تاریخ انتشارجمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۱۳۹۱۹
جانشین کانون مداحان و شاعران بابل با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس و ایام محرم گفت: انقلاب ما از همان اول شعارش این بود که ما باید راه عاشورا را زنده نگه داریم، هشت سال دفاع مقدس شهدای ما به جبهه رفتند و شهید شدند تا همان آرمان و اهداف عاشورا را محقق شود.
۱
plusresetminus
مداح باید پیام انقلاب را برساند/ شهدای ما از مکتب عاشورا درس گرفتند
سیدکاظم عباس‌پور در گفت‌وگو با بلاغ اظهار کرد: مداحی اهل‌بیت از جمله رشته‌هایی است که عشق می‌طلبد، این فرصت به هرکسی داده نمی‌شود و با عنایت اهل بیت به بعضی از دوستان ما داده شد، خوشا به حال دوستانی که از این عنایت استفاده کنند.
  

وی افزود: مداحی دارای چارچوب‌های خاصی است و یکی از موارد خاص که باید به آن توجه کرد سبک‌های مداحی است که مداح این خاندان باید با سبک‌های متناسب با شعور و مقام اهل‌بیت به اجرای مراسم بپردازد.
  

جانشین کانون شاعران‌و مداحان بابل ادامه داد: سبک مداحی باید طوری باشد که مورد رضایت اهل‌بیت، دوست‌داران‌شان و در حد معمول باشد، چون هر چیزی از حد بگذرد آن شیرینی‌اش را از دست می‌دهد، متاسفانه در سال‌های اخیر سبک‌های مداحی‌ به وجود آمده که به جای حفظ شان اهل‌بیت آن را پایین می‌آورد که این مساله ایراد بزرگی است.
   

عباس‌پور تصریح کرد: در مبحث بعدی در مقوله شعر هم همین روند باید پیگیری شود و شعر هم باید محتوا داشته باشد، مضمونش مظلومیت و بزرگی اهل‌بیت را برساند، مداحی یعنی مدح اهل‌بیت، شعرهایی که مفهوم داشته و کلاس شعر معلوم باشد، مداح در کل باید حرف اجتماع امروز را بزند و پیام انقلاب را برساند.
  

وی با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس و ایام محرم در سال جاری تاکید کرد: انقلاب ما از همان اول شعارش این بود که ما باید راه عاشورا را زنده نگه داریم، هشت سال دفاع مقدس شهدای ما به جبهه رفتند و شهید شدند تا همان آرمان و اهداف عاشورا را محقق شود.
  

این ذاکر اهل‌بیت افزود: خیلی از شهدای ما وقتی جنازه‌اش را می‌آوردند خانواده و مادر شهید تشکر می‌کرد، دلیلش این بود که هنگام رفتن به خانواده می‌گفتند برای من دعا کنید حسین‌وار و عباس‌وار شهید شوم، این عزیزان با این آرمان رفتند و به شهادت رسیدند، درسشان از مکتب عاشورا بود.
   

عباس‌پور با تاکید مجدد بر انتخاب محتوا در ارائه مطالب به مخاطب، اظهار کرد: به عنوان یکی از کمترین ذاکران این کشور شیعه باید بگویم شاید مدل‌های مختلف مداحی آمده باشد که دیگر بعد از مدتی تازگی خودش را ندارد اما اگر شعر، محتوا و سبک ارزشی باشد، به نظر من همیشه برای یک مداح آن شعر جا افتاده است و بر زبان و دل می‌نشیند.
   

وی در پایان گفت: خداوند را شاکرم که در این مسیر هستیم، این ادعا را می‌توانیم داشته باشیم که با کمک اهل‌بیت خدا هم اجر اخروی می‌دهد و هم اجر دنیوی، توصیه من این است که سعی کنند راه و رسم اهل‌بیت را پیاده کنند در زندگیشان، اگر ما واقعا و نه فقط در زبان به اهل‌بیت وصل شویم و زندگی ما اهل‌بیتی باشد، هم این دنیا و هم آن دنیا را خواهیم داشت.

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما