تاریخ انتشارسه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۴
کد مطلب : ۲۴۶۳۷۳
افراد و دستگاه‌هایی که خود را از شمول قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنا کرده بودند دریافت‌های ناعادلانه داشتند.
۰
plusresetminus
محسنی اژه‌ای از اقدام قوه قضائیه برای بررسی حقوق‌های نامتعارف گفت
به گزارش بلاغ، «نجومی‌بگیران متخلف احضار می‌شوند.» این را حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد و گفت دادستان تهران در این باره به فعالیت مشغول است. 

7 ماه از انتشار نخستین فیش حقوقی نجومی مدیران دولتی می‌گذرد و در این بین هیچ گزارشی از سوی دولت درباره برخورد با نجومی‌بگیران نه تنها به افکار عمومی بلکه به قوه قضائیه برای رسیدگی به این تخلفات نیز داده نشد تا پس از گذشت چندین ماه از انتشار فیش‌های حقوقی و التهاب افکار عمومی نسبت به این تبعیض ناروای دولتی، مردم هیچ پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای در این زمینه دریافت نکرده باشند.

در این راستا اقدامات قوه قضائیه نیز برای دریافت گزارش فیش‌های نجومی از دولت و دیوان محاسبات بدون نتیجه ماند تا در نهایت قوه قضائیه بر اساس گزارش سازمان بازرسی که طبق دستور چند ماه گذشته رئیس دستگاه قضا برای منشأ این حقوق‌های نجومی تدوین شده است، به ماجرای مدیران فیش‌های نجومی ورود کند. پس از جدی شدن ورود دستگاه قضا به ماجرای فیش‌های نجومی، اتفاق عجیبی در فضای سیاسی کشور رخ داد و آن واکنش تند و قابل تامل حسن روحانی نسبت به این اقدام قوه قضائیه بود.

او در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی گفت: «دولت در برخورد با فساد به ریشه‌ها می‌پردازد و در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز دولت به ریشه‌ها پرداخت تا ضمن وجود قانونی شفاف، مقام ذی‌نفع نتواند تصمیم‌گیر باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند. با بگیر و بند و اینها فساد حل نمی‌شود، باید با ریشه‌های فساد برخورد کنیم. اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است، فکر نکنیم باید در قوه قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم! اول از چوبه دار شروع می‌کنیم بعد پایین می‌آییم در حالی که باید قانون را درست کنیم». شاید پس از همین واکنش روحانی بود که قوه قضائیه به این نتیجه رسید که دولت عزمی برای برخورد با نزدیک به 400 مدیر متخلف ندارد و بر این اساس برخورد با مدیران متخلف را آغاز کرد.

در همین راستا، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای روز یکشنبه از آخرین وضعیت پیگیری این پرونده در قوه قضائیه گفت. معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که نتیجه اتمام حجت شما در بحث پرونده حقوق‌های نجومی با دولت به کجا رسید؟ گفت: قوه قضائیه در این باره منتظر ماند اما از طرف دولت هیچ پرونده‌ای به قوه ارجاع نشده و از طرفی هم در دیوان محاسبات تاکنون به عنوان اینکه کسی را متهم قلمداد کرده باشد اتفاقی نیفتاده اما سازمان بازرسی به دادستان تهران گزارش خود را ارائه کرده است. او که در حاشیه مراسم تحلیف 225 نفر از کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: البته از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارشی به دادستان تهران داده شده و دادستان هم به فعالیت‌های خود در این خصوص مشغول است. تعدادی از افرادی که در این پرونده‌ها اتهامی متوجه‌شان است در مقام احضار هستند.

397 مدیر متخلف!
یکی از اصلی‌ترین سوالات بی‌پاسخ درباره مدیران نجومی، تعداد آنان و میزان دریافتی نامتعارف آنان بوده است. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی میزان دریافتی نامتعارف این مدیران را 23 میلیارد تومان و تعداد آنان را 397 مدیر متخلف می‌داند.

داوود محمدی در ارتباط با بخش خبری 21 سیما گفت: در گزارش دیوان محاسبات آمده که از مجموعه 364 هزار فیش حقوقی بررسی شده 397 مورد تخلف داشته‌اند. وی گفت: تاکنون 7 میلیارد تومان بازگردانده شده و برای بقیه نیز پرونده تشکیل شده که باقیمانده مبلغ به خزانه بازگردد.

محمدی افزود: مساله فیش‌های نجومی 4 ماه در کمیسیون اصل 90 بررسی کارشناسی و نتیجه در 20 عنوان خلاصه شد.

وی گفت: افراد و دستگاه‌هایی که خود را از شمول قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنا کرده بودند دریافت‌های ناعادلانه داشتند.

محمدی افزود: برخی براساس فیش‌های متعدد حقوق دریافت می‌کردند و عده‌ای نیز حقوق قابل قبولی داشتند اما مزایا و دستمزدهای غیرمستمر و فوق‌العاده آنان چند برابر فیش‌های حقوقی‌شان بود.

وی گفت: سامانه‌ای نیز برای تشخیص این دریافت‌ها وجود نداشته است.

محمدی افزود: برای مقابله با این مساله طرحی در 11 ماده تدوین شد که همه دستگاه‌ها موظفند آن را اجرا کنند و سامانه‌ای در وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف می شود که فیش‌ها قابل دسترسی روزانه باشد.

وی گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی کوتاهی کنند مشمول انفصال از خدمات دولتی تا یک سال می‌شوند.
منبع : وطن امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴