تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۳۳۹۱۹۰
سمنوپزان را به واقع می‌توان نمادی از وفاق و همدلی خانواده‌های ایرانی دانست، آنجایی که خانواده‌ها باید ساعت‌های طولانی نذرکننده را یاری دهند تا پخت سمنو به اتمام برسد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از سوادکوه آنلاین، سمنو به عنوان نماد زاییدن و باروری گیاهان و سمبل برکت، فراوانی و نیرومندی است که یکی از سین‌های سفره هفت سین نوروزی ایرانیان را نیز از روزگار قدیم تاکنون تشکیل می‌دهد به واقع خوراکی شیرینی است که از جوانه گندم و آرد تهیه می‌شود.

در شهر پل‌سفید مرکز شهرستان سوادکوه در ابتدای فصل زمستان هر خانواده به تنهایی و یا با کمک تعدادی از خانواده‌های فامیل اقدام به تهیه سمنو می‌کنند.

برای تهیه سمنو زنان خانواده دور هم جمع می‌شوند و براساس تعداد نفرات و نذری که دارند مقداری گندم را جدا و پاک می‌کنند، سپس گندم‌ها را در داخل چند سینی پهن کرده و خیس می‌کنند، بعد از سه روز گندم‌ها را جداکرده و سبز می‌کنند.

بعد از پنج تا هشت روز دانه‌های گندم جوانه‌زده را در هاونگ می‌کوبند تا نرم شود و شیره بیاندازد، سپس گندم‌ها را در داخل دیگ می‌ریزند.

بعد از ریختن گندم‌ها در داخل دیگ به تدریج آرد اضافه می‌شود، در این میان باید افرادی به صورت پیوسته محتویات داخل دیگ را هم برنند تا از ته گرفتن و خراب شدن سمنو جلوگیری شود.

با توجه به اینکه تهیه و پخت سمنو حدود 12 تا 15 ساعت طول می‌کشد، برای جلوگیری از خسته شدن فرد نذرکننده سمنو، تمامی اطرافیان تلاش می‌کنند تا به نحوی در درست کردن سمنو با صاحب نذر همکاری کنند.

بعد از پختن و جا افتادن کامل سمنو، در آن مغز بادام و گردو ریخته می‌شود و پس از مدتی یک پارچه سفید رنگ تمیز روی سطح سمنو پهن می‌کنند، در ادامه نیز مقداری گلاب ناب دو آتشه به نیت طاهر و طیب شدن سمنو روی پارچه می‌پاشند و زیر دیگ را روشن می‌کنند تا با حرارت ملایم، سمنو دم بکشد.

در این زمان حاضران یا هر فردی که نظر و حاجتی دارد حاضر شده و نماز شکر بجا آورده و حضرت فاطمه(س) را واسطه قرار می‌دهد.

بعد از اطمینان از دم کشیدن سمنو زنان به صورت دسته جمعی دور دیگ صلوات می‌فرستند و دعا می‌خوانند و سپس اقدام به برداشتن پارچه سفید می‌کنند و همگی با هم نظاره‌گر سطح سمنو می‌شوند زیرا که اعتقاد دارند فرورفتگی سطح سمنو نشانه‌ی پنجه حضرت فاطمه(س) است.

در پایان، سمنوی پخته شده بین افراد حاضر، همسایگان  ودوستان تقسیم می‌شود.
  • آئین سنتی سمنوپزان در سوادکوه

    آئین سنتی سمنوپزان در سوادکوه

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰