تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۲۹۶۱۲۶
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به سه روش انتقال بیماری تب کریمه کنگو،گفت: ویروس این بیماری از انسان به انسان منتقل خواهد شد.
۰
plusresetminus
تب کریمه کنگو مسری است/ 3 روش انتقال بیماری تب کریمه کنگو
به گزارش بلاغ، سیدحسین رضوانی طی گفت‌وگویی با اشاره به سه روش انتقال بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: اولین روش ابتلا به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ حیوان آلوده به ویروس است.

وی افزود: در روش دوم، فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای، آلوده‌ می‌شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد که این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در مورد روش سوم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، گفت: ویروس از انسان به انسان منتقل خواهد شد، فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می‌شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بیشتری دارد.

رضوانی در خصوص دو بیماری که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت مراقبت ویژه قرار دارند، تصریح کرد: با بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شد این دو دامدار مازندرانی از روش دوم به این بیماری مبتلا شده و دام به طور مستقیم نقشی نداشته است.

وی با بیان اینکه تب خونریزی‌ دهنده‌ کریمه‌ کنگو (CCHF)، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری همه‌گیری بالایی دارد و با توجه به فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، انتظار می‌رود دامداران و روستاییان که در حاشیه جنگل زندگی می‌کنند علاوه بر رعایت بهداشت فردی، نسبت به سمپاشی روی بدن دام و اماکن دامی برای مقابله با این کنه ها اقدام کنند و در صورت عبور از مراتع، مناطق جنگلی و مزارع، قسمت‌های پایینی بدن خود را پوشانده تا از گزش كنه در امان باشند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: در صورت دریافت گزارشی مربوط به شیوع این بیماری در استان، اقدامات پیشگیرانه در دستور کار دامپزشکی قرار خواهد گرفت.

رضوانی در مورد فعالیت‌های فرهنگی برای تقابل با این بیماری، اظهار کرد: با تهیه و توزیع رایگان سم و مواد ضدعفونی کننده و بسته‌های آموزشی بین روستاییان، تلاش می‌کنیم در مبارزه با عامل انتقال این بیماری که یک انگل خارجی محسوب می‌شود، درصد بروز و شیوع را به حداقل برسانیم.

وی در مورد حساسیت این ویروس به گرما و سرما، گفت: باید لاشه دام کشتار شده به مدت 24 ساعت و جگر و قلب دام کشتار شده حداقل 48 ساعت در دمای معمولی صفر تا 4 درجه سانتیگراد یخچال نگهداری شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دماهای پایین، پس از اطمینان، گوشت دام‌ها مصرف شود.

رضوانی در پایان با بیان اینکه گوشت و به خصوص جگر را باید مغزپخت کرد و از مصرف نیم‌پز آنها خودداری کرد، گفت: انتظار می‌رود مردم در هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و داشتن تگ بهداشتی اطمینان کامل حاصل کرده و در صورت امکان، فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کد‌دار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴