تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۳۵۷۸۰۷
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آمل با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد هشت مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع آمل بودیم، گفت: 85 هکتار از جنگل‌ها و مراتع آمل در سال 96 دچار آتش‌سوزی شد.
۰
plusresetminus
آتش‌سوزی بیش از 85 هکتار از جنگل‌ها و مراتع آمل طی سال 96/جاده هراز مسیر اصلی قاچاق و ترانزیت چوب
به گزارش بلاغ به نقل از سفیر هراز، نعمت‌اله کوهستانی در گفت‌وگویی با بیان اینکه وظیفه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حفظ، اصلاح، احیا و بهره‌برداری بهینه از جنگل‌ها و مراتع است، اظهار کرد: حوزه استحفاظی این اداره شامل شهرستان‌های آمل و محمودآباد با سطح بیش از 220 هزار هکتارجنگل و مرتع است و بدلیل قرار گرفتن کوه دماوند در این حوزه، اختلاف ارتفاع بین پایین‌ترین نقطه یعنی از کنار دریای مازندران تا قله دماوند بیش از 5 هزار و 670 متر بوده و همین امر باعث تنوع اقلیمی‌ و اکولوژیکی شده است.

وی با اشاره به اینکه تنوع اقلیمی‌ در حوزه استحفاظی منابع طبیعی آمل موجب می‌شود تا شاهد گونه‌های گیاهی متنوع باشیم، بیان کرد: علاوه بر جنگل‌های هیرکانی با گونه‌های همانند راش، بلوط و ممرز، جنگل‌های جلگه‌ای و جنگل‌های بالادست که جزء جنگل‌های نیمه خشک محسوب شده را دراین حوزه داریم که مهم‌ترین گونه آن ارس است.

رئیس اداره منابع طبیعی آمل با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی از جنگل‌های صنعتی به حساب می‌آیند، افزود: بخش اول این جنگل در غرب هراز است که دارای طرح جنگل‌داری و مجری طرح است و بخش دیگر جنگل‌های هیرکانی در شرق هراز است که فاقد مجری است.

این مسئول بیشترین سطح مراتع استان مازندران را متعلق به شهرستان آمل دانست و افزود: عمده مراتع این شهرستان ییلاقی و در ارتفاعات شهرستان قرار دارد و این مراتع به عنوان یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های گونه‌های مرتعی و از غنی‌ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری به شمار می‌آید و علاوه بر تولید علوفه دام دامداران روستایی و عشایری، اهمیت زیست محیطی و اکوتوریسمی‌ زیادی دارند.

کوهستانی یادآور شد: مراتع شهرستان رویشگاه گونه‌های متعدد دارویی و محصولات فرعی همانند باریجه بوده که ارزش‌های اقتصادی بسیار بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری شاهد هشت مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع آمل بودیم، گفت: 85 هکتار از جنگل‌ها و مراتع آمل در سال 96 دچار آتش‌سوزی شد.

رئیس اداره منابع طبیعی آمل عمده دلیل آتش‌سوزی را شرایط خشک هوایی و بی‌احتیاطی مردم اعلام کرد و افزود: در دو آتش‌سوزی مهم بالگرد مورد استفاده قرار گرفت و در تلاش هستیم تا از کمترین امکانات منابع طبیعی بیشترین بهره را ببریم.

این مسئول با اشاره به نزدیکی روز طبیعت و هوای گرم گفت: مردم احتیاط کنند که حین آتش روشن کردن و در زمان رفتن آتش را کامل خاموش کنند.

کوهستانی ادامه داد: در مناطقی که بحران آتش‌سوزی وجود داشته باشد کلاس‌های آموزشی برای مردم صورت پذیرفت و همایش صیانت از جنگل‌های شمال کشور در راستای جفظ جنگل و مراتع و افزایش مشارکت مردمی‌ در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در آمل برگزار شد.

وی با بیان اینکه قاچاق چوب بیشتر در مسیر جاده‌های منتهی به استان تهران از جمله جاده هراز صورت می‌گیرد، اظهار کرد: قاچاقچیان این مسیرها را برای قاچاق و ترانزیت چوب به دیگر استان‌ها انتخاب می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی آمل، این شهرستان را دارای بیشترین میزان کارگاه‌های چوب بری در استان مازندران عنوان کرد و افزود: و صنایع چوبی و سلولوزی در آمل نسبت به دیگر شهرها بیشتر است که باتوجه به این موضوع نیروهای حفاظتی این شهرستان با تلاش شبانه روزی درخصوص جلوگیری از قاچاق چوب ،کشف چوب آلات قاچاق و همچنین حفظ جنگل‌ها تلاش می‌کنند.

این مسئول متذکر شد: علاوه بر کشف ذغال و چوب آلات هیزمی‌ توسط ماموران این اداره، بیش از 80 متر مکعب چوب آلات صنعتی قاچاق کشف شده است.

کوهستانی با بیان اینکه کارگاه‌های چوب‌بری باید برای حمل چوب آلات از اداره منابع طبیعی پروانه حمل داشته باشند، گفت: بیشتر چوب‌های قاچاق کشف شده مربوط به کارگاه‌های غیرمجاز چوب است که درصورت تخلف کارگاها، برخورد قانونی شده و حتی نسبت به پلمپ کارگاه‌ها با دستور مقامات قضایی نیز اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 25 هکتار از اراضی ملی، براساس تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت از جنگل‌ها رفع تصرف شد که بیش‌تر این اراضی در منطقه لاریجان بود، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 85 مورد پرونده تشکیل و زمین به اراضی ملی بازگردانده شد.

رئیس اداره منابع طبیعی آمل در پایان گفت: بر اساس پروانه میزان حمل چوب در یک ماشین مشخص است و مازاد عدد ثبت شده در مجوز ضبط می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴