در پاسخ به نگرانی‌های تعطیلی مجلس هنگام مذاکرات هسته‌ای

کمال علی‌پور: نگرانی‌ها درست است، مجلس تدبیر می‌کند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۱۰۳۴۵
نماینده مجلس گفت: تقویم مجلس از مدت‌ها قبل تدوین شد و ارتباطی با جلسه علنی امروز مجلس نداشت، اما نگرانی‌های به‌وجود آمده درست است.
۰
plusresetminus
کمال علی‌پور امروز در گفت‌وگوبا خبرنگار بلاغ، با اشاره به ضرورت نظارت مجلس بر مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: قانون پیش‌بینی‌هایی برای این مواقع در نظر گرفت و آن اعلام جلسات فوق‌العاده است که اگر الزامی پیش آید قطعا مجلس، جلسه فوق‌العاده در ایام تعطیل برگزار می‌کند.

وی افزود: مجلس در اقدامی پیشگیرانه و مشخص کردن خط اصلی مذاکرات در آینده، طرح یک فوریتی "الزام دولت به حفظ دستاوردهای حقوق هسته‌ای" را با 92 درصد موافق تصویب کرد تا تیم مذاکره‌کننده و دولت بر اساس اصول تعیین شده و با رعایت خط قرمزهای نظام مذاکرات را ادامه  دهند.

نماینده مردم قائم‎شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق ماده 77 قانون اساسی، عهدنامه، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، افزود: قطعا دولت موظف است که هر نوع توافقی را با تصویب مجلس انجام دهد و توافق غیر از این فاقد اعتبار است.

به گزارش بلاغ متن کامل این طرح به شرح زیر است:


در راستای تعهد و تأکید بر رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌هسته‌ای و بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، هرگونه نتایج مذاکره هسته‌ای با کشورهای1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر ر ا بصورت شفاف رعایت کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند
.

1. لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطعنامه‌های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق انجام پذیرد.


2. آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به کلیه اسناد دانشمندان و اماکن نظامی، امنیتی و مکان‌های حساس غیر هسته‌ای با هر بهانه‌ای ممنوع است.


3. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و زنجیره تأمین و تولید در تحقیق و توسعه پذیرفته نیست.

تبصره: نظارت بر حسن اجرای توافقنامه توسط هیأتی 7 نفره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب نمایندگان مجلس انجام خواهد شد. این هیأت موظف است هر سه ماه یک بار گزارش روند اجرای توافق را به صحن علنی ارائه خواهد کرد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴