان بسیار کوتاهی تهیه کنند.

این خیاط با سابقه در مرکز استان در خصوص قیمت دوخت پیراهن و شلوار به خبرنگار ما پاسخ داد: نرخ امسال ما همانند سال گذشته است و افزایش قیمتی اعمال نشده است.

یوسفی ادامه داد: هزینه دوخت پیراهن تقریبا 40 تا 45 هزار تومان و هزینه دوخت شلوار نیز بین 50 تا 60 هزار تومان است.

وی در خصوص قیمت دوخت کت و شلوار نیز به ما گفت: حداقل دوخت کت و شلوار در بازار 250 هزار تومان است که البته این کف قیمت است و بسته به نوع مدل و طرح قیمت‌ها متغیر است.

به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه خیاطان مردانه مرکز استان بیش از 100 خیاطی مردانه فاقد پروانه کسب در کنار حدود 300 خیاطی مردانه دارای مجوز کسب در ساری مشغول فعالیت هستند و طی سالیان اخیر در کنار تعطیلی برخی خیاطان قدیمی و با سابقه پای خیاطان جوان و جویای نام نیز به این حرفه باز شده است.

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مرکز استان نیز در خصوص بازار حال حاضر خیاطان در آستانه سال نو به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بازار خیاطان راکد است و رونق گذشته را ندارد.

محمد سهرابزادی افزود: در وضعیت معیشتی حال حاضر و با توجه به اوضاع اقتصادی سال جاری، دست مردم خالی است و دیگر برای دوخت لباس هزینه نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کلا نسبت به گذشته، استقبال آقایان بسیار کم است و استقبال خانم‌ها هم در حد متوسط است و مثل گذشته نیست.

این خیاط با سابقه در مرکز استان در خصوص اینکه آیا طی سالیان اخیر استقبال برای تقاضا جهت اخذ پروانه کسب مطلوب بوده است؛ بیان کرد: مهم تقاضا و یا صدور پروانه کسب بریا متقاضیان در این حرفه نیست بلکه نکته مهم، سفارش کار است که متاسفانه بسیار کاهش پیدا کرده است و این امر رونق کسبه این حرفه را از تب و تاب انداخته است.

سهرابزادی ادامه داد: یک همکار قدیمی که داشت با من دردل می‌کرد می‌گفت:" در بازار شب عید که باید روزی 10 تا سفارش کار داشته باشیم، در هفته سفارش دوخت 10 تا شلوار را هم نداریم."

وی ادامه داد: سفارش کت و شلوار که دیگر نیست و آقایان دیگر رغبت چندانی به دوخت کت و شلوار نشان نمی‌دهند و دیگر مثل گذشته که در اعیاد و مجالس کت و شلوار می‌پوشیدند، اکنون آن گونه نیست و سفارش‌ها بسیار کم شده است.

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه مرکز مازندران هزینه دوخت کت و شلوار را 300 و بسته به نوع طرح، هزینه دوخت توسط خیاطان با سابقه و آسترهای مورد نیاز آن تا 500 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه در کنار هزینه خود پارچه، موجب می‌شود تا از سفارشات معدود هم کاسته شود. البته برخی هم مشتری ثابت دوخت پیراهن، شلوار و کت و شلوار هستند و برخی مزایای دوخت لباس را به قیمت ارزان‌تر پوشاک آماده ترجیح نمی‌دهند.

سهرابزادی تعداد خیاطی‌های فعال مردانه و زنانه در مرکز استان را حدود 700 خیاطی اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان، 300 خیاطی مربوط به آقایان و مابقی خیاطی‌های زنانه است.

به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه خیاطان مردانه، تعداد خیاطی‌های مردانه استان در کمتر از یک دهه گذشته، دو تا سه برابر زمان حال بود و اکنون خیلی خوش بینانه، تعداد خیاطی‌های مردانه به نصف، تقلیل یافته است.

وی در پایان افزایش قیمت پارچه و در نهایت هزینه بالای قیمت تمام شده را دلیل اصلی کاهش سفارشات دوخت در بازار دانست و متذکر شد: سلایق عمومی برای انتخاب پوشاک و نیز انتخاب پوشاک آماده به جای دوخته شده موجب شده است تا با کاهش پاخور خیاطی‌ها، این حرفه از رونق گذشته خود به کلی دور شود.

البته ناگفته نماند که فعالیت تولیدی‌ها و کارگاه‌های خیاطی که طی سالیان اخیر رو به افزایش گذاشته است نیز موجب شده است تا در طول سال به ویژه فصل بازگشایی مدارس نیز، سفارشات گوناگون از خیاطی‌ها سلب و به این واحدها داده شود که شاید تجمیع خیاطی‌ها و تشکیل کارگاه‌های بزرگ خیاطی یکی از راه‌های برون رفت رکود خیاطان از این معرکه باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما