توسط مخترع بسیجی سوادکوهی انجام شد

اختراع واکر و توالت هوشمند +تصاویر

تاریخ انتشارجمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۳۲۹۱۴۸
مخترع بسیجی سوادکوهی، طرح‌ها و اختراعاتی دارد که به نتیجه رسیدن آنها سهم مهمی در کاهش مشکلات جانبازان و معلولان می تواند داشته باشد.
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ، مهدی بابایی، مخترع بسیجی سوادکوهی، طرح‌ها و اختراعاتی دارد که به نتیجه رسیدن آنها سهم مهمی در کاهش مشکلات جانبازان و معلولان می‌تواند داشته باشد.

وی دانشجوی دوره‌ دکتری دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، فرزند برومند آزاده چنگیز بابایی است.

 دو اختراع به ثبت رسیده این مخترع بسیجی سوادکوهی، در صورت تکمیل و بهره برداری در صنعت پزشکی، کمک شایانی به معلولان حرکتی می‌کند؛ دستگاه توالت مجهز به کیت آزمایشگاهی و واکر هوشمند.

خبرنگار بلاغ، در نمایشگاه اختراعات و ابتکارات سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان مازندران در ساری مصاحبه‌ای با این مخترع جوان بسیجی سوادکوهی ترتیب داده است که به شرح زیر است.

-آقای بابایی ضمن معرفی خود کمی درباره اختراعات خود و زمینه‌ها و انگیزه‌های انجام این اختراعات توضیح دهید؟

مهدی بابایی، متولد 13 شهریور 74 هستم و در مقطع دکترای عمومی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحصیل می‌کنم. جالب آن که روز تولد من با سال روز آزادی پدرم مصادف است و سال روز تولد مادرم هم همین روز است.


این که این ایده اختراع به ذهن من آمد، به دلیل آشنایی من با مشکلات همین آزاده‌ها از جمله پدرم بود. پدر من یک آزاده و جانباز شیمیایی است. وی با توجه به مشکلات متعددی که دارد، هر هفته لازم است آزمایش‌های پزشکی تخصصی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها انجام دهد.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی هم که اکثر جانبازان دچار آن هستند، آزمایش‌های متعدد خون  و ادرار است که تکرار این آزمایش‌ها برای آنها خیلی سخت است، چون باعث آسیب به بافت رگ‌ها و عروقشان می‌شود، به همین خاطر من دستگاهی ساختم تحت عنوان "توالت هوشمند" که کاملا به طور هوشمند و در کمترین زمان از ادرار آزمایش می‌گیرد و 11 مورد آزمایشگاهی مثل قند، کتون، اوره، حالت هایی از PH و غیر آن را اندازه‌گیری  می‌کند.

اختراع دیگر من دستگاه "واکرهوشمند" است که به جانبازان دارای اختلالات حرکتی و همچنین بیماران پارکینسون و ام اس در راه رفتن کمک می‌کند.

مراحل ثبت این دو اختراع به طور کامل انجام شده است و درصورت رسیدن به خط تولید، می‌تواند مورد استفاده جانبازان و عموم بیماران خاص قرار گیرد. از آنجا که دستگاه توالت هوشمند برای جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی که به دلیل آسیب نورون‌های عصبی تحمل پذیری کمی دارند، طراحی شده است، لذا کیت این دستگاه به گونه ای است که کلیه آزمایش‌های خون و ادرار را درعرض یک دقیقه و یا حتی زیر یک دقیقه می‌گیرد و به طور کامل نمایش می‌دهد. با استفاده از این دستگاه حتی جانبازان می‌توانند بدون مراجعه به آزمایشگاه و یا بیمارستان آزمایش‌های خود را در خانه انجام دهند.

دستگاه واکرهوشمند هم به همین صورت است. بیشتر واکرهایی که در بازار به فروش می‌رسند، اصلا مناسب جانبازان نیستند و کارایی آنها فقط در حد یک تکیه گاه است و مثل یک عصا عمل می‌کنند، این درحالی است یک واکر باید بتواند به لحاظ دیداری و شنیداری هم به جانبازان و معلولان کمک کند. کسانی که بیماری پارکینسون و ام اس دارند باید بتوانند از واکری استفاده کنند که به راحتی حرکت کنند. یکی از علت‌های اصلی شکستگی استخوان در جانبازان که مقالاتی هم در این زمینه چاپ شده، این است  که آنها نمی توانند پای خود را درست بر روی زمین قرار دهند و به همین خاطر دچار  شکستگی مچ پا و آسیب‌های جسمی دیگر می‌شوند.

- برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

از آنجا که دبیر کمیته‌ تحقیقات دندانپزشکی استان مازندران هستم و چون سن کمی هم دارم و تازه وارد دنیای دانشگاه و تحقیقات شده‌ام، برنامه‌های تحقیقاتی متعددی در دست مطالعه و اجرا دارم. حدودا 40 طرح پژوهشی مصوب دارم که حدودا نیمی از آنها پایان یافته است و بقیه در حال اجرا هستند. در کنگره‌های ملی و بین‌المللی و کنفرانس‌ها هم حدودا 30 مقاله ارائه کرده‌ام که برخی از آنها در ژورنال‌ها چاپ شده‌اند.  

در حال حاضر علاقه‌مندم بیشتر روی سلامت دهان و دندان جانبازان اعصاب و روان و همچنین جانبازان شیمیایی کار کنم، چون این عزیزان به لحاظ جسمانی و روانی دچار اختلالاتی هستند که نمی‌توانند بهداشت دهان و دندانشان را رعایت کنند و می‌دانید که دهان آینه سلامت کل بدن انسان است. مشکلات دهان و دندان مختص محیط دهان نیست، بلکه روی قلب و عروق، ریه و دستگاه گوارش هم اثر می‌گذارد. سرطان‌های محیط دهان هم که کشنده‌ترین نوع سرطان هستند، متاسفانه در جامعه جانبازان مخصوصا جانبازان شیمیایی مشاهده می‌شود که آنها را درعرض یک ماه از پا در می‌آورد و درمانی هم ندارد.

ملاقاتی با پرفسور سمیعی در دانشگاه مازندران داشتم و پس از توضیحاتی که درمورد این تحقیقات و اختراعات ارائه شد، ایشان خیلی استقبال کردند که ما موضوعات دهان و دندان را در این بیماران بیشتر بررسی کنیم. در حال حاضر در این زمینه پنج اختراع و کار فکری ثبت کرده‌ام و قرار است آنها را به ثبت صنعتی برسانم.

- چه توصیه‌ای به جوانان و دانشجویان دیگر دارید؟

من خودم دبیر کانون اردوهای جهادی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستم، بدون هرگونه چشم‌داشت، در اردوهای جهادی، گروهای پزشکی، پیرا پزشکی، پرستاری و دندان پزشکی تشکیل دادیم که این گروه‌ها در مناطق محروم استان مازندران مثل سوادکوه به مردم کمک کنند. یک مضمونی در صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بود مبنی بر اینکه تعداد مقالات غیر کاربردی زیاد است، در حالی که ما به طرح‌های کاربردی و کارهای صنعتی که قابل استفاده باشند و مشکلات مردم را کم کنند، نیاز داریم. در زمان جنگ جوان‌هایی بودند که رفتند و شهید شدند، الان ما در ادامه راه آن شهیدان مثل یک پرنده هستیم که نیاز به دو بال داریم؛ یکی از این بال‌ها آموزش و بال دیگر پژوهش است. ما جوانان باید در کارهای پژوهشی که خیلی مهمتر است مخصوصا کارهای پژوهشی مفید و کاربردی که فابلیت صنعتی شدن دارند فعالیت کنیم.

- چه توقعی از مسئولان دارید؟

جوانان هم سن و سال من آماده هستند، مخصوصا دهه 70 با هر نوع تفکر آماده هستند که به کشورشان کمک کنند اما وظیفه مسئولان نیز این است که در همه‌ نهادها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی، بنیاد نخبگان و هر سازمان مربوطه دیگر، به دانشجویان کمک کنند تا در زمینه‌های علمی و پژوهشی فعال بشوند و وابسته به کارهای پشت میزی نباشند.

-کلام آخر؟

ما فرزندان شاهد و ایثارگر به عنوان الگو باید سرسختی را که از پدران خود به ارث برده‌ایم، در عمل نشان دهیم.

-از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

در ادامه تصاویری از اختراع این مخترع بسیجی را مشاهده می‌کنید.
  • اختراع

    اختراع " واکر و توالت هوشمند"

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴