بلاغ نیوز | پایگاه جامع اطلاع رسانی 22 ارديبهشت 1398 ساعت 9:59 http://www.bloghnews.com/report/386574/چرا-خدا-تضعیف-كنندگان-روحیه-انقلابى-نمى-بخشد -------------------------------------------------- عنوان : چرا خدا تضعیف‌كنندگان روحیه انقلابى را نمى‌بخشد؟ محسن رحمانی واسوکلایی -------------------------------------------------- كسانى هستند كه دانسته یا ندانسته در زمین جنگ روانى دشمن بازى كرده و به هر طریق ممكن روحیه مردم را تضعیف كرده و امید جوانان به آینده را كاهش مى‌دهند. متن : به گزارش بلاغ، رهبر معظم انقلاب اسلامى در آستانه روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر كشور با انتقاد شدید از کسانی که با قلم یا بیان یا اَشكال دیگر درصدد تضعیف روحیه انقلابى در میان مردم و جوانان هستند، فرمودند: روحیه انقلابى به منزله جان و روح این ملت است و خداوند از کسانی که در این مسئله تشكیك و آن را تضعیف كنند، نخواهد گذشت. البته تصمیم و اقدام انقلابى به معنای بی توجهی به نقد عالمانه نیست چراكه استقبال از نقد عالمانه، جزو روحیه انقلابى است. الف) روحیه انقلابى چیست و چه شاخصه هایى دارد؟ رهبر معظم انقلاب در آبان ماه ۱۳۹۵ علاج مشكلات كشور را در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت توصیف كرده و با تصریح بر این كه؛ آنچه من بر روى آن تكیه مى كنم روحیه ی انقلابى گرى است؛ این روحیه را باید حفظ كنید، در تبیین معنا و مفهوم روحیه ی انقلابى فرمودند: معناى روحیه انقلابى چیست؟ معنایش این است كه یك انسان انقلابى، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتكار مى ورزد، بن بست شكنى مى كند، گره گشایى مى كند؛ از چیزى نمى ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده ى روشن حركت مى كند؛ انقلابى گرى یعنى این. معظم له كه به مناسبت ۱۳ آبان در رد نظریه کسانی که علاج مشكلات كشور را در گرو كمك هاى غرب جستجو می کنند، در بیان ویژگى هاى روحیه انقلابى ملت به مواردى ازجمله؛ جوشیدن اراده، استقامت از درون، عزم راسخ، ایستادگى، چشم ها باز، توكّل به خدا، اعتمادبه نفس قوى، شجاعت داشتن، اهل اقدام و عمل، ابتكار ورزى، بن بست شكنى، گره گشایى، نترسیدن، امیدوارى به آینده، امید به خدا، حركت به سمت آینده ى روشن و... اشاره كرده و فرمودند: اگر به خدا توكّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد كنیم، روحیه هایمان قوى خواهد بود؛ هم در زمینه ى علمى، هم در زمینه ى مدیریتی، هم در زمینه ى ادارى. آنچه من بر روى آن تكیه مى كنم روحیه ی انقلابى گرى است؛ این روحیه را باید حفظ كنید. ب) چه جریان ها و افرادى روحیه انقلابى را تضعیف مى كنند؟ در تبارشناسى شخصیت ها، گروه ها و جریان هایى كه با روحیه انقلابى مخالفت كرده و سعى در تضعیف آن داشته و دارند، مى توان فراتر از گرایشات سیاسى آن ها را در دسته هاى زیر طبقه بندی كرد: ۱) دسته اول معاندان و مخالفان انقلاب اسلامى هستند كه تلاش مى كنند تا براى امیدوار کردن هم قطاران خود، روحیه انقلابى در ایران را پایان یافته قلمداد كرده و انقلابیون را در اقلیت نشان دهند. ۲) گروه دوم غرب زدگانی هستند كه روحیه انقلابى را در نقطه مقابل اندیشه هاى خود مى بینند. برخى از غرب گرایان براى اثبات نظر خود حتى نقاط ضعف و شكست غرب را براى آن ها مزیت و با حساب وکتاب توصیف مى كنند و نقاط قوت خود را امرى اتفاقى و ناپایدار مى دانند. ۳) در دسته سوم منفعت طلبانی قرار دارند كه تفكر و روحیه انقلابى را به زیان خود دیده و با منافع خویش در تضاد یابند. ۴) دسته چهارم جریان هاى سیاسى هستند كه با نگاه سیاسى و جناحى، مزیت نسبى خود در برابر رقیب شان را در مراوده و تعامل با غرب مى دانند. این افراد به منظور حذف و تضعیف رقباى سیاسى خود، آن ها را انقلابى و انقلابى را مترداف با افراطى گرى جلوه مى دهند. ۵) دسته آخر كسانى هستند كه دانسته یا ندانسته در زمین جنگ روانى دشمن بازى كرده و به هر طریق ممكن روحیه مردم را تضعیف كرده و امید جوانان به آینده را كاهش مى دهند. ج) شیوه هاى تضعیف روحیه انقلابى ۱. بزرگنمایى در تحریم هاى اقتصادى دشمن ۲. بى فایده بودن مقاومت و تلاش هاى نظام جهت مقابله با آمریكا ۳. ناامید کردن جوانان از آینده روشن و پیروزى ملت ایران در جنگ اقتصادى ۴. تحریك مردم و اقشار آسیب پذیر جامعه به ذخیره سازى كالا ۵. شایعه پراکنی و دامن زدن به مشكلات اقتصادى ۶. بازگشت به گذشته به عنوان تنها راه حل ممكن ۷. فقدان دستاوردى افتخارآمیز براى انقلاب اسلامى ۸. مترداف خواندن افراطى گرى با انقلابى گرى و معرفى انقلابیون به عنوان عناصر رادیكالى. ۹. ایجاد بدبینى در جبهه نیروهاى انقلاب و بزرگنمایى در اختلافات درون گفتمانى ۱۰. ترجیح منافع حزبى و جناحى بر منافع ملى و عمومى كشور د) چرا خداوند تضعیف کنندگان روحیه انقلابى را نخواهد بخشید؟ ۱- عبور از شرایط جنگ اقتصادى كنونى نیازمند روحیه انقلابى مردم و جوانان است و هرگونه اقدام تضعیف کننده و خلاف روحیات ایثارگرانِ، امیدبخش و انقلابى همسویى و بازى در زمین دشمنان انقلاب اسلامى محسوب شود. ۲- یكى از اضلاع اصلى جنگ فعلى دشمنان ملت ایران، عملیات روانى و تضعیف روحیه مردم و نومید كردن جوانان است. بر اساس تئورى جنگ هاى قرن ۲۱، برنده میدان كسى است كه بتواند فكر تسلیم را در اندیشه طرف مقابل بنشاند. ۳- بر اساس جمع بندی اتاق هاى فكر آمریكا علت اصلى پیروزى و موفقیت جمهورى اسلامى در چهل سال گذشته، حمایت مردم ایران بوده است. لذا براى تسلیم كردن ایران، تنها راه فشار به مردم تا جایی است كه حمایت خود از نظام را كاهش دهند. بر این اساس، درصحنه رویارویى آمریكا و ایران، تمركز بر مردم است. در این شرایط روحیه انقلابى ملت ایران باطل السحر نقشه شوم آمریكا به حساب مى آید. چراكه این روحیه اساس شكل گیرى انقلاب و ماندگارى مردم ایران را شكل داده است. ۴- ایمان و باورهاى مذهبى، وجدان و غیرت ملى و عقلانیت جمعى و فردى ایجاب مى كند در این شرایط وظیفه رسانه ها، تریبون داران، خواص و نخبگان جامعه افزایش روحیه انقلابى مردم و افزایش امید در جوانان باشد. عمل خلاف این وظیفه ملى و اسلامى گناهى نابخشودنى است كه رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند. ۵- هرگونه اقدام عامدانه و سهوى، جاهلانه یا عالمانه اى كه در شرایط فعلى به تضعیف روحیه انقلابى و غرور ملى ملت ایران منجر شود، خیانت به تک تک مردمى است كه چهل سال براى مبارزه با استكبار و زورگویى غرب متحمل مشكلات مادى و معنوى زیادى شده اند. لذا این اقدام در حال حاضر مصداق حق الناس بوده كه از نگاه دینى قابل بخشش نیست. به ویژه آن كه بخشى از این ملت، عزیزان خود را تقدیم اسلام كرده و بهترین جوانان این ملت جان خود را فدا كرده اند. ازاین رو، امكان كسب رضایت براى خائنان ممكن نبوده و خداى عادل نیز این چنین گناه بزرگى را نخواهد بخشید. * چگونگى حل مشكلات كشور با روحیه انقلابى؟ ۱- افزایش كارآمدى نظام: راه حل مشكلات اقتصادى كشور افزایش کارآمد سازی نظام است. بر اساس نظریه هاى كارآمدى، مثلث كارآمدى داراى سه ضلع ایده و نظر، ساختار و كارگزار مفروض است. درواقع نظامى كارآمد است كه در سه حوزه فكر و نظر ، قوانین و ساختار و مجریان و كارگزاران داراى كارآمدى باشد. ناكارآمدى حاصل روحیه عافیت طلبى و اشرافى گرى، مدیریت تكنوكراتیك و تفكر مادى گرایانه است. درحالی که كارآمدى محصول روحیه انقلابى، تفكر بسیجى و مدیریت جهادى است. بنابراین كارآمدى نظام نیازمند سه ضلعی است كه در یك ضلع آن روحیه انقلابى، در ضلع دوم تفكر بسیجى و در ضلع سوم آن مدیریت و عمل جهادى باشد. بدیهى است، اگر نظامى از لحاظ ایده، داراى مبانى فكرى کاملاً مادى شد، خروجى آن كسب سود بیشتر به جای كسب رضاى خدا خواهد بود و از حیث روحیه و گرایشات، کاملاً دنیاگرا و عافیت طلب گردیده و در حوزه اجراء نیز به جای عمل جهادى، گرفتار بروكراسى پیچیده و یا كاسب منشى مى شود و كارآمدى نخواهد داشت. بالعكس اگر سیستمى در حوزه تفكر و نظر، معنویت طلب و خلوص گرا شد و از لحاظ روحى و انگیزشی، انقلابى، خودجوش و پرتحرك و در عمل و اجراء نیز جهادگونه و خستگی ناپذیر شد، نظام را كارآمد و پیشرو خواهد ساخت. ۲- كاهش آسیب هاى داخلى چنان چه مشكلات اقتصادى به عنوان اولویت اول مسائل كشور، مورد واكاوى آسیب شناسانه قرار گیرد، در بیان علل و عوامل آن مى توان به موارد زیر در سه حوزه تولید، مصرف و مدیریت اشاره كرد: ۱) حوزه كار و تولید: در نگاه عوام و برخى از جوانان به كار و تولید، تصورات نادرستى وجود دارد كه صرفاً به جنبه درآمدى آن نگریسته و اغلب به دنبال كار آسان با درآمد بالا، نظیر استخدام توسط نهادها و سازمان هاى دولتى هستند. كار در شرایط فعلى برخلاف فرامین الهى و مذهبى، متأسفانه مقدس و جهاد در راه خدا به حساب نمى آید. این نگاه با روحیه پرنشاط و تلاش گرانِ انقلابى همخوانى نداشته و منافات دارد. ۲) حوزه مصرف در بخش مصرف نیز اشكالاتى وجود دارد كه صرفاً با یك روحیه انقلابى قابل علاج است. یكى از آن ها مصرف گرایی حاد، تجمل گرایی، مدپرستى و استفاده از كالاهاى با برند خارجى است. قناعت، صرفه جویی، ساده زیستى و پرهیز از اشرافى گرى و... ازجمله ویژگى ها و خصلت هاى انقلابى بودن است كه چنان چه در فرهنگ مصرف نهادینه شود، به بهره وری و بهبود اقتصاد ملى كمك خواهد كرد. ۳) حوزه مدیریتى: در بخش مدیریت كه نسبت به سایر موارد، حداقل در شرایط كنونى اهمیت بیشترى دارد، نگاه به بیرون، وابستگى به نفت و عدم سرمایه گذاری كافى بر توان خودى، سیاسى كردن مسائل اقتصادى، عدم جدیت لازم در عملیاتى كردن فرامین رهبرى به ویژه در اقتصاد مقاومتى و... جملگى مواردى هستند كه مغایر با روحیه انقلابى بوده و غالب شدن روحیه انقلابى بر كارشناسان و مدیران اقتصادى با تأكید بر نگاه به درون و تلاش براى عملیاتى كردن اقتصاد مقاومتى قطعاً منشأ بركات و تحولات زیادى خواهد شد. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب با تأكید بر نقش روحیه انقلابى در حل مشكلات كشور فرمودند: جوان هاى عزیز ما بایستى این رویِشِ مباركِ روحیه ی انقلابى را ادامه بدهند. بحث ها و جنجال ها و حاشیه سازى ها و پرداختن به چیزهاى كوچك و جزئى و مانند این ها مسئله ی كشور نیست؛ مسئله ی كشور، روحیه ی انقلابى است؛ مسئله ی كشور، جهت گیرى انقلابى است؛ و از لحاظ عملى و برنامه ریزى، مسئله ی كشور، اقتصاد است كه بارها عرض كرده ایم، پیشرفت علمى است كه بارها عرض كرده ایم و اتّحاد و انسجام آحاد ملّت است كه این را هم بارها عرض كرده ایم. این ها مسائل اصلى كشور است. * مبانى روحیه انقلابى در آیات الهى ۱. رعایت تقواى فردى و جمعى آیات بسیارى از قرآن كریم بر لزوم رعایت تقواى الهى تأكید مى كنند كه مقام معظم رهبرى نیز با الهام از آن آیات، تقواى دینى و سیاسى را یكى از شاخصه هاى مهم یك فرد انقلابى مى داند. اگر همه مردم تقواى الهى را رعایت كنند، بسیارى از مشكلات فردى و اجتماعى به راحتی حل مى شود. قرآن كریم معیار برترى انسان ها را تقواى الهى معرفى مى كند. قرآن كریم یكى از مهم ترین موارد تقوا را تقواى سیاسى مى داند، چنان چه مى فرماید: واَنَّ هَذا صِراطى مُستَقیمًا فَاتَّبِعوهُ ولا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُم عَن سَبیلِهِ، ذلِكُم وَصّیكُم بِهِ لَعَلَّكُم تَتَّقون. (انعام/۱۵۳) این است راه من، راهى مستقیم. از آن پیروى كنید و از راه هاى دیگر پیروى نكنید، تا مبادا شما را از راه او منحرف سازند. این ها فرمان هاى اوست بر شما، باشد كه نجات یابید. خلاصه این كه اگر همه مردم تقواى الهى را رعایت كنند، بسیارى از مشكلات فردى و اجتماعى به راحتی حل مى شود. قرآن كریم معیار برترى انسان ها را تقواى الهى معرفى مى كند و مى فرماید: اِنَّ اَكرَمَكُم عِندَ اللّهِ اَتقیكُم. (حجرات/۱۵) كرامت و عظمت هر انسانى در پیشگاه الهى، تقواى اوست. ۲. پاى بندى به اصول و ارزش ها اولین اثر و پیامد تضعیف روحیه انقلابى از منظر قرآن كریم كاهش پاى بندى به اصول و ارزش هاى اساسى انقلاب است كه از مهم ترین دلایل انقلاب، سرنگونى طاغوت و پایه گذارى حكومت اسلامى بوده است كه از منظر قرآن نیز مورد تأكید است. در همین رابطه قرآن مى فرمایند: وَ مَنْ لَمْ یَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الْكَافِرُونَ. (مائده/۴۵ ) و آن ها كه به احكامى كه خدا نازل كرده حكم نمى كنند، كافرند. ۳. افتخار به هویت و عزت ملى اى کسانی که ایمان آورده اید، یهود و نصارى را دوستان [خود] می گیرید؛ بعضى از آنان دوست بعضى دیگرند و هر كس از شما آن ها را به دوستى بگیرد، از آنان خواهد بود. قرآن كریم تأكید مى كند كه عزت و شرافت و بزرگى مخصوص خدا و مؤمنین است: وَللهِ العِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلكِنَّ الْمُنافِقیِنَ لا یَعْلَمُونَ. (منافقون/۸). و عزت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمى دانند. ۴. استقلال طلبى و سلطه ستیزی در آیه اى دیگر، قرآن كریم مى فرماید: وَلَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبیلاً. (نساء/۱۴۱) و خداوند هرگز براى كافران، راهى (براى چیرگى) بر مؤمنان قرار نداده است. همه این ها حاكى از این است كه توجه به استقلال و عزت اسلامى، یكى از مهم ترین آرمان هاى اسلام، نظام و انقلاب اسلامى است كه ریشه هاى آن در قرآن كریم و سنت نبوى و سیره معصومین (علیهم السلام) وجود دارد. حكومت و كشور اسلامى نباید زیر یوغ بیگانگان برود، كشور اسلامى نباید به خاطر منافع دنیوى و مادى و زندگى چند روزه دنیا، عزت و شرافت خود را به بیگانگان بفروشد تا چند صباحى در ناز و نعمت باشد. كشور اسلامى باید در تمام زمینه ها عزت و استقلال خود را حفظ كند. ۵. عدم تبعیت از دشمن آیه شریفه: فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِیرًا. (فرقان/۵۲) از كافران اطاعت مكن، و به وسیله آن (قرآن كریم) با آنان جهاد كن، جهادى بزرگ. یكى از شاخص هاى مهم انقلاب و انقلابى ماندن عدم تبعیت از دشمن است كه این عدم تبعیت با الهام از قرآن كریم جهاد كبیر معرفی شده است.