گزارش بلاغ از آمادگی مازندران در برابر بلایای طبیعی

آمادگی مطلوب مازندران در مقابله با زلزله/ ضرورت فرهنگ‌سازی ساخت‌وساز

تاریخ انتشارشنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۳۷۲۹۴
در بحث مقاوم‌سازی ساختمان، مراکز تجاری و املاک و اراضی باغی و کشاورزی بخشی به دولت بر‌‌می‌گردد و بخش قابل توجهی هم به خود مردم.
۰
plusresetminus
آمادگی مطلوب مازندران در مقابله با زلزله/ ضرورت فرهنگ‌سازی ساخت‌وساز
به گزارش بلاغ، هر روز زلزله‌های متعددی ایران را می‌لرزاند. شاید روزی بیش از 60 مورد. عمدتاً هم زیر 4 ریشتر هستند.

ایران به‌عنوان یکی از 10 کشور زلزله‌خیز جهان شناخته شده است که بیشترین قربانیان را هم در رابطه با زلزله دارد. در 15 سال اخیر لرزش‌های مختلفی با ریشترهای کم و زیاد ایران را لرزانده است. از زلزله بم که با بزرگی 6.5 ریشتر در سال 1382 رخ داد و حدود 30 هزار نفر کشته داشت تا زلزله مردادماه سال 1391 آذربایجان شرقی با بزرگی 6.4 که شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس را لرزاند و 306 نفر کشته، بیش از 5 هزار نفر مجروح و تلفات جانی و خسارات زیادی را به دنبال داشت.

در زلزله اخیر کرمانشاه نیز آمار تلفات جانی به بیش از 400 نفر رسید.

قرار داشتن مازندران بر روی دو خط گسل خزر و البرز

گفتنی است از 40 نوع حادثه و بلایای طبیعی شناسایی شده در جهان، 30 مورد از آن‌ها ایران را تهدید می‌کند و همین امر ضرورت توجه به پیشگیری و آمادگی در مواقع بحرانی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

استان مازندران نیز از یک‌سو با توجه به قرار داشتن بر روی دو گسل خزر و البرز یکی از استان‌های زلزله‌خیز کشور است و از سویی دیگر ایران و همچنین مازندران بر روی کمربند زلزله آلپ هیمالیا واقع است.

قرار داشتن بر روی این کمربند زلزله‌ای زمینه بروز حادثه طبیعی زلزله را در کشور افزایش داده است.

شبکه لرزه‌نگاری، 837 زلزله را از سال 92 تا 95 در مازندران ثبت کرده است که 18 تا 20 زلزله بیشتر از یک و نیم ریشتر هرماه در این استان رخ می‌دهد.

با توجه به چنین وقایع تلخی و با درنظر گرفتن زمینه زلزله‌خیزی در استان، بی شک آمادگی ارگان‌ها و دستگاه‌های استانی برای مقابله با این پدیده ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.

لذا بر همین اساس گفت‌وگویی را با علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانیم:

احمدی در این‌باره گفت: مدیریت بحران مازندران در صدد انسجام و آمادگی 40 تا 50 دستگاه عضو این ستاد است که در شرایط بحران، این تعداد متغیر است.

وی افزود: در حال حاضر، با پیش‌بینی حوادث احتمالی، سعی بر هماهنگی بیشتر و آماده کردن دستگاه‌ها و ادوات آن‌ها در زمان وقوع بحران هستیم.

دوگانه‌سوز شدن پمپ بنزین و 75 درصد از نانوایی‌های استان

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اظهار کرد: تا کنون در خصوص عملیاتی شدن سوخت دوم پمپ بنزین‌ها و نانوایی‌ها اقداماتی صورت گرفته است که در بحث خبازی‌ها علاوه بر دوگانه سوز شدن 75 درصد نانوایی‌های استان در صدد تجهیز تعدادی از آن‌ها به ژنراتور در زمان قطع برق هستیم.

شناسایی اماکن امن در استان

احمدی در ادامه به شناسایی اماکن امن با مشارکت سپاه کربلای مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر شناسایی نقاط امن، مقرر شد تا از سوله‌های پادگان قدس نیز بازدید و پس از سنجش آمادگی و تجهیز ادوات مورد نیاز از آن‌ها هم در مواقع اضطرار استفاده شود.

وی بیشترین صدمات استان را در حوزه سیل عنوان و اعلام کرد: بیشتر شهرستان‌های استان کار لایروبی از رودخانه‌ها در صدر برنامه‌ها قرار گرفت که لایروبی از رودخانه‌های تنکابن، عباس‌آباد، سوادکوه، جویبار، بهنمیر، بابل، میاندرود و چالوس انجام شد. هرچند به‌دلیل جریان رودخانه‌ها، این جریان نیاز به استمرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران ادامه داد: بازدید از ماشین‌آلات مورد نیاز در مواقع اضطرار نیز مثل ماشین‌آلات شهرداری‌ها، هلال احمر، علوم پزشکی، خبازی‌ها و غیره صورت گرفت و امادگی به‌کار آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

آمادگی مطلوب مازندران در مواجهه با بلایای طبیعی

احمدی آمادگی نسبی استان را در مواجهه با بلایای طبیعی مطلوب ارزیابی و بیان کرد: البته این موضوع در زمان حادثه بستگی به آن دارد که چند شهر استان در گیر حوادث و آسیب‌ها شوند.

راه‌اندازی 131 خانه مدیریت بحران در مراکز دهستان استان

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخش روستایی به خبرنگار ما پاسخ داد: برای 131 مرکز دهستان مازندران، 131 خانه هلال و مدیریت بحران طی تفاهم‌نامه‌ای تشکیل و راه‌اندازی شد که با مدیریت دهیاران و همکاری هلال‌احمر اقدامات صورت می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در حوزه تأمین سوخت مناطق بالادست نیز عنوان کرد: تذکرات لازم در خصوص پر کردن مخازن سوخت مناطق بالادست قبل از فصل سرما و بسته‌شدن راه‌ها داده شده است.

تنها راه مقابله آگاهی در زمان اتفاق و فرهنگ‌سازی در ساخت‌وساز است

احمدی با بیان اینکه استان مازندران روی دو خط گسل خزر و البرز قرار دارد، تأکید کرد: از زلزله نمی‌شود فرار کرد و تنها راه مقابله، فرهنگ‌سازی و آگاهی در زمان وقوع اتفاق و فرهنگ‌سازی در ساخت‌وساز است.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم در برابر زلزله مقابله کنیم، باید ساخت‌وساز ایمن داشته باشیم. باید هزینه‌ای را که می‌خواهیم برای 200 متر زیربنا انجام دهیم، 5 درصد متراژ را کم کنیم و به استحکام ساختمان‌مان بیفزاییم.

پاسخ احمدی به عدم حضور شهرداران در جلسات مدیریت بحران استان

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در پاسخ به این سوال که علی‌رغم نقش به‌سزای شهرداری‌ها در ایمن‌سازی ساخت‌و سازها، خلأ حضور شهرداران در شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران مشهود است؛ اظهار کرد: فرمانداران، مدیریت بحران تمام شهرهای استان محسوب می‌شوند و این مباحث در جلسات شهری هر شهرستان دنبال می‌شود، اما از سویی دیگر بنا داریم در آینده‌ای نزدیک، ضمن تأسیس مدیریت بحران در تمام شهرداری‌های استان، قصد داریم تا جلسات شورای مدیریت شهرداری‌های مازندران را نیز برگزار کنیم.

بافت‌های فرسوده مازندران تهدید جدی استان در زمان وقوع بحران

احمدی در ادامه به بافت‌های فرسوده و مسکن‌های کم دوام در شهرها و روستاهای استان اشاره و افزود: از سال 1384 تاکنون، 130 هزار مسکن روستایی در مازندران مقاوم سازی شد.

نقش کلیدی مردم در مقاوم‌ و ایمن‌سازی ساخت‌وساز

وی تصریح کرد: در بحث مقاوم‌سازی ساختمان، مراکز تجاری و املاک و اراضی باغی و کشاورزی بخشی به دولت بر‌‌می‌گردد و بخش قابل توجهی هم به خود مردم. مردم باید املاک و اراضی خود را بیمه و مقاوم سازی کنند، امری که در استان شاهد تحقق مطلوبی از آن به‌ویژه در بخش باغی و زراعی نیستیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اذعان کرد: این امر که ما دست روی دست بگذاریم تا در زمان وقوع حادثه، دولت به ما خسارتی بدهد، اصلا مطلوب نیست و باید فرهنگ‌سازی در خصوص این امر با جدیت صورت گیرد.

احمدی در بخش پایانی این گفت‌وگو متذکر شد: ما از صدمات در حوزه سیل وضعیت بحرانی داریم، چراکه 17 پل درون و برون شهری ما نیاز به مرمت دارند که نیاز به منابع مالی مناسبی دارد که امیدواریم تمهیدات لازم در این بخش صورت گیرد.

حرف پایانی...

در پایان این گزارش باید اذعان کنیم پیشگیری و آمادگی در برابر حوادث و بلایای طبیعی از یک‌سو و قدرت خدمات‌رسانی دستگاه‌های استان پس از وقوع از سویی دیگر قابل تأمل است اما آن‌چه در این باره از اهمیت بالاتری برخوردار است نقش مردم در ایمن‌سازی، استحکام و مقابله با حوادث است.

نکته حیاتی و ضروری که در کنار ضعف جدی استان به‌ویژه در بخش روستایی در حوزه بیمه، خود یک تیم قوی مدیریت بحران می‌طلبد که امیدواریم این تیم در خانه‌های هر شهروند استان تأسیس و راه‌اندازی شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴