تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۰۲۷۶۰
رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه دولت دامداران را فراموش کرده است، گفت: تولیدکنندگان دامی مازندران در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.
۰
plusresetminus
دولت دامداران را فراموش کرده است/ وضعیت نامناسب تولیدکنندگان دامی مازندران
الله‌یار ولی‌زاده در گفت‌وگو با بلاغ با انتقاد از عملکرد بانک‌ها، اظهار کرد: دولت اگر تسهیلات کم‌بهره به تولیدکنندگان بدهد یقینا سود خواهد کرد چرا که با هزینه کمتر و حفظ اشتغال، جلوی صرف هزینه‌های بیشتر برای ایجاد اشتغال گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت برای علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بخش دام هیچ برنامه‌ای ندارد، افزود: کشاورزی و دامپروری در مازندران بافت سنتی دارد اما دولت به این موضوع توجهی ندارد.

تغییر کاربری دامداری‌ها در مازندران امکان‌پذیر نیست

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه دامداری‌های صنعتی نیز حمایتی از دولتمردان ندیده‌اند، تاکید کرد: شرایط زندگی دامداران سنتی به گونه‌ای است که نمی‌توانند تغییر کاربری صنعتی داشته باشند و دولت باید نگاه خود را نسبت به دامپروی مازندران تغییر دهد.

ولی‌زاده با بیان اینکه بافت سنتی دامپروری‌های مازندران با سیاست‌های دولت همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: در روستایی که مردم، هر کدام یک دامداری خرد دارند نمی‌توان یک مجتمع دامی ایجاد کرد که مثلا تجمیع شوند این موضوع حداقل در مازندران امکان‌پذیر نیست.

وی صنعتی شدن دامداری‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: دامداران خرد توان صنعتی شدن ندارند و اصرار بر این موضوع موجب ضربه زدن به اشتغال آن‌ها و افزیش بیکاری در بین روستاییان خواهد شد.

این تولیدکننده دامی سیاست‌های کنونی دولت در صنعتی کردن واحدهای دامداری را به دور از واقعیت موجود دانست و تصریح کرد: حتی تسهیلاتی که به دامداری‌های صنعتی پرداخت می‌شود نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

ولی‌زاده افزود: تولید دامی 10 تا 12 درصد سود دارد چگونه دامدار با این حاشیه سود اندک می‌تواند از پس تسهیلات با سود 25 درصدی برآید؟

وی خاطرنشان کرد: وقتی تولیدکننده دامی، 20 درصد سود ندارد و باید اقساط تسهیلات 25 درصدی را پرداخت کند یقینا محکوم به نابودی است.

کشت دوم برنج فاجعه‌ای برای دامداری مازندران

ولی‌زاده کشت دوم برنج را فاجعه‌ای برای دامداری استان دانست و اظهار کرد: به جای آنکه کشاورزان را به کاشت علوفه تشویق کنند، کشت دوم برنج را ترویج می‌دهند که این برای خاک فاجعه‌آفرین است.

وی با بیان اینکه عدم تولید علوفه در کشور موجب وابستگی به خارج شده است، اظهار کرد: سیاست‌های نادرست موجب شده تا نیازهای دامداران به حاشیه برود و هر بار شاهد افزایش قیمت علوفه باشیم به گونه‌ای که امسال، جو 25 درصد افزایش داشته است و موجب شده تا هزینه تولید افزایش یابد.

رئیس اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه در تولید دامی، اندیشه حمایتی وجود ندارد، تاکید کرد: از کشاورز جوکار حمایت می‌کنند که محصولش را خوب بفروشد اما به فکر دامدار نیستند که چگونه جو را با قیمت گزاف خریداری کند؟

وی افزود: در تمامی دنیا قیمت علوفه یک چهارم یا نصف قیمت شیر است اما در ایران قیمت یک کیلو علوفه با قیمت یک کیلو شیر برابری می‌کند.

ولی‌زاده افزایش قیمت گوشت را به دلیل افزایش قیمت علوفه دانست و تصریح کرد: روزی صادرکننده گوشت قرمز بودیم اما امروز تبدیل به واردکننده آن شدیم و این نتیجه نبود اندیشه حمایتی از تولید دامی است.

وی در پایان با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا از تسهیلات بخش کشاورزی سود نمی‌گیرند، گفت: کشاورزان به خصوص دامدارن فراموش شده‌اند، نمایندگان مازندران در مجلس شواری اسلامی به جای آنکه بیشترین حضور را در کمیسیون کشاورزی داشته باشند در کرسی‌های دیگر حضور پیدا کرده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲