تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۲۶۲۵۴۰
آب‌بندان‌ها سرمایه بزرگ برای کشاورزی، اقتصاد و حفظ محیط زیست هستند که در اقتصاد مقاومتی و تولیدات باید از این ظرفیت استفاده شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از سرای نور، عباس ابراهیمی متولد سال 63 از روستای سالده چمستان که شغل وی کشاورزی است، در راستای اقتصاد مقاومتی به تولید و پرورش ماهی، اردک و گل روی آورده است.

ابراهیمی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارآفرینان در سال 89، اظهار کرد: رهبر انقلاب در این دیدار بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک اقتصاد درون‌زا معرفی کردند.

وی گفت: اقتصاد درون‌زا، اقتصادی است که از اراده و سعی مردم شکل می‌گیرد و دولت باید به عنوان ناظر و مسؤول عمومی، نظارت کند.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: خطه شمال با مواهب الهی دارای طبیعت و آب و هوای مناسب است که با توجه به این پتانسیل و ظرفیت‌های موجود تصمیم به تولید و مشارکت در پویایی اقتصاد کشور گرفتم که هر چند در این کار با چالش‌ها و موانع زیادی روبه رو شدم اما خواستم ثابت کنم که اگر اراده باشد قطعاً به هدفی که داریم خواهیم رسید و با اراده، تلاش و مقاومت می‌توانیم در قله‌های رفیع موفقیت بدرخشیم.

ابراهیمی با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه بسیار خوبی که در بخش آب‌بندان شهرستان نور وجود دارد، تصریح کرد: شهرستان نور در بخش آب‌بندان بسیار غنی است که باید به آن توجه کرد و این پتانسیل بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد.

وی افزود: بر این اساس در سال 91 با تحقیقات خاص به سمت تولید ماهیان گرمابی رفتم و در روستای سالده 20 هکتار آب‌بندان را از شورای اسلامی روستا اجاره و به پرورش ماهیان مشغول شدم.

این تولیدکننده با اشاره به مزیت پرورش ماهی در آب‌بندان، اظهار کرد: پرورش ماهی در آب‌بندان علاوه بر اشتغال‌زایی که برای روستاییان ایجاد می‌کند، به درآمد و اقتصاد روستا نیز کمک و دپو و تجمع آبی سبب تقویت سفره‌های زیر زمینی آب در آن منطقه می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به برداشت بی‌رویه چاه‌های آب و پیشروی آب شور دریا، افزود: با توجه به چالش جدی و بحرانی که در این موضوع داریم، آبگیری آببندان‌ها بر روی سفره‌های زیرزمینی تأثیرگذار است و در بخش دیگر در حفظ چرخه‌ محیط زیست و حیات وحش نیز مؤثر است زیرا در فصول سرد سال پرندگان نایابی از سیبری و روسیه مهاجرت و در این آب‌بندان سکنی می‌گزینند که با حفظ و حراست از این حیوانات می‌توانیم مانع انقراض آن‌ها ‌شویم.

وی با اشاره به بحران آب و کشاورزی تصریح کرد: در چند سال اخیر قشر زحمت‌کش کشاورز با بحران آب در کشاورزی مواجه هستند، در سال 94 ما شاهد کم‌آبی در شهرستان نور بودیم اما در سالده سفلی به دلیل تدابیری که اندیشیده شد و جمع‌آوری آب در فصل‌های سرد در زمان نیاز کشاورزان از آب آب‌بندان برای مزارع کشاورزی استفاده شد که با توجه به خشکسالی روستاهای اطراف این روستا مشکلی برای آب کشاورزی نداشت.

این تولیدکننده نوری با توجه به سرمایه بزرگ آب‌بندان برای کشاورزی، اقتصادی و حفظ محیط زیست، یادآور شد: ما در 20 هکتار ظرفیت دریاچه ماهیان گرمابی، کپور، آزاد و ... 25 هزار قطعه بچه ماهی را در آب‌بندان رها کردیم و پس از کارهای ابتدایی و تنظیم برنامه برای غذادهی آنها توانستیم حدود هفت ماه 45 تن گوشت سفید تولید کنیم.

ابراهیمی با اشاره به مشکلات خاص برای بازار داخلی، افزود: دلالان سبب ایجاد مشکلات برای تنظیم بازار هستند که با قیمت ارزان از تولیدکننده خریداری و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند که در نهایت سود اصلی نصیب واسطه‌ها می‌شود.

وی گفت: در سال 92 تصمیم گرفتم کار پرورش را به صورت تلفیقی انجام دهم و در کنار پرورش ماهی، پرورش اردک را نیز آغاز کردم و 700 قطعه اردک چهار روزه خریداری و ظرف 120 روز آن را به مرحله پرواربندی و عرضه به بازار رساندم.

این تولیدکننده افزود: از فضای شخصی برای پرورش گل‌های زینتی استفاده کردم و 40 هزار قطعه گل زرشک و کاج‌های رونده آماده پرورش و انتقال به بازار است که در این راستا هیچ گونه حمایت مالی صورت نگرفته است.

این کارآفرین نوری با تشکر از حمایت‌های معنوی مسؤولان، نماینده مجلس، فرماندار، فرمانده سپاه ناحیه نور، فرمانده سپاه کربلا مازندرام و رئیس اداره شیلات‌های آمل، نور و محمودآباد، اظهار کرد: توقع ما از اداره شیلات حضور کارشناسان در زمینه حمایت‌های معنوی است زیرا حمایت از تولیدکنندگان باید بیش از این باشد تا بتوانیم اقتصاد کشور را به پویایی و اعتلا برسانیم.

ابراهیمی با اشاره به پرورش ماهیان گرمابی، اضافه کرد: ما در بحث گرمابی نیازمند ماهیان با اصلاح ژنتیک هستیم زیرا تولیدکننده زمانی موفق است که با علم روز پیش برود و با توجه به این‌که مشکلات در این زمینه زیاد است، اگر تولیدکننده رها شود قطعاً انگیزه‌ای برای تولید ندارد و از این‌رو بسته‌های حمایتی برای تولیدکننده انگیزه‌ای می‌شود تا از این راه، روی پای خود بایستد.

وی با اشاره به سخنان رهبری برای اقتصاد مقاومتی که فرمودند دولت باید مسؤول و ناظر کارهای خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: داشتن علم روز و ژنتیک، تزریق علمی و راهنمایی کارشناسان مربوطه برای تولید کننده ضروری است.

این کارآفرین اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این شغل را 50 نفر نام برد و تصریح کرد: به عنوان یک نیروی کار می‌تواند از این راه درآمد کسب کند و جوان‌ها و کسانی که به تولید و کشورشان علاقه‌مند هستند باید وارد صحنه شوند و در شکوفایی اقتصادی کشور تلاش کنند، هرچند مشکلات و سختی‌هایی در این راه وجود دارد اما می‌توانیم با توکل به خدا در این راه موفق شویم و اگر اخلاق اسلامی را چاشنی همت کنیم می‌توانیم در اقتصاد خانواده، محل و کشور مثمر ثمر باشیم.

وی با اشاره به پرورش اردک، گفت: پرورش اردک را به صورت پایلوت از 700 قطعه شروع کردیم و در حال حاضر به 2 هزار و 500 قطعه رساندیم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی دولت باید در ساماندهی بازار فروش و همچنین بخش خصوصی نظارت و کارشناسی بیشتری داشته و دسترسی به نهادهای کشاورزی بانکی و وامی آسانتر شود.

ابراهیمی یادآور شد: دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی می‌تواند از ادارات، جهاد و شیلات به عنوان ناظر و کارشناس استفاده کند و از طرف دیگر بازار فروش را برای تولیدکننده ساماندهی کند تا تولیدات به صورت مستقیم به فروش برسد.

وی در پایان گفت: یکی از رکن‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی است و با توجه به اینکه صنعت و کشاورزی در کنار هم قرار دارند بنابراین هزینه‌ تهیه امکانات مانند تهیه ترانس، هزینه برق و چاه کشاورزی از مشکلات تولیدکنندگان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما