تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۳۸۷۰۷۴
حضرت خدیجه(س) بانویی فرهیخته و انقلابی است که نزد خداوند از مقربت ویژه‌ای برخوردار است و شأن و جایگاه او در کمال قربت بین مسلمانان و محبان به اهلبیت قرار دارد. او ماه درخشانی برای آسمانیان است که عرش خداوند را تحت تاثیر انوارش قرار می‌دهد.
۰
plusresetminus
بانویی انقلابی، مشهور در آسمان‌ها و مهجور در زمین
به گزارش بلاغ،آن حضرت نخستین همسر پیامبر(ص) بود و تا زنده بود نبی گرامی اسلام(ص) همسری اختیار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پیامبر(ص) زیاده از آن است که ذکر شود. در فضیلت آن حضرت همین بس که والده مکرمه حضرت صدیقه طاهره(س) است و همه ذراری پیامبر(ص) به ایشان منتهی می‌شوند.
آن حضرت اولین زنی است که پیامبر(ص) را تصدیق نمود و اول زنی است که در مکه با رسول‌خدا(ص) نماز جماعت خواند و اول زنی است که ایمان خود را در مکه در میان مشرکین اظهار کرد و اول زنی است که در مقابل دشمن از رسول‌خدا(ص) دفاع نمود و تمام اموال خود را به پیامبر(ص) بخشید و اول زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیرالمومنین(ع) به درجه کمال رسید.
آن حضرت هنگام رحلت چند وصیت به پیامبر(ص) نمودند و با آن همه فداکاری و انفاق مال، به پیامبر(ص) عرض کردند:" یا رسول‌الله، مرا ببخشید که در حق شما کوتاهی کردم". پیامبر(ص) فرمودند:" حاشا و کلا! من از شما تقصیری ندیدم، بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حق من نمودی. شما در خانه من زحمات زیادی را متحمل شدی. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی."
آنگاه حضرت خدیجه علیها سلام عرض کرد: "یا رسول‌الله، شما را وصیت می‌کنم به این دختر (و به حضرت فاطمه سلام‌الله علیها اشاره نمود). این دختر بعد از من یتیم و غریب است. کسی از زن‌های قریش او را اذیت نکند. کسی به صورت او لطمه‌ای نزند، به روی او داد نزند و مکروهی نبیند".
در صفحه 232 جلد 18 بحارالانوار آمده که روزی پیامبر(ص) خدیجه(س) را خواست و در کنار خود نشاند و فرمود: این جبرئیل است و می‌گوید: برای اسلام شروطی است که عبارتند از: اقرار به یگانگی خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول این شریعت و احکام آن، اطاعت از اولی‌الامر و ائمه طاهرین از فرزندان او یکی بعداز دیگری با برائت از دشمنان ایشان.
حضرت خدیجه(س) به همه آنها اقرار نمود و ائمه طاهرین به‌خصوص امیرالمومنین(ع) را تصدیق کرد. پیامبر(ص) فرمود: "هو مولاک و مولی‌المومنین و امامهم بعدی"، یعنی علی مولای تو و مولای مومنان بعد از من و امام ایشان است. آنگاه از خدیجه(س) یک یک از اصول و فروع دین حتی آداب وضو و نماز و روزه و حج و جها و صله رحم و واجبات و محرمات را بیان فرمود.
سپس پیامبر(ص) دست خود را بالای دست امیرالمومنین(ع) نهاد و خدیجه(س) دست خود را بالای دست رسول‌خدا(ص) قرار داد و به این ترتیب با امیرالمومنین(ع) بیعت نمود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴