به گزارش
بلاغ، علیرضا زاکانی با حضور در دفتر
بلاغ، در خصوص اهداف انقلاب و میزان تحقق آن از سوی مسئولان تا رضایتمندی مردم، اظهار کرد: اگر در اهداف انقلاب دقت کنیم میتوانیم به هفت قسمت اصلی در قالب استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت مادی و معنوی در داخل کشور و حمایت از مستضعفین و مسلمین عناصر حقخواه جهان و مبارزه با استکبار جهانی و سلطهخواهان اشاره کرد.
وی افزود: اگر این نگاه را داشته باشیم و دقت کنیم که راه طی شده 39 سال گذشته، کدام پاسخ معتبر به این حرکت و مسیر داده، میبینیم که ما در بسیاری از جاها موفقیم و در جاهای دیگر کمتر موفقیم.
رمز اصلی مخالفت با انقلاب اسلامی، مکتب امام استدبیر مجمع عالی بسیج کشور اظهار کرد: به هر حال اساس حرکت ما یک رقابت و یک جدیت را میطلبد، هم در مقابل رقبای مکتب امام و هم در مقابل دشمنان این مکتب.
زاکانی خاطرنشان کرد: وقتی به نیازهای جامعه میرسیم و به خدماتی که مردم دارند دریافت میکنند دقت میکنیم، میبینیم که اگر در واقع خطوط با یک زاویه 90 درجه را تصور کنیم، با یک زاویه 20 درجه، مردم احساس خدمت میکنند و از طرفی با یک زاویه 70 درجه مردم احساس نیاز میکنند و اختلاف 50 درصدی این دو میشود نارضایتی، میشود اعتراض.
وی ضمن اشاره به برخی نارضایتیها طی سال گذشته، تصریح کرد: ما در این مسیر با دشمنی مواجه هستیم که دائماً در حال تلاش است تا احساس نیاز 70 درجهای را به 90 درجه و احساس خدمت 20 درجهای را با ایجاد نیاز کاذب به صفر برساند تا درجه نارضایتیها در جامعه بیشتر شود تا خود به اهدافشان برسند.
تفاوت بین ارائه خدمات با انتظارات مردم، زیاد استنماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در فاصله بین خطوط 20 تا 70 درجه میتوان سه خط دیگر نیز ترسیم کرد، اضافه کرد: یک خط، خط خدمات واقعی است، یعنی خدماتی که مردم میگیرند ولی به آن دقت ندارند. خط بعدی، نیازهای واقعی جامعه است. یعنی اگر شما دقت کنید میبینید که خدماتی که نظام دارد به مردم میدهد، با نیازهای واقعی یک فاصلههایی دارد و این نیازها همان مواردی است که در قانون اساسی به آن تأکید شده است، نظیر بحث ازدواج، مسکن، اشتغال، تأمین اجتماعی، آموزش و مسایلی از این دست.
زاکانی ادامه داد: اما همه آنچه که بهعنوان اعتبار انقلاب اسلامی برای ایجاد جامعه پیشرفته مدنظر قرار میگیرد، در اینها خلاصه نمیشود و در کنار این خط سوم، یک خط چهارمی هم هست که نیازهای حقیقی و متعالی انسانی است که در این بخش کمی دقت بالاتر میرود. ارزش این نیازها و حقیقت آنها آنقدر بالا است که هر وقت این نیازها متجلی میشود، افراد حاضرند از مابقی نیازهای قبلی مقدماتی و واقعی بگذرند.
تقویت نیازهای کاذب، هدف دشمنان انقلاب اسلامی استوی با بیان اینکه البته، یک سری نیازهای کاذبی هم در این میان وجود دارد که الان دارد روی آن تبلیغ میشود، بیان کرد: در این 5 سطح، هم دشمنان ما پنج گونه برخورد دارند، هم رقبای ما و هم دوستان ما، لزوماً باید پنج طور برخورد داشته باشند. خوب در جامعه به سمت این تفکیک نمیرویم تا نتیجه آن پاسخ معتبری برای نیازهای مطرح شده باشد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اینها قابل تفکیک از هم نیست، گفت: چون وقتی دقت میکنید به فرموده ائمه اطهار وقتی فقر از در داخل آمد، دین از پنجره خارج میشود، یعنی اینها چیزهایی هست که در جامعیت باید هم برای دنیای مردم توجه داشت و هم آخرت آنها. یعنی هم باید نیازهای واقعی آنها پاسخ معتبری داد و هم به آن نیازهای معنوی و تعالیبخش.
بیتوجهی به نیازهای واقعی و حقیقی جامعه آسیب برای کشور استزاکانی با بیان اینکه به اتفاقاتی که در کشور ما در حال وقوع است، به دلایل مختلف بی توجهی میشود و نسبت به این پنج سطحی که قابل بحث است، ادامه داد: اولاً این سطوح ملموس خدمات گرفته شده توسط مردم را الزاما ما به جامعه یادآوری کنیم، چون از یک طرف دشمن به دنبال بی ارزشی و فراموشی آن در جامعه است و رقبا هم بهدنبال مصادره آن هستند؛ و وقتی به خدمات فراموش شده میرسیم، آن وقت باید به جامعه یادآوری کنیم یا برای جامعه تبیین کنیم که از این خدمات برخوردارید تا جامعه آرامش بگیرد و با دانستن صحیح خدمات دریافتی، جای 20 درصد، 30 درصد، 35 درصد احساس رضایت داشته باشد.
وی با بیان اینکه وقتی به نیازهای واقعی جامعه میرسیم، یعنی میرسیم به مسکن و شغل و تأمین اجتماعی و از این دست، باید سه اتفاق اینجا رخ دهد، ادامه داد: اول اینکه چون داخل قانون اساسی به بهترین وجهی، اصول مختلف آن آمده است و آنرا به عنوان وظیفه حاکمیت و حکومت ترسیم کرده است و وظایف دولت و ملت را ذکر کرده است. یکی از وظایف ما آن است که این نیازها را از مسئولان کشور مطالبه کنیم؛ چرا که کشور ما ظرفیت پاسخگویی به این مطالبات را دارد. در کشور، ما بنبست نداریم که تصور شود نمیشود اشتغال ایجاد کرد، لذا جنبه اول، جنبه مطالبه است.
خدمت به مردم از مسلمات مکتب امام استدبیر مجمع عالی بسیج کشور یادآور شد: جنبه دوم این است که پیروان مکتب امام، راه خدمتگزاری را پیش بگیرند و بتوانند در این خدمت، دستگیری کنند و با کمک، تا آنجایی که ممکن است کمک حتی به حاکمیت و نظام کنند برای بالابردن این خدمات و پاسخگویی به این نیازهای الزامی که وجود دارد. دسته سوم اینکه همه همت کنند، دست به دست هم بدهند اعم از دولت و ملت تا اینکه زمینه پیشرفت در کشور را فراهم کنند تا این نیازهای مادی را جبران کنند، لذا اینجا نوع برخورد ما مهم است و ما نمیتوانیم بی مسئولیت باشیم و باید نسبت به تمام نیازها و موارد، پاسخ معتبر داشته باشیم.
زاکانی با بیان اینکه باید کشور را به سمتی ببریم که نیازهای جامعه را جبران کند، افزود: ممکن است در دولت کسی باشد که به گمان ما، مکتب امام را به خوبی درک نکند یا رقیب مکتب امام شاید حتی به شمار بیاید، اما چون امروز در مسئولیت است خودمان را موظف بدانیم کمک کنیم تا چرخ زندگی مردم بچرخد.
وی ضمن یادآوری به نکات مطالبه، خدمت و دست به دست هم دادن و کمک کردن تا اینجای بحث، اظهار کرد: نکته سطح چهارم، نیازهای حقیقی بود که بنده معتقدم آنجا ما وظیفهمان هم الگوسازی است، هم خودسازی جمعی و فردی است و ایجاد یک باورمندی در متن جامعه و در نهایت پمپاژ این نگاه در جامعه که اگر این نگاه که آن حقیقت زیباست در جامعه که اگر فرهنگش سایه بیندازد، ما حصل آن تحولی که ایجاد میکنید، تحول بنیادین خواهد بود، تحول انسان ساز خواهد بود که در اینجا هم دشمنان ما دائماً به دنبال ایجاد غفلت در بین ما هستند، بهدنبال بی دقتی هستند.
جامعه و مسئولان نیازمند جدی به تحول درونی هستندنماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما وظیفه داریم که هم با تبیین عمومی و هم تجلی آن در خودمان و در جمع خود و ایجاد جمعهای پیشرو در جامعه، مسیری را بتوانیم هموار بکنیم که ما حصل آن، این نیازهای معنوی و تعالی بخش در جامعه ما به رسمیت شناخته شود، الان ما آسیب خوردیم و این رسمیت دارد به فراموشی سپرده میشود.
زاکانی تصریح کرد: از سویی هم برخی نیازهای کاذب در جامعه وجود دارد که وظیفه ما آن است که صادقانه با مردم صحبت کنیم و بگوییم اگر کسی به عنوان یک مسئول، در آتش نیازهای کاذب شما میدمد، این به آن علت است که آن فرد عرضه جبران نیازهای واقعیتان را ندارد و میخواهد با این کار، فرار از مسئولیت کند و یا اگر یک دشمنی میآید نیازهای کاذب شما را برجسته میکند، این بستگی به آن دارد که او میخواهد انقلاب منقرض شود و این زاویه خدمت و نیاز را به حدی گسترش بدهد که به انفجار اجتماعی منجر بشود.
وی اضافه کرد: ما بهعنوان کسانی که افتخار این را داریم که داریم مکتب امام را دنبال میکنیم هم باید نیاز واقعی را دقت کنیم و هم آن نیاز حقیقی و تعالیبخش را و برای هر بخش آن، یک مسئولیتهای بزرگی را تعریف کنیم که اگر در جامعه ما به این دو نیاز پاسخ معتبری بدهیم، بنظر میرسد که آن زخم غیر قابل التیام ماحصل دشمنان، ترمیم میشود و در مقابل آن یک مصونیتی برای جامعه ایجاد میشود که دیگر هیچ چیزی بر آن کارگر نیست.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه ما دستخوش مشکلات متعددی است که به عقیده من، مادر مشکلات جامعه ما دو چیز است، عنوان کرد: مشکل ما، یکی تفکر و رسوبات غلط غربی و نگاه به بیگانگان و در واقع آنها را بر زندگی خودمان مسلط کردن و دیگری هم خوابآلودگی و عدم خودباوری نیروهای انقلابی ما. یعنی این دو، دست به دست هم داده و مشکلاتی را ایجاد کرده است که دسته اول مشکلات، مربوط به مسئولان است.
زاکانی ادامه داد: اولین مشکلی که بین مسئولان وجود دارد، امروز حاکمیت اشرافیگری سیاسی در کشور ما است که این بهخاطر همین دو مشکل اصلی و پایهای که عرض کردم است که سبب شده است بین مسئولان یک اشرافیگری سیاسی ایجاد شود و در کنار آن، اشکال دومی را در این دسته بین مسئولان ایجاد کند که آن هم، ایجاد زمینه فساد است.
اشرافیگری سیاسی عامل اصلی بروز فساد و تباهی وی بیان کرد: این فساد در میان کسانی که در قدرت هستند و چه کسانی که رانت میدهند تا آنها فساد کنند. یعنی اگر ما اشرافیگری سیاسی، منابع قدرت نامشروع و فساد اقتصادی و ثروت نامشروع را در کنار هم میبینیم، این پیوستگی ثروت و قدرت سبب میشود در کشور ما که مشکل سومی در بین مسئولان ما ایجاد شود که آن، بی تدبیری و بد عملی است.
دبیر مجمع عالی بسیج کشور افزود: لذا در دسته اول ما، هم اشرافیگری داریم، هم ثروتاندوزی نامشروع داریم، فساد داریم و هم بیتدبیری و بد عملی. نتیجه این دسته یک دسته اشکالاتی را در عموم مردم و جامعه ایجاد میکند که اولین مورد آن، تنگناهای معیشتی است. دوم، ولنگاری فکری-اجتماعی-فرهنگی و سیاسی است، یعنی اگر جایی دچار مشکلی شدیم و پای تنگناهای معیشتی به میان امد، مطمینا پارامترهای مربوط به حوزه ایمان و اعتقاد و سلامت جامعه تحت تأثیر قرار میگیرد.
زاکانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: نکته سوم در این بخش عمومی، سرخوردگی نخبگان و یأس عمومی در جامعه است که سر جمع آنها منجر به بی اعتمادی به حاکمیت و حکومت میشود که این بی اعتمادی، آسیب زننده است.
وی افزود: این دسته دوم را که عبور کنید به یک دسته سومی میرسید که این دسته جدید در جامعه رخنمایی میکند، که اولین نمود آن در جامعه این است که مسیر پیشرفت کشور، رشد و اعتلای کشور دچار وقفه میشود و کند میشود؛ نکته دوم اینکه ما دچار یک افراطیگری احساسی، نظمگریزی و قانون شکنی در جامعه میشویم.
مراقب گسست بین نسلی باشیمنماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکته سوم اینکه محصول اینها موجب ایجاد یک گسست میشود، گسست بینالنسلی، قومی، مذهبی، دولت، ملت؛ و محصول این سه دسته اشکال در بین مسئولان و عموم جامعه که در بطن کشور میشود آن را مشاهده کرد این است که یه عدهای پیدا میشوند که سر داشتههای انقلاب اسلامی، معامله کنند و بهدنبال تعاملات و تبادلاتی با دشمنان ما باشند که ما حصلش، هیچی برای ما ندارد و اینها متوجه همان افرادی است که از طبقه ممتاز سیاسی، اشرافیگری و راحتطلب جامعه هستند و با آن حقایق انقلاب اسلامی فاصله نجومی دارند.
زاکانی با بیان این مطلب افزود: لذا در این مسیر، اینها یا نفوذیاند، یا حداقل به نظام سلطه اعتقاد دارند و در نهایت این میشود که محصول این چرخه نادرست، دائماً ارزشهای ما را در مذبحه ببرد و ذبح کند.
تنها راه نجات، بازگشت به ارزشهای مبتنی بر تقواستوی ادامه داد: اگر نیروهای انقلابی هوشیاری داشته باشند، بتوانند خودشان را با دقت بیابند و در صحنه حاضر شوند، به اعتقاد من، مسیر تحول در کشور، امروز هموارتر از هر روزی است؛ تا یک انقلاب بزرگی، بزرگتر از انقلاب اول و دوم در کشور شکل بگیرد و آن، انقلاب جامعهسازی، است. دولتسازی است.
دبیر مجمع عالی بسیج کشور تصریح کرد: این انقلاب، یک انقلاب تکاملی است که این دور از دسترس نیست و به نظر من، امروز زمینه آن، بیشتر از هر روزی فراهم است که در آن جامعه هم نیازهای مادی و هم نیازهای معنوی، پاسخ معتبر خود را میگیرد.
زاکانی در پایان گفت: امیدوار هستم که هم ما بتوانیم جزو کسانی باشیم که در این برهه، بتوانیم سنگ از جلوی انقلاب بر داریم و انقلاب سرعتبخشی خودش را در مسیر پیشرفت و اعتلا داشته باشد.