تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۳۷۰۲۹۷
مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای اصلاح ساختار تولید نان سبوس‌دار در مازندران باید فرمول تولید نان به فعالان این عرصه اعلام و درصورت عدم رعایت موارد خواسته شده افراد جریمه شوند.
۰
plusresetminus
لزوم اصلاح ساختار تولید نان سبوس‌دار در مازندران/ فرمول تولید نان در اختیار خبازی‌ها قرار گیرد
حسن مکرمی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در ارتباط با مضرات استفاده از نان سفید اظهار کرد: در رژیم غذایی قاعدتا باید به طور متوسط 25 گرم فیبر در روز دریافت شود.

وی گفت: در فیبر ترکیباتی وجود دارد که همراه غذا جذب نشده و اثرات مثبتی بر بدن افراد می‌گذارد،یکی از اثرات مثبت آن رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان و چربی را کمتر می کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه آرد در بازار برای استخراج آن باید مورد بررسی قرار گیرد که میزان استخراج آن 15 درصد است، افزود: از 100 گرم گندم چقدر آرد استخراج می شود.

وی بیان کرد: اگر آرد داری 18 درصد سبوس برای تولید بربری باشد میزان فیبر آن 12 درصد و برای نان لواش 15 درصد فیبر دریافت می‌کنند.

مکرمی اضافه کرد: با این عنوان مصوبه‌ای در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استخراج آرد در نانوایی‌ها برای نان بربری 18 درصد در زمان طاهایی استاندار اسبق مازندران داشتیم.

وی در خصوص فواید آرد سبوس دار بیان کرد: با همکاری شرکت غله و خدمات بازرگانی فواید آرد سبوس دار در همه نانوایی‌های سراسر کشور نصب کردیم اما در اجرا موفق نبوده ایم.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: اتفاق جالب این است که آرد نانوایی های آزاد پز و یارانه پز داده می شود، باید آرد به آزاد پز داده شود اما نظارتی در میزان ترکیبات آن وجود ندارد.

مکرمی با بیان اینکه معاونت بهداشتی تنها نظارت بر نحوه نظافت و سلامت بهداشت کارکنان تحت عنوان ماده 13 را در نظارت بر نانوایی‌ها مد نظر قرار می‌دهد، گفت: بحث نظارتی دیگر در این بخش مغفول مانده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی که به معاونت بهداشت دادیم باید هم برای فضای نانوایی‌ها و هم برای فرمول نان باید نظارت داشته باشیم.

این مسئول ادامه داد : اگر خواستار این هستید که جامعه به سمت صنعت محور برود باید غذای سنتی را هم اصلاح کنیم.

وی یکی از راههای اصلاح نان در استان مازندران را ارائه فرمول به نانوایی‌ها عنوان کرد و گفت: با نمونه‌برداری از آرد نانوایی و در صورت عدم رعایت مباحث مطرح شده نانوا متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شود.

مکرمی در خصوص نان کنجدی، گفت: مصرف کننده در بازار برای دریافت نان کنجدی باید پوشش سطح نان 30 درصد کنجد داشته باشد که در این موقع هم دانشگاه می‌تواند کنترل و هم سازمان صنعت، معدن و تجارت برای قیمت گذاری نان می تواند نظارت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما