تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد مطلب : ۳۶۶۰۶۱
صنایع لبنی از کاهش 25 تا 50 درصدی ورودی شیر خبر داده‌اند ‌اما مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: برخی با مطرح کردن این مسائل به دنبال واردات شیرخشک با ارز دولتی و عرضه آن با ارز آزاد هستند.
۰
plusresetminus
ادعای کذب کاهش تولید شیر را برخی واردکنندگان شیرخشک مطرح می‌کنند
به گزارش بلاغ، علیرضا عزیزاللهی ادعای کاهش تولید شیر خام در کشور را رد کرد و افزود: طبق گزارش مرکز آمار ایران، دامداری‌ها در سال ۹۵ حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ نزدیک به 5/2 میلیون تن شیر خام تولید کرده‌اند. ضمن اینکه از حدود ۱۰ میلیون تن شیر خام تولیدی در کشور، پنج میلیون تن در واحدهای صنعتی تولید شده و تقریبا تمام آن توسط کارخانجات لبنی جذب می‌شود.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد شیر خام مورد نیاز کارخانجات لبنی کشور از طریق دامداری‌های صنعتی و ۲۰ درصد از واحدهای دامداری روستایی و عشایری تامین می‌شود. با این میزان تولید شیر خام در کشور علاوه‌بر تامین نیاز داخل، یک میلیارد دلار محصولات لبنی صادر می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان اینکه هیچ مستنداتی برای کاهش شیر خام در داخل وجود ندارد، تصریح کرد: اگر تولید شیر خام کم شده بود باید جمعیت گاو نیز کاهش می‌یافت، در حالی که طبق گزارش مرکز آمار ایران هر سال نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس کشتار دام سنگین داریم و امسال کشتار غیرطبیعی در این زمینه گزارش نشده است.عزیزاللهی افزود: ادعای کاهش تولید شیر برای اخذ مجوز واردات شیر خشک صورت می‌گیرد. آنها می‌خواهند شیر خشک را با ارز حمایتی وارد و محصول نهایی را با قیمت آزاد صادر کنند.
وی درباره افزایش تقاضا برای شیر خام گفت: در سال گذشته، کارخانجات لبنی 6/5 میلیون تن شیر خام تقاضا داشتند و امسال تقاضای نزدیک به هشت میلیون تن را مطرح کرده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران افزود: امسال با تغییرات نرخ ارز، انگیزه برای صادرات محصولات افزایش یافته و برخی کارخانجات لبنی به دنبال افزایش صادرات محصولات خود هستند.
عزیز اللهی درباره خرید شیر خام توسط کارخانجات شیر خشک نیز گفت: حدود یک سال است که کارخانجات شیر خشک، شیر خام تولید داخل را جذب می‌کنند و امسال قیمت بیشتری برای آن می‌پردازند.
وی با ‌اشاره به اینکه از سال ۹۳ تا اوایل 13۹۷ هر کیلوگرم شیر خام ۱۴۴۰ تومان در قیمت پایه ثابت مانده بود، افزود: کارخانجات لبنی در این مدت، شیر خام را زیر قیمت مصوب و حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان و با مدت پرداخت سه تا چهار ماهه خریداری می‌کردند که در پی درخواست‌های مکرر دامداران برای افزایش قیمت شیر خام، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در مرداد ماه امسال، کارگروه تنظیم بازار قیمت پایه هر کیلوگرم از این محصول را ۱۵۷۰ تومان مصوب کرد و البته این رقم کمتر از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران مرکزی ایران بود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما