تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۳۱۳۹۲۳
جانشین کانون شاعران آیینی مازندران با بیان اینکه مداحان دنبال شعری باشند که سطر فکر مخاطب را بالا ببرد، گفت: بزرگترین مشکل شعرای آیینی حس رقابت ناسالم و عدم وحدت است.
۰
plusresetminus
شاعران آیینی مظلومند/ بزرگترین مشکل شعرای آیینی حس رقابت ناسالم و عدم وحدت است
مجتبی فلاح‌نیا در گفت‌وگو با بلاغ اظهار کرد: با توجه به سبقه شعر آیینی در تاریخ باید بگویم زمان معاصر یعنی دهه هشتاد، دهه خوب شعر آیینی بود که کارهای با مفهوم بیرون می‌آمد و پیوند خورده بود با شعور مکتب اهل‌بیت اما امروز شعر آیینی دچار بحران شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه شعر، هنر اول کشور است اما آنچه که باید برای شعر انجام نمی‌شود، هیچ‌گونه حمایتی از این هنر نمی‌شود و شاعران به‌ویژه شاعران آیینی واقعا مظلومند.

جانشین کانون شاعران آیینی مازندران ادامه داد: بر خلاف همه هنرها در بحث شعر، شاعر بیشتر به درون‌نگری معروف است و اگر درون خوب، حال و هوای خوب داشته باشد می‌تواند شعر خوب بگوید، علی‌رغم همه این مسائل متاسفانه امروز درگیر مشکلات اقتصادی هستیم که باعث شد شاعران از حال و هوا جدا شوند.

فلاح‌نیا تصریح کرد: آنچه باید برای شاعر آیینی در اولویت باشد این است که پنج رکن شعر آیینی که مربوط به زیست شاعرانه می‌شود احترام به والدین، به همسر، لقمه‌ای که می‌خورند، نماز اول وقت و سایر این مسائل که مربوط به تزکیه نفس شاعر است و این بهترین نکاتی است که باید به شاعر آیینی گوشزد کرد.

وی گفت: متاسفانه جامعه مداحی دنبال شعر نیست، دنبال شور جلسات خودش است لذا توصیه ما این است که دنبال شعری باشند که سطح فکر عوام و سطح فکر مخاطب را بالا ببرد، دنبال این نباشند که شعری بگوییم که به مستمع لطمه بزند یا زجه بزند و گریه کند، یا در مولودی بلند شود دست بزند، این‌جور مسائل ما را از جریان و وادی شعر آیینی دور می‌کند.

مدیر مجمع شاعران اهل‌بیت(ع) اضافه کرد: شعر آیینی از مرکز به پوسته رسیده و از هسته‌اش جدا شده، آنچه که شعر آیینی بود و ما آن را شعر اهل‌بیت می‌شناختیم امروز اصلا شاهد آن نیستیم، شعرها و تصاویر سطحی شده، فرم و مفهوم آن تغییر کرده، جنس شعر و واژه‌ها تغییر کرده، این تاکید مبنی بر اینکه شعرا به سمت کتاب و مطالعه بروند که متاسفانه سرانه مطالعه بسیار پایین است.

این شاعر اهل‌بیت عصمت و طهارت با اشاره به برخی از مشکلات شاعران آیینی، بیان کرد: مشکلات بچه‌های شعر آیینی زیاد است و درست کردن آن زمان زیادی می‌طلبد، بزرگترین مشکل شعرای آیینی حس رقابت ناسالم و عدم وحدت است، شاعران باهم وحدت ندارند و یک‌پارچه نیستند، نه فقط‌ مازندران بلکه در کل کشور همین است.

فلاح‌نیا ادامه داد: وضعیت شاعران آیینی در مازندران خیلی بد است چون مازندران در بحث شعر آیینی پتانسیل بسیار بالایی دارد مخصوصا در بخش نوحه، ولی متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از طرف مداح یا ارگان‌ها نمی‌شوند، ارگان‌های مسئول ماهم حتی مارو حمایت نمی‌کنند.

وی افزود: در مجمع مداحان بابل حتی هزینه پذیرایی را خود بچه‌ها تقبل می‌کنند و ارگان‌ها می‌گویند که ما نمی‌توانیم این هزینه‌ها را بدهیم و جلسه را جمع کنید، مسئولان مطمئن باشند ما حتی اگر این جلسات از چارت سازمانی هم بیرون بیاید باز هم پای آن می‌ایستیم و شخصا اداره می‌کنیم.

جانشین کانون شاعران آیینی مازندران تاکید کرد: وضعیت شعر آیینی کشور بدتر از شعر آیینی مازندران است و برای بهبود آن هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه صاحب منصبان فرهنگی این فضا را درست کنند.

فلاح‌نیا با اشاره به مشکلات حوزه چاپ و نشر اشعار آیینی، یادآور شد: وضعیت چاپ هم در مورد اشعار آیینی بسیار افتضاح است و این شعرا دارند منزوی می‌شوند، شعرهایشان فقط به درد هیات می‌خورد و این مسئله سطح شعر را پایین می‌آورد.

این شاعر آیینی پیوند شعر اهل‌بیت با دفاع مقدس را جدا ناشدنی نامید و اظهار کرد: ما به بچه‌های خودمان این‌طور آموختیم که دفاع مقدس و انقلاب ریشه‌اش در کربلاست، در حماسه عاشوراست، پیوند این دو، پیوند دو ارزش و هدف مقدس است، در یک راستا در زمان‌های متفاوت بودند، تاریخ ثابت کرده که دفاع مقدس همان عاشورا در درجه پایین‌تر است.

وی در پایان گفت: توصیه من به شعرای جوان این است که به جای لفاظی و واژه‌پردازی در شعر آیینی به‌دنبال مفهوم و اعتقادات باشند، وارد روضه مخدرات نشوند و دعا می‌کنم در این وادی ثابت‌قدم و ثابت‌قلم باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴