تاریخ انتشارجمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۴۰۲۵۶۸
دگرگون کردن قلب و دیدگان انسان‌های سرکش به این دلیل است که اول ایمان نیاوردند و در گمراهی خود پافشاری کردند و خداوند هم قلب آنان را بر این ناسپاسی و گمراهی به حال خود رها می ‌کند.
۰
plusresetminus
خداوندی که مقلب القلوب است، آیا ممکن است که دل پاکی را تبدیل به دلی تاریک و ظلمانی کند؟

✅ پاسخ:
 
🌼 قلب انسان در طول زندگی دست‌خوش تحولات و دگرگونی‌ هایی می ‌شود. گاهی به حسنات و اعمال پسندیده روی می ‌آورد و گاهی با توجه به مقدماتی که خود انسان برای قلبش فراهم کرده، میل به عصیان و گناه دارد. بنابراین، قلب و تقلب و دگرگونی‌ های آن به دست خداوند است، اما این مطلب با اختیار انسان بر سرنوشت خود و ساختن سعادت و شقاوتش منافاتی ندارد. انسان‌ها اگر از خداوند قلبی پاک بخواهند که اگر خواسته شان واقعی باشد، در مسیر آن هم گام بر می ‌دارند، خداوند به این خواسته پاسخ داده و قلوب آنان را از ظلمت رهایی داده و به نور خویش متصل می ‌کند و دیدگانشان را در برابر حقایق عالم بینا می کند.
 
🌿 قرآن کریم در این باره می ‌فرماید: «اللَّهُ وَلىُّ‏ُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»(سوره بقره/257)؛ «خداوند، ولى و سرپرست کسانى است که ایمان آورده ‌اند؛ آنها را از ظلمت‌ها، به سوى نور بیرون می ‌برد».
 
🌸 اما کسانی که خودآگاه گام در مسیر معصیت و سرکشی در برابر خداوند می‌ گذارند و دست رحمت خداوند را نادیده گرفته و بدان پشت می ‌کنند، خودآگاه قلبشان را در مسیر تباهی و تیرگی قرار می ‌دهند، خداوند قلوب این افراد را به همان سمتی که اراده کرده‌ اند می‌ چرخاند و در ظلمت رهایشان می ‌کند؛ خداوند می ‌فرماید: «وَ نُقَلِّبُ‏ أَفْئِدَتَهُمْ‏ وَ أَبْصارَهُمْ‏ کَما لَمْ‏ یُؤْمِنُوا بِهِ‏ أَوَّلَ‏ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ‏ فِی‏ طُغْیانِهِمْ‏ یَعْمَهُون»‏(أنعام/110)؛ و ما دل‌ها و چشم‌هاى آنها را واژگونه می ‌سازیم؛ [آرى آنها ایمان نمی‌‌آورند] همان‌گونه که در آغاز، به آن ایمان نیاوردند! و آنان را در حال طغیان و سرکشى، به خود وامی‌ گذاریم تا سرگردان شوند!
 
💐 همان‌طور که در این آیۀ شریفه آمده، دگرگون کردن قلب و دیدگان انسان‌های سرکش به این دلیل است که اول ایمان نیاوردند و در گمراهی خود پافشاری کردند و خداوند هم قلب آنان را بر این ناسپاسی و گمراهی به حال خود رها می ‌کند.
 
🍀 بنابراین، تقلب و دگرگون شدن قلب‌ها و دیده‌ ها؛ به سمت خیر و خوبی یا به سمت شرّ و بدی به دست خداوند است و او است که چنین دل‌ها را دگرگون می‌ کند، اما روشن است که چنین دگرگون کردنی بسته به انتخاب انسان است. به عبارت دیگر، خداوند هیچ‌گاه بدون دلیل، قلب پاکی را تبدیل به قلب ناپاک نخواهد کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴