تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۲۶۸۵۱۱
بانوی کارآفرین مازندرانی گفت: اقتصاد مقاومتی در دولت فقط شعار است و وقتی وارد کار می‌شویم می‌بینیم عملا کاری در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
۰
plusresetminus
اقتصاد مقاومتی در دولت فقط شعار است/ وثیقه سنگین و وام با بهره بالا، بلای جان تولیدکنندگان
به گزارش بلاغ، زنان ایرانی همواره ثابت کرده‌اند که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضوری فعال دارند و جنسیت مانعی برای ورود به عرصه‌های مردانه نخواهد بود.

سیده رقیه کریمی متولد 1359 در شهرستان قائم‌شهر است که امروز در اوج جوانی یکی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان مازندران محسوب می‌شود.

فارغ‌التحصیل ارشد مدیریت بازاریابی است و کار خود را با خیاطی آغاز کرده است. سال 79 به‌عنوان مربی حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای به صورت سیار در روستاها به آموزش خیاطی می‌پرداخت تا آنکه در سال 80 با دریافت تسهیلات کارفرمایی، آموزشگاه خیاطی جامع را تاسیس می‌کند.

این بانوی کارآفرین مازندرانی با حضور در دفتر بلاغ، ساعتی با این پایگاه خبری به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

سیده رقیه کریمی در ابتدای این ‌گفت‌وگو به بیان سابقه فعالیت‌های اقتصادی خود در مازندران پرداخت و اظهار کرد: پس از آنکه در سال 80 آموزشگاه خیاطی جامع را تاسیس کردم، موفق به اخذ جواز تولیدی جامع شدم و با دریافت کارهای برش شده از تولیدی‌های هم جوار، با بهترین نیروهای آموزشی آموزشگاه اقدام به تولید پوشاک می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در سال 90 با دریافت تسهیلات مجدد، سالن ورزشی انتخاب برتر را در قائم‌شهر تاسیس کردم، افزود: از آن پس آموزشگاه خیاطی را تعطیل کردم و در حال حاضر در زمینه ورزشی و تولید البسه نظامی و ایمنی فعالیت دارم.

این بانوی کارآفرین مازندرانی ادامه داد: در سال 92 جواز تولیدی را به‌عنوان شرکت تعاونی رها گستران اراد ثبت کردم و در حالی که تولیدی را با چهار چرخ و 6 نیرو اداره می‌کردم، با دریافت نیروی كار از كمیته امداد، مقداری تسهیلات از این نهاد و صندوق کارآفرینی امید برای تولید اشتغال دریافت کردم كه نتیجه آن افزایش تعداد چرخ به 20 دستگاه صنعتی و 35 نفر نیروی کار بود.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000268/n00268221-r-b-005.jpg

کریمی با بیان اینکه این تعداد در سال 95 به 70 چرخ و 70 نیرو افزایش پیدا کرد، گفت: به دلیل آنکه در سال 93 و 94 به‌عنوان کارآفرین برتر مازندران در کشور انتخاب شدم، توانستم یکی از سوله‌های نساجی مازندران را اجاره کنم.

وی با اشاره به اینکه با همکاری بسیج سازندگی مازندران در حال ارتقای نیروی کار انسانی و افزایش تولید هستیم، بیان کرد: در حال حاضر کار ما تولید البسه نظامی و کارخانه‌ها در سطح كشور با تیراژ بالا است که به صورت زنجیره‌ای در خط تولید انجام می‌شود.

این بانوی کارآفرین مازندرانی با بیان اینکه اکثر همکاران ما خانم هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خودم بسیجی فعال بودم، خواهران بسیجی، سرپرست خانوار، بدسرپرست و تحصیل كرده بیكار و خانم‌هایی كه در امرار معاش كمک خرج همسرانشان هستند را جذب کردم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 700 میلیون تومانی در این شغل، مجموع تسهیلاتی که از نهادهای دولتی بابت تولید اشتغال دریافت کرده است را 150 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: برای تامین هزینه‌ها مجبور شدیم از بانک‌های خصوصی وام‌های با بهره بالا دریافت کنیم.

این فعال اقتصادی استان مازندران با اشاره به پرداخت وام سرمایه در گردش توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت با بهره 16 درصد، اذعان کرد: به دلیل وجود وثیقه سنگین برای این وام، از دریافت آن انصراف دادم.

کریمی با انتقاد از این موضوع و روند دریافت وام برای کارآفرینی، اظهار کرد: برای دریافت وام نیاز به وثیقه ملکی داریم و برای دریافت 100 میلیون تومان باید 6 ضامن کارمند دارای كسر اقساط ارائه دهیم که کسر اقساط هم فقط به اعضای درجه یک خانواده تعلق می‌گیرد و اگر کارآفرینی اقوام درجه یک کارمند نداشته باشد، از دریافت تسهیلات محروم خواهد شد.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000268/n00268221-r-b-004.jpg

این بانوی کارآفرین مازندرانی، سرمایه در گردش را یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان دانست و افزود: اگر وامی به ما واگذار می‌شود، برای ضمانت مشکل داریم و با بیشتر از یک بازار، برای ارتقای کار، نمی‌توانیم کار کنیم.

کریمی با تاکید بر اینکه ما تولید شخصی برای بازار نداریم، تصریح کرد: اگر دستگاه نظامی، پارچه را در اختیار ما قرار ندهد، قادر به خرید یا واردات پارچه نیستیم و نمی‌توانیم به کار ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه دولت باید تسهیلات کم‌بهره و با ضمانت راحت در اختیار کارآفرینان قرار دهد، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در دولت فقط شعار است و وقتی وارد کار می‌شویم می‌بینیم عملا کاری در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

کریمی اضافه کرد: بسیاری از سهمیه تسهیلات برای من و همكارانم به‌دلیل مشكل ضمانت دریافت نشده و بحران مالی از جمله عدم پرداخت به موقع حقوق و بیمه و تهیه مواد اولیه و هزینه‌های دیگر كه تا پایان كامل شدن كالا و رفتن به بازار وجود دارد، مجموعه را دچار چالش روانی، مالی و اعتباری می‌كند.

این فعال اقتصادی با انتقاد از روند کار ادارات مالیات، بیمه و کار، ادامه داد: با وجود آنکه دولت حمایتی از در زمینه تامین مالی به تولید نمی‌کند اما اگر صاحبان مشاغل در پرداخت مالیات و بیمه دچار تاخیر شوند، جریمه خواهند شد.

کریمی در پایان بیمه نیروهای مبتدی را یکی از معضلات تولیدکنندگان دانست و گفت: نیروی مبتدی آموزش‌ندیده برای کار می‌آید، در حالی که او باید بیرون هزینه کند و آموزش ببیند اما ما تجهیزات خود را در اختیار او قرار می‌دهیم تا این نیروی مبتدی آموزش ببیند اما اداره کار از کارفرما انتظار دارد که این نیرو در همان ابتدای کار بیمه شود و حق و حقوق قانون كاری پرداخت كند که این دیدگاه، منطقی نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴