تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۴۹۵۳
در حالی که تولیدکنندگان ماهی در مازندران میزان سود ناشی از تولید آنها حتی به هزار تومان هم نمی‌رسد، در این بین افرادی که هیچ نقشی در تولید ندارند و چشم طمع به جیب مصرف‌کنندگان دوخته‌اند از هر کیلو ماهی 8 هزار تومان سود می‌برند.
۰
plusresetminus
کاهش حاشیه سود پرورش ماهی به کیلویی هزار تومان/ منفعت 8 هزار تومانی دلالان در کش و قوس تولید و مصرف
به گزارش بلاغ، واسطه‌ها همیشه یکی از نگرانی‌ها اصلی در حوزه تولید برای کشور هستند، نبود بازار مناسب برای عرضه کالا به صورت مستقیم و همان بحث از تولید به مصرف زمینه‌ساز فعالیت دلالان را فراهم کردند.

افرادی که بدون نقشی در تولید زمینه نارضایتی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را فراهم کرده و حاشیه سودی از بازار تولید کالاها به جیب می‌زنند.

در همین ارتباط با احمد نصرتی یکی از پژوهشگران کشور در ارتباط با چالش‌های حوزه پرورش ماهی در استان مازندران صحبت کردیم که وی در این باره، اظهار کرد: حاشیه سود پرورش ماهی در کشور بسیار پایین است که یکی از چالش‌های این بخش است، در گذشته حاشیه سود کیلویی حدود 6 هزار تومان بود ولی در حال حاضر به هزار تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش حاشیه سود در ماهی گرم‌آبی خسارت جدی به تولیدکنندگان این بخش وارد کرده است، این روند در ماهی‌های سردآبی از گذشته مناسب نبوده و در حال حاضر هم ادامه دارد.

این پژوهشگر و محقق جوان با اعلام اینکه فاصله بین تولیدکننده و مشتری هم از دیگر مشکلات فعالان این بخش است، گفت: ماهی تولید شده کیلویی 12 هزار تومان است اما با قیمت 20 هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، 8 هزار تومان فاصله قیمتی به افرادی می‌رسد که در تولید و پرورش ماهی هیچ نقشی نداشتند، یعنی تولیدکننده با همه مشکلات و گرفتاری‌ها ممکن است از هر کیلو تولید هزار تومان سود ببرد در حالی که واسطه‌ها بدون هیچ دغدغه‌ای 8 هزار تومان از هر کیلو نصیب‌شان می‌شود.

نصرتی با اعلام اینکه بازارهای ماهی در اختیار پرورش‌دهندگان نیست، افزود: اگر خود پرورش‌دهندگان زمینه را برای بازار فروش داشته باشند، با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند.

وی دیگر مشکلات موجود پرورش‌دهندگان ماهی را خرد بودن مزارع پرورش ماهی عنوان کرد و گفت: ماهی‌های ما جذابیت برای صادرات ندارد، مشتری اهل روس ماهی را با ذائقه و سلیقه خودش نیاز دارد، به دلیل فاصله‌ای که بین مراکز تحقیقاتی و پرورش‌دهندگان ماهی وجود دارد، امکان تولید هدف‌دار وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پتانسیل برای تولید ماهی با شرایط مشتریان مانند روسیه وجود دارد، افزود: اگر اتحادیه‌ها قوی باشند و غذاهای ماهیان توسط اتحادیه صادر شود و یا اینکه کارخانه تولید غذای ماهی در استان راه‌اندازی شود، بله این ظرفیت وجود دارد که مطابق با سلیقه مشتریان ماهی تولید شود.

این پژوهشگر جوان در حوزه شیلات درباره عدم موفقیت ما در دست‌یابی به بازار مناسب حاشیه دریایی خزر، بیان کرد: نبود کیفیت ثابت در تولید ماهی از مهم‌ترین چالش‌های جدی ما در پرورش ماهی است، اگر خریداری بخواهد 20 تن ماهی با یک نوع تنوع درخواست داشته باشد، در استان وجود ندارد.

نصرتی در پایان پیشنهاد داد: اتحادیه بسیار قوی در استان راه‌اندازی شود، بچه ماهی را با یک استاندارد مشخص در اختیار پرورش‌دهنده قرار داده و غذای ماهی را متناسب با ذائقه مشتریان تولید و زمینه‌سازی برای فروش ماهی در برنامه کاری قرار گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما