کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت‌وگو با مقام نخست جشنواره ملی عکس مازندران

عکاسی تفاوتی بین دیدن و نگاه کردن است

21 دی 1396 ساعت 12:00

عکاسی یک زبان جدید به شما می آموزد، ‌زبانی از هنرهای تجسمی با لهجه عکاسی.


به گزارش بلاغ به نقل از عصرساری، به بهانه اعلام نفرات برتر جشنواره ملی عکس مازندران به سراغ جوان خوش‌ذوق ساروی رفتیم، کیوان جعفری متولد سال 72 در ساری و فارق‌التحصیل تصویربرداری است، جوانی با انگیزه که چند سالی است نام آن بر سر زبان اهالی هنر مازندران افتاده است.

کی و چطور شد که به عکاسی علاقه‌مند شدی؟ و آن را چگونه یاد گرفتی؟

اگر صحبت از عشق و علاقه باشد بی‌گمان زمان و مکان نمی‌شناسد و وقتی یک هنر یا ورزش و… یا بهتر است بگویم یک هدفی رو دنبال می‌کنیم باید یک زمینه‌هایی از قبل در وجود انسان باشد، و هنگامی‌که صحبت از انتخاب یک حرفه می‌کنیم، گزینه‌های پیشروی ما بی‌پایان خواهند بود.

بزرگ‌ترین تصمیمات و هدف‌های هر شخصی در دوران جوانی رقم می‌خورد، از زمانی که یادم می‌آید علاقه شدیدی به دوربین داشتم، دوران نوجوانی خیلی از عکس‌های خانوادگی را با دوربین‌های عکاسی فیلم‌خور قدیمی می‌گرفتم.

مدتی هم بود با توجه به امکانات موجود با موبایل عکاسی می‌کردم اما اگر به‌صورت حرفه‌ای حساب کنیم، دو الی سه سال هست که به‌صورت جدی پیگیرم و عکاسی را به‌عنوان شغل یا هدف می‌بینم.


شما عکاسی را چگونه تعریف می‌کنید؟

عکاسی از نظر من احساسی است که به چشم منتقل می‌کنیم و با دوربین ثبت می‌کنیم یا شاید عکاسی را به اصطلاح می‌توان ثبت و ایجاد یک تصویر تعریف کرد.

موضوعات غالب عکس‌های شما چیست؟

عکاسی دنیایی وسیع با دیدگاه‌های گوناگون است. فردی که با عکاسی آشناست از کوچک‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین موضوع نیز به راحتی نمی‌گذرد، موضوعات غالب عکس‌های من مستند اجتماعی و مستند خیابانی هست اما به سبک‌های دیگر هم علاقه دارم و امتحان می‌کنم.

برای تهیه یک عکس خوب چه عواملی را باید مدنظر داشت؟

برای تهیه یک عکس خوب عوامل زیادی می‌تواند تأثیرگذار باشد که شامل نگاه خوب و متفاوت، کادربندی و ترکیب‌بندی خوب، زاویه و مهم‌تر از همه نورسنجی خوب و خیلی از عوامل دیگر…


با چه حد از ویرایش در عکس‌ها موافق هستید؟

از نظر بنده ویرایش ساختاری در عکس‌ها که جنبه مستند بودن عکس را از بین می‌برد مجاز نیست و عکاسان تنها می‌توانند در حد استانداردهای که وجود دارد اقدام به ویرایش و ادیت عکس‌ها کنند.

برخی تصور می‌کنند ویرایش یعنی فقط کم و اضافه کردن عناصر به عکس. أصلا اینطور نیست. قبل از شروع هر کاری باید عکس را عاری از ایرادات کنیم، نویز و شارپنس عکس را برطرف کنیم. خطاهای رنگی و وایت بالانس را به حداقل برسانیم.

یکی از کارهایت که خیلی دوستش داری؟ داستان پشت آن اثر چیست؟

همه عکس‌های مستند اجتماعی داستان‌های خاص، کوتاه و بلند مرتبط به خودشون را دارند و زیبایی خاصی که می‌شود حسشان کرد، من به‌شخصه برایم بسیار سخت هست عکس‌های خودم را داوری کنم.

یکی از درس‌هایی که از اشتباهات خود در این سال‌ها گرفته‌ای را برایمان شرح می‌دهی؟

انسان در طول زندگی در حال تجربه کسب کردن است، شاید شکست خوردن به مذاق هیچ‌کس خوش نیاید ولی می‌تواند درس‌هایی بزرگ‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید به شما بیاموزد.

عکاسی چه چیزهایی را در زندگی آدم به ارمغان می‌آورد؟

از نظر من عکاسی مدرن‌ترین شکل زندگی بشریت است که می‌تواند در کنار آن سفرهای ماجراجویانه، زندگی‌های گوناگون، ارتباط با انسان‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و… تجربه کرد، عکاسی به شما می‌آموزد تفاوتی بین دیدن و نگاه کردن وجود دارد. باید به پدیده‌ها نگاه کنیم. به شما نظام ذهنی می‌دهد. یک عکاس با تجربه، حافظه تصویری بهتری نسبت به گذشته خودش دارد. همچنین عکاسی یک زبان جدید به شما می‌آموزد. ‌زبانی از هنرهای تجسمی با لهجه عکاسی.


توصیه‌ای برای عکاسان تازه‌کار دارید؟

به‌شخصه خودم هنوز باید یاد بگیرم و استفاده کنم اما پیشنهاد من به دوستان عزیزم این است که از شکست نترسید، دوباره شروع کنید و پرانرژی‌تر از قبل شروع کنید، عوامل خیلی زیادی در پیشرفت من نقش داشتند که شامل اساتید بزرگوار، کتاب‌ها، اینترنت و ... هستند. البته این را هم‌ عرض کنم پیشرفت در هنر تمامی ندارد و هر روز باید یاد بگیریم و تجربیات جدید کسب کنیم.


کد مطلب: 339829

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/interview/339829/عکاسی-تفاوتی-بین-دیدن-نگاه-کردن

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com