تاریخ انتشارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۱۵۳۱۴
قدمت تعزيه خوانی در روستای اَتُوُ شهرستان سوادکوه به بيش از 150 سال می‌رسد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، یاد و خاطره شهدای کربلا مشعل فروزان قیام بر ضد ظلم و ستم را در خلال سالیان متمادی برافراشته نگاه داشته و پیام عاشورا را از این طریق همه ساله در تاریخ تداوم بخشیده است.

سیاه‌پوش شدن مردم، نوحه سرایی، برداشتن نخل، علم و کتل، اطعام عزاداران حسینی و برپایی مراسم تعزیه‌خوانی و روضه‌خوانی در هیأت‌ها، تکایا و حسینیه‌های شهرها و روستاهای ایران، نمونه‌هایی از آداب و سنن مسلمانان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت است.

تبدیل شدن حماسه کربلا با جوهره‌ی الهی و توام با قداست، معنویت رشادت و عشق و شجاعت به شعائر اسلامی، ضمن زنده نگه داشتن مکتب و یاد آن شجاعان و رشادت‌هایشان انگیزه‌ای است برای انقلاب مکرر بر علیه ظلم و بیداد.

این واقعه عظیم تاریخی در اسلام، فصلی درخشان در عقاید مذهبی ایرانیان که به ائمه اطهار و آل‌الله علاقه مندند، ایجاد کرد و سرآغازی برای برپایی تعزیه شد که با گسترش و توسعه آن دامنه سایر حوادث مذهبی، همچون وفات پیامبر اسلام(ص)، شهات حضرت زهرا(س)، شهادت مظلومانه حضرت علی(ع) و شهادت کریم اهل‌البیت امام حسن مجتبی(ع) از صحرای کربلا به کوفه، شام، مدینه و سراسر ایران کشیده شد.

روستای اَتُوُ در 14 كيلومتری شمال شهر زيراب باقدمت بیش از 3 هزار ساله، مرکز منطقه کسلیان سوادکوه است و مراسم تعزيه آن شهرتی فراوان داشته و قدمت تعزيه‌خوانی آن به بيش از 150 سال می‌رسد.

هرساله در ماه محرم دوستداران اهل بيت(ع) به اين روستا می‌آيند تا در اين مراسم باشكوه شركت كنند و از ابتدای ماه محرم تا اواسط ماه صفر مراسم شبيه‌خوانی دراين روستا برگزار می‌شود.

در غروب تاسوعا مراسم شبيه‌خوانی و در همان شب نيز مراسم تعزيه وفات حضرت رقيه(س) برگزار می‌شود كه تمام عزاداران را به حزن واندوه وا می‌دارد.

پس از آن مراسم عزاداری تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کند و سپس جوانان روستا مسير عزاداری روز عاشورا را جهت ورود ميهمانان آب و جارو می‌كنند و به نظافت روستا می‌پردازند.

اين جوانان ياد و خاطره شهدا و دوستانشان را كه هر ساله در اين مراسم با عشق به اباعبدالله همپای آنان بودند و اكنون در بينشان نيستند را پاس می‌دارند و از خدواند متعال، مغفرت و همنشينی با اباعبدالله را برای آنان طلب می‌كنند.

اندکی مانده به سحر، گروهی ناشناس با صورت‌های پوشيده و لباس‌های عربی وارد حياط مسجد شده و دور علم به نوحه خوانی و عزاداری پرداخته و با حالتی حزن انگيز خاطره تلخ روز عاشورا را یادآور می‌شوند.

قبل از اذان صبح مراسم سحرخوانی اجرا می‌شود و نغمه «ای صبح صادق وا مشو» در روستا طنين‌انداز می‌شود.

پس از برگزاری نماز جماعت صبح عاشورا، همه اهالی روستا خود را جهت پذيرايی از ميهمانان امام حسين(ع) آماده می‌كنند.

با حضور هیات‌های مذهبی روستاهای اطراف و اجتماع و عزاداری در مسجد روستا و پذیرایی صبحانه از آنان، مراسم تعزيه شهادت امام حسين(ع) برگزار می‌شود.

مراسم پذیرایی ناهار برنامه انتهایی روز عاشورا در روستای اتو است که با توجه به پخت غذا در همه منازل روستا، همه این منازل پذیرای عزاداران حسینی هستند.

مردم منطقه به دليل علاقه‌مندی به خاندان عصمت و طهارت، همواره به آيين‌های دينی گرايش زيادی داشته‌اند و خدمتگذاری به امام حسین(ع) و عزادارانشان را افتخاری بزرگ می‌دانند.

در ادامه تصاویری از تعزیه‌خوانی ادوار گذشته در روستای اَتُوُ را مشاهده می‌کنید.
  • مراسم تعزيه‌خوانی در روستای اَتُوُ سوادکوه

    مراسم تعزيه‌خوانی در روستای اَتُوُ سوادکوه

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲