تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۲۶۴۴۰۸
رئیس آموزشکده فنی دخترانه قدسیه ساری گفت: فارغ‌التحصیلان نباید منتظر کارهای دولتی باشند، بلکه باید کارآفرین باشند و خودشان شغل ایجاد و دیگران را هم جذب کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در دنیای کسب و کارهای نوپا، امروزه سه واژه «توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان و دانش آموختگان» واژگانی راهبردی و کلیدی برای گذار از دانشگاه به دنیای کار تلقی می‌شوند. به همین منظور در گفت‌وگویی با رئیس آموزشکده فنی دخترانه قدسیه ساری به سازوکار این نوع دانشکده‌ها در توسعه سطح مهارت دانش‌آموختگان پرداختیم.

دکتر سیده معصومه علوی در گفت‌وگو با بلاغ به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: باید در بهبود دانش و تخصص، تجربه و مهارت، توان و تکاپو، امید و خلاقیت جویندگان کار از طریق توسعه مهارت تلاش کرد.

وی با تاکید بر نهادینه کردن سیستم مهارت‌پروری در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: مجامع بین‌المللی نظیر یونسکو آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارت‌آموزی را به عنوان آموزش‌های فرا راهبردی برای نیل کشورها به توسعه پایدار می‌دانند، ضمن اینکه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به دلیل توام کردن آموزش‌های نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگر دانش‌مدار برخوردار است.

رئیس آموزشکده فنی دخترانه قدسیه با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان این دانشکده آموزش دیده‌اند تا زمینه‌های کار خود را خلق کنند، تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای جایی است که خودش کار یاد می‌دهد و زمینه کار را در جهت رفع نیاز صنعت خلق می‌کند.

علوی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود در آینده مهارت‌محور بودن با توجه به نیاز جامعه به جد در دستور کار قرار گیرد، افزود: امروزه جامعه به افراد فنی و ماهر نیازمند است و سیستم آموزشی در این رابطه لازم است گام ابتدایی این سیاست را بردارند که امید می‌رود از این طریق مهارت‌های ضروری کشور آموزش داده شود.

وی با اشاره به اهداف دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یکی از آنان تربیت نیروی متخصص و ماهر بخش صنعت است، گفت: اگر می‌خواهیم به اهدافی که در سند چشم‌انداز 20 ساله تدوین شده، دست پیدا کنیم و در سال 1404 در حوزه اقتصادی قطب اول منطقه باشیم، این مهم تنها از طریق تقویت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای امکان‌پذیر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تربیت زنان توانمند و فعال در حوزه فنی و حرفه‌ای از اقدامات مهمی است که این آموزشکده دنبال می‌کند، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا ایجاد تعاملات موثر و بیشتری را با دانشگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط در این راستا داشته باشیم که اخیرا هم اقدامات موثری انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه پذیرش‌ها در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به صورت مجزا و در قالب پسران و دختران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در آموزشکده فنی دخترانه قدسیه ساری دانشجویان در هشت رشته الکترونیک، کامپیوتر، گرافیک، رایانه، معماری، گرافیک، نقاشی، مربی کودک و حسابداری در حال تحصیل هستند.

این مسؤول با اشاره به این مطلب که رشته‌های تحصیلی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران رشته‌های حرفه‌ای و خدماتی هستند، افزود: این در حالی است که در آموزشکده‌های پسران رشته‌ها بیش‌تر فنی هستند و تلاش می‌کنیم تا به سمت رشته‌های صنعتی و فنی در استان پیش برویم.

رئیس آموزشکده فنی دخترانه قدسیه با بیان اینکه این آموزشکده که از سال 1390 زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: حدود 2 هزار دانشجو و 200 استاد با مدارک عالی در این آموزشکده مشغول به فعالیت هستند که تمام تلاش کادر مجرب آموزشکده تسهیل در روند فعالیت این آینده‌سازان است.

این کارشناس علوم اجتماعی، فرهنگی و تربیتی با تاکید بر اینکه این دانشکده باتوجه به رویکرد فنی و مهارت آفرینی صمیمانه دستان دلسوز و خدمتگزار همه متصدین امور را می‌فشارد، افزود: ما همیشه به دانشجویان توصیه می‌کنیم که بعد از فارغ‌التحصیلی نباید منتظر کارهای دولتی باشند، بلکه باید کارآفرین باشند و خودشان شغل ایجاد و دیگران را هم جذب کنند و خوشبختانه اکثر فارغ‌التحصیلان ما مشاغل مختلفی را ایجاد می‌کنند و مشغول کار می‌شوند.

علوی به نقش رسانه‌ها در نهادینه‌سازی مهارت‌افزایی و فنی‌و‌حرفه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها کمک بسیار زیادی برای فرهنگ‌سازی و معرفی فعالیت‌های فنی‌وحرفه‌ای در کشور دارند و در این خصوص قدردانی می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه آموزشکده فنی وحرفه‌ای بازوهای کارآمد اقتصاد وصنعت کشور است، اظهار کرد: این آموزشکده در مسیر توسعه نیاز به حمایت دارد، بنابراین انتظار می‌رود رسانه‌ها نسبت به معرفی نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشد و توسعه مملکت اسلامی مساعدت لازم را داشته باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴