تاریخ انتشارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۱۹۴۳۶
طی سالیان اخیر مسئولان استانی با جهش از دو گزینه سرمایه‌گذاری درون و برون استانی، به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌اند و در این مسیر، سراغ کشورهای همسایه‌ای رفتند که خودشان، دست‌شان به دهن‌شان نمی‌رسد.
۰
plusresetminus
مشکل اقتصاد از بی‌برنامگی و نگاه به بیرون دولت است/ رفت‌وآمد هیئت‌ها و سفرهای خارجی مسئولان مازندران هیچ دستاوردی نداشته است
به گزارش بلاغ، امیر خاکزادیان دبیر سابق کانون کارفرمایان صنایع مازندران این هفته مهمان دفتر پایگاه اطلاع‌رسانی بلاغ بود.

این کارآفرین با سابقه استان، که در سال 1372 اولین مجوز واحد تولیدی خود را اخذ کرد، در سال 1373 توانست محصولات صادراتی خود را به بازار ارائه دهد.

خاکزادیان در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: من برای اولین بار در کشور توانستم سلاح ورزشی بادی را در خاورمیانه تولید کنم.

وی افزود: ما که طی سالیان گذشته با ایجاد اشتغال برای 12 نفر در سه کارگاه مجزا، 37 قلم کالا در بخش لوازم ورزشی تولید می‌کردیم، هم اکنون حدود 10 قلم کالا را به‌صورت انحصاری در دست تولید داریم که نسبت به گذشته، فعالیت ما سیر نزولی داشته است.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000319/nf00319436-2.jpg

این تولیدکننده لوازم ورزشی تأکید کرد: بانک‌ها و سیاست دولت‌ها عامل اصلی تضعیف واحدهای صنعتی هستند، هر چند واردات، قاچاق و دلالی نیز از عوامل وارد کردن خسارت به تولیدات بومی می‌باشند.

خاکزادیان با بیان اینکه دولت طی سالیان گذشته، متأسفانه عملکرد مطلوبی نداشته است، تصریح کرد: وقتی دولت به‌ فکر بزرگ کردن خود و کسب تومان از تولیدکننده ایرانی است، طبیعتاً در این میان، تولید داخلی فراموش می‌شود و تولیدکننده تنها یک منبع برای حفظ و نگهداری دولت‌ها تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه چند سالی‌است که بانک‌ها خود از چالش‌های جدی تولیدکنندگان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: متأسفانه بانک‌ها تنها یک‌بار و به‌صورت نصفه و نیمه، یک کارآفرین را حمایت می‌کنند و تأمین مالی پس از آن، با خود کارآفرین است حتی اگر مجبور شود این مبالغ را با نزول تهیه کند.

دبیر سابق کانون کارفرمایان صنایع مازندران اضافه کرد: دولت طی سالیان اخیر برنامه‌ای برای تولید نداشته است و در سال‌جاری نیز همان روال گذشته را در پیش گرفته است و هیچ برنامه جدیدی برای احیا و بهبود اوضاع ندارند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000319/nf00319436-3.jpg

خاکزادیان در ادامه ضمن اشاره به عدم موفقیت مسئولان استانی در جذب سرمایه‌گذاری‌های درون و برون استانی و همچنین خارجی، خاطرنشان کرد: طی سالیان اخیر مسئولان استانی با جهش از دو گزینه سرمایه‌گذاری درون و برون استانی، به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌اند و در این مسیر، سراغ کشورهای همسایه‌ای رفتند که خودشان، دست‌شان به دهن‌شان نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: مازندران که خود قطب کشاورزی بوده و هست، چه شده است که هم اکنون، به قطب ویلاسازی در کشور تبدیل شده است؟!

دبیر سابق کانون کارفرمایان صنایع مازندران با بیان اینکه طبق رصد ما از واحدهای صنعتی استان، بیش از نیمی از کارخانجات استان فعال و مابقی راکد و نیمه فعال هستند، که واحدهای فعال هم به‌طور متوسط با 38 درصد ظرفیت خود، در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در واقع تنها رئیس بازرگانی استان است، چرا که دیگر صنعتی نمانده که ایشان، رئیس آن باشند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000319/nf00319436-1.jpg

خاکزادیان در ادامه بیان کرد: وام "بهین‌یاب"، چیز خاصی برای تولید ما نداشت، این یک وام عادی با سود 18 درصد برای حمایت از تولید است که یک بازاری هم می‌تواند به‌راحتی با یک وثیقه ساده  آن را تهیه کند، با این وضع، چه‌طور می‌شود سرمایه‌گذاری در استان را توسعه داد؟

وی افزود: طی سالیان اخیر، کم هیئت تجاری از کشورهای حوزه دریای خزر به استان نیامدند و کم هم مسئولان ما به این کشورها سفر نکردند، سوال اینجاست: ماحصل این ماجرا چه بوده است؟

این کارآفرین و تولیدکننده موفق استان مازندران با بیان اینکه چرا باید شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که کارفرما قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشد، گفت: تولیدکنندگان، بهترین کسانی هستند که می‌توانند برای تولید مازندران، طرح و برنامه دهند و متأسفانه این تصمیم‌گیری از آن‌ها گرفته شده است و به دست کسانی سپرده‌ شده که غیرمتخصص هستند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000319/n00319436-t.jpg

خاکزادیان متذکر شد: استانی همچون مازندران که چند دهه اخیر، یک استان مهاجرپذیر در بخش کارگری بود، هم اکنون به یک استان مهاجر آفرین در بخش کارگری محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکلی برای پیگیری حقوق کارآفرینان و تولیدکنندگان وجود دارد، اظهار کرد: سه تشکل اتاق بازرگانی، کانون کارفرمایان و خانه صنعت، معدن و تجارت، که برای پیگیری حقوق تولیدکنندگان و کارآفرینان راه‌اندازی شده‌اند، خود عملاً به بدنه پایین دست دولت چسبیده‌اند و این امر در واقع مانع از شنیده‌شدن فریاد این تشکل‌ها به مجاری پیگیری مشکلات صنایع می‌شود.

دبیر سابق کانون کارفرمایان صنایع مازندران یادآور شد: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در این تشکل‌ها اعمال نفوذ دارد و در انتخاب اعضای هیئت مدیره، در حد توان خود دخالت می‌کند.

خاکزادیان در پایان اذعان کرد: کمپین بزرگی در کشور برای حذف ربا از بانک‌ها ایجاد کردیم که علی‌رغم فریاد اعتراض چند ساله ما به این موضوع، متأسفانه اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴