تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۴۳۵۰۰
فرمانده سپاه آمل در دوران حماسه 6 بهمن گفت: تئوری که در کوبا و چین به عمل نشست با مشارکت بی‌نظیر مردم آمل کمتر از 12 ساعت در نطفه خفه شد.
۰
plusresetminus
مشارکت دلیرانه مردم آمل تئوری پیاده شده در کوبا و چین را در نطفه خفه کرد
به گزارش بلاغ، بعد از موفقیت‌هایی که در جنگ اول و دوم گنبد، بندر انزلی و آرام کردن منطقه به‌دست آورده بود راهی آمل و از سال 59 تا 61 فرمانده سپاه این شهرستان شد، سال‌هایی که اتفاقات بزرگی به‌همراه داشت و این فرمانده جوان را به چالشی سخت دعوت می‌کرد.


از میان صحبت‌های سردار به عشق و علاقه وی نسبت به آمل می‌رسیم، جایی که زادگاه این فرمانده نیست، اما با آن‌چنان اشتیاقی در مورد این شهر صحبت می‌کند که گویا خاطرات دل‌نشینی در میان سینه خود پنهان کرده است.


سردار ناصر شعبانی در گفت‌وگو با سفیر هراز با اشاره به وضعیت سیاسی اجتماعی سال 60 در آمل، اظهار کرد: صف‌بندی میان گروهک‌ها بعد از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در برخی از نقاط آمل از جمله منطقه اسپه کلا و چاکسر این قبیل گروه‌ها سلطه پیدا کردند، به‌ویژه در برخی نقاط که بافت خوب نبود حوادثی رقم می‌خورد.


وی به نفوذ گروهک‌های سیاسی در مازندران اشاره کرد و گفت: فدائیان خلق در گنبد، مارکسیسم‌ها در گرگان، عده‌ای از سازمان منافقین در شیرگاه و سوادکوه، اتحادیه کمونیست‌ها در آمل و گروهک‌های دیگر شمال کشور را تقسیم کرده بودند.


فرمانده اسبق سپاه آمل اساس تشکیل اتحادیه کمونیست‌ها را در سال 48 عنوان کرد و افزود: با بالا رفتن قیمت نفت در این سال، شاه برای توجه به کارمندان صنعت نفت امتیاز بورسیه تحصیلی به خارج از کشور را برای فرزندان آنها در نظر گرفت که این افراد تحت شرایط محیط به گرایشات کمونیستی جذب شدند.


شعبانی با بیان برنامه‌ریزی گروهک‌های سیاسی برای برچیده کردن نظام جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: جبهه اول در جنگ با حکومت بعثی عراق بود، جبهه دوم مبارزات کردها در کردستان که علیه انقلاب طغیان کردند و جبهه سوم می‌توانست انقلاب را تضعیف و در نتیجه نابود کند؛ حمله آمل بر همین مبنا بود و جنگل‌های شمال مناسب برای جنگ‌های چریکی محسوب می‌شد.


وی با یادآوری ترورهایی که به دست کمونیست‌ها جریان پیدا کرد، افزود: روزی آیت‌الله جوادی آملی به سپاه آمد و جویای اوضاع و احوال شد، برایشان توضیح دادم و از وضعیت موجود و ترورها برایشان گفتم، ایشان جمله‌ای گفتند که اساس استراتژیک برای مقابله با کمونیست‌ها قرار دادیم، گفتند مگر نمی‌گویید از جنگل می‌آیند و شهر را ناامن می‌کنند، چرا به جای تمرکز نیروها در شهر به جنگل نمی‌روید؟


فرمانده اسبق سپاه آمل با اشاره به اسقرار پایگاه‌ها در جنگل برای محاصره کمونیست‌ها، یادآور شد: با اسقرار پایگاه‌های مختلف در بیشتر مناطق جنگلی و تپه‌ها توانستیم آنها را در فشار قرار دهیم، یکی از این کمونیست‌ها در بازجویی خود اعتراف کرد که با وجود این پایگاه‌ها و نظارت بر تمام نواحی دیگر نمی‌توانستند به راحتی به روستاها بروند و غذا تهیه کنند و راه‌های ارتباطی‌شان پر خطر شد.


شعبانی به دلیل انتخاب آمل برای کمونیست‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس تز جبهه سوم، جنگل‌های این منطقه بهترین مکان برای استتار کردن و مناسب برای جنگ‌های چریکی قلمداد می‌شد، وجود جاده هراز که می‌توانستند از طریق آن با انتشار اعلامیه واکنش خوبی در سطح  کشور به دست بیاورند و پل ارتباطی میان پایتخت و شمال محسوب می‌شد.


معاون عملیات قرارگاه ثارالله، ارتفاعات آمل را دلیل مهمی برای انتخاب این شهر توسط کمونیست‌ها دانست و اظهار کرد: به دلیل عمق قابل توجه آمل نسبت به دیگر شهرها و وجود کوه‌هایی که در اطراف آن قرار داشت، این شهر برای جنگ‌های چریکی و این چنین جنگ و گریزها مناسب بود.


وی دلیل شکست کمونیست‌ها را ندانستن ادبیات مردم شهر خواند و تصریح کرد: آنها آموزش‌های نظامی کاملی دیده بودند و تجهیزات خوبی داشتند، اما از روحیات مردم شهر چیزی نمی‌دانستند و در این حد پایبندی آنها به نظام را تصور نمی‌کردند که همین عامل شکست کمونیست‌ها شد.


فرمانده اسبق سپاه آمل به برنامه‌ کمونیست‌ها برای تصرف شهر آمل اشاره کرد و افزود: آنها در نظر داشتند که نیروهای دولتی، سپاه و بسیج را دستگیر و شهر را تصرف کنند، گمان می‌کردند مردم با آنها همراه می‌شوند.


آشوبی که در نطفه خفه شد

شعبانی با اشاره به واقعه شب 6 بهمن در آمل، تصریح کرد: به دلیل استقرار پایگاه‌های متعدد در جنگل‌ها، کمونیست‌ها محاصره و سرمای هوا برایشان طاقت فرسا شده بود، دو راه بیشتر نداشتند، یا به شهرهای خود بروند و در بهار بیایند و یا حمله را آغاز کنند؛ پس از تماس با پاریس 6 بهمن زمان حمله اعلام شد که دقیقا سال‌روز انقلاب سفید شاه بود و این را کمونیست‌ها نمی‌دانستند، در واقع آنها مائویست‌های وابسته به سلطنت‌طلب‌ها بودند که خودشان اطلاعی نداشتند.


جانشین سابق مجمع دانشگاه امام حسین(ع) مشارکت دلیرانه مردم آمل را شکستی برای کمونیست‌ها دانست و یادآور شد: امام خمینی(ره) از آمل به‌عنوان تنها شهر در وصیت‌نامه خود یاد کرد و در صفحه 11 این وصیت‌نامه آن را مدل مفهومی موثر و موفق خواند که این افتخار بزرگی برای آمل است.


وی با بیان مشارکت بی‌نظیر مردم، اظهار کرد: از پنجم بهمن در خانه‌هایی که تدارک دیده بودند مستقر شدند و حوالی ساعت 11 حملات خود را آغاز کردند؛ با فرماندهی تماس گرفتم که دستور دادند تا صبح در مقرها بمانیم، صبح نیرو می‌فرستیم، گویا ملائکه آمده بودند جمعیت زیادی از زن و مرد، پیرو جوان برای مقاومت شهر آمدند.

شعبانی در ادامه گفت: تئوری که در کوبا و چین به عمل نشست، در آمل به شکست انجامید و در کمتر از 12 ساعت در حالی که بیشترین افرادمان در پایگاه‌های جنگل بودند حتی شاهد جولان دادنشان در این مدت زمانی نیز نبودیم.

خلق در مقابل خلق

وی از افتخارآفرینی ابرمردان آملی یاد کرد و افزود: هر کس شنیده بود به کمک آمد، حتی از شهرهای اطراف هم آمدند، سلاح کم آورده بودیم، کمونیست‌ها گمان می‌کردند مردم شهر به آنها می‌پیوندند و اسمشان را فدائیان خلق گذاشته بودند در حالی که خلق در مقابلشان ایستادند از آن خانم مومن رزمنده گرفته تا آن پیرمرد معلم قرآن که شهید شدند.


این استاد دانشگاه امام حسین(ع) حماسه 6 بهمن را ایستادگی مردم در مقابل کمونیست‌ها خواند و اظهار کرد: اتفاقی عجیبی است که در یک جنگ چریکی تمام افراد اسیر، مجروع و کشته شده باشند و فقط 40 شهید داشته باشیم.


وی به اعدام کمونیست‌ها طبق تقاضای مردم اشاره کرد و گفت: در روز اعدام استادیوم شهر پر شده بود و گروهی که خود را سربداران خوانده بودند با شمارش مردم شهر اعدام شدند، جمعیتی که تا آن روز کم دیده بودم، با آن‌چنان صدای از اعدام استقبال کردند و طومارشان را بستند.


شعبانی یادآوری این حماسه را خط مشی برای جهانیان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی برای افرادی که در خارج از کشور هستند خاطره‌ای از 6 بهمن  تعریف می‌کردم به‌عنوان درس و مدلی برای خود قرار می‌دادند، خطی که امروز لبنان و سوریه از آن درس گرفتند. استحقاق 6 بهمن بیشتر از اینها است، باید این مقاومت را در عرصه تحریر درآورد و مانند دهقان فداکار و امثال آن در کتاب‌های تحصیلی مکتوب کرد تا عظمت آن درک شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴