تاریخ انتشارجمعه ۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
کد مطلب : ۳۶۱۳۹۰
یک اقتصاددان با‌اشاره به پیش فروش هفت میلیون سکه در بهار امسال اعلام کرد دولت با این کار، از جیب 80 میلیون ایرانی 10 هزار میلیارد تومان سود به کسانی که سکه خریده‌اند داده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، علی رضا احمدی در گفت‌و‌گویی با‌ اشاره به اینکه در بازار آتی سکه افراد حقیقی می‌توانند تا چند برابر پولی که می‌آوردند، خرید انجام دهند، اظهار کرد: بر این اساس اگر در زمان سررسید، قیمت سکه بالاتر از زمان فعلی بود، خریدار سود کرده و اگر پایین‌تر باشد هم ضرر کرده است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر چند صندوق سرمایه‌گذاری، نقدینگی خود را وارد بازار آتی سکه کردند که بر اثر آن، تقاضا سکه در بازار آتی افزایش یافت و این افزایش تقاضا به بازار فیزیکی سکه هم سرایت نمود؛ در نتیجه قیمت افزایش قابل توجهی پیدا کرد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وقتی قیمت سکه در بازار آتی برای دی ماه، سه میلیون و 100 هزارتومان است، به بازار این پیام را می‌دهد که باید قیمت خود را با قیمت‌های بالاتر تطبیق دهد، گفت: از سوی دیگر این افزایش قیمت چون به معنای محاسبه نرخ دلار با قیمت 10 هزار تومان است، به بازار ارز هم این پیام را می‌دهد که در آینده باید به 10 هزار تومان برسد. احمدی ادامه داد: از همین رو با افزایش قیمت سکه در بازار آتی، می‌بینیم که نرخ ارز و سکه در بازار‌های فیزیکی هم افزایش می‌یابند. وی به دور باطلی که در بازار آتی سکه به وجود آمده نیز نیز ‌اشاره کرد و گفت: قیمت سکه در بازار آتی وقتی سه میلیون و 100 هزار تومان است؛ بازار، قیمت خود را به آن نزدیک می‌کند، در پی آن بخاطر نزدیکی قیمت کنونی با قیمت آتی، قیمت آتی دوباره افزایش یافته و این چرخه تکرار می‌شود. این اقتصاددان همچنین هجوم نقدینگی به بازار سکه را دلیل تلاطم این بازار اعلام کرد و چهار راهکار برای عبور از شرایط فعلی عنوان کرد: نخست اینکه شکل خرید باید تغییر کند، دوم اینکه، اجازه خرید اعتباری داده نشود (یعنی هرکس به میزان سرمایه خود بتواند پیش خرید کند، نه بیشتر)، سوم هم اینکه نهادهای ناظر به طور مستمر بر عملکرد معاملات نظارت کنند و چهارم اینکه جلوی خرید ‌اشخاص حقوقی، صندوق‌های بانک‌ها و صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در بازار آتی سکه گرفته شود.

احمدی با بیان اینکه بازار آتی هیچ تاثیری در رشد تولید ناخالص داخلی ندارد، تبعات این بازار را سوداگری و سفته بازی اعلام کرد و گفت: برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس اصلا نمی‌دانند بازار آتی سکه چیست! به گفته وی، سازمان امور مالیاتی باید به موضوع فروش سکه ورود کند تا بفهمد چه کسانی معاملات کلان کرده‌اند. این اقتصاددان با‌ اشاره به اینکه هفت میلیون سکه پیش فروش شده و قیمت امروز سکه با قیمت پیش فروشی، جمعاً 10 هزار میلیارد تومان تفاوت دارد، بیان کرد: این رقم معادل پنج ماه یارانه 75 میلیون ایرانی است که در اختیار چند هزار نفر که سکه خریدند قرار گرفته در حالیکه عمده آنها چند صد نفر بیشتر نیستند. احمدی با بیان اینکه دولت از جیب 80 میلیون ایرانی 10 هزار میلیارد تومان سود به عده خاصی که سکه خریده‌اند داده است، ادامه داد: کسانی که بیشتر از 100 عدد سکه پیش خرید کردند نباید تمام سکه‌های خود را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند مگر اینکه مابه‌التفاوت قیمت روز را با قیمت خرید بپردازند (البته به دلیل خوابیدن پولشان در بانک می‌توان 10 درصد ارزان‌تر از قیمت روز از آنها مطالبه کرد).به گفته وی، نباید چوب حراج به ذخایرمان بزنیم، چراکه سکه‌های بانک مرکزی با دلار چهار و 200 تومانی محاسبه شده و جهش قیمت ارز رانت را نصیب خریداران سکه کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴