کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناسان و چهره های سیاسی از نامه جمعی از اصلاح‌طلبان و ضد انقلاب برای مذاکره با ترامپ انتقاد کردند

خیانت‌نامه

وطن امروز , 29 خرداد 1397 ساعت 10:31


به گزارش بلاغ، درست در روزهایی که دونالد ترامپ با خروج از برجام، مدعی بازگشت ایران به میز مذاکره و انجام مذاکرات جدید مشروط به تامین 12 پیش‌شرطی است که مایک پمپئو وزیر خارجه‌اش تعیین کرده، عده‌ای از اصلاح‌طلبان و برخی افراد ضدانقلاب در نامه‌ای خطاب به مسؤولان نظام خواستار بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با آمریکا بدون قبول هیچ‌گونه پیش‌شرط شده‌اند.

انتشار مفاد اصلی این نامه عجیب در رسانه‌ها، با واکنش کارشناسان و چهره‌های سیاسی کشورمان مواجه شد. آنان با اشاره به عدم پایبندی آمریکا به توافقات بین‌المللی و همچنین تجربه توافق هسته‌ای برجام، این قبیل پیشنهادات را به ضرر مصلحت کشور و در تضاد با عزت و شرف ملی دانستند. قابل توجه‌ترین بخش این نامه که به امضای اصلاح‌طلبان و چهره‌های ضدانقلاب رسیده است، اشاره نویسندگان به موضوع «تضمین» است.

آنان در حالی که دولت ترامپ علاوه بر برجام چندین توافق و قرارداد بین‌المللی را زیر پا گذاشته است، خواستار این شدند که از دولت آمریکا تضمین برای انجام تعهدات اخذ شود. این افراد به‌رغم تجربه برجام و از دست رفتن دستاوردهای هسته‌ای کشورمان، چنین نتیجه‌گیری کردند که «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی یا عدم ارائه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است».

انتشار این نامه عجیب که پس از ادعاهای ترامپ مبنی بر بازگشت ایران به میز مذاکره صورت گرفت، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شد. از همان ساعات اولیه پس از انتشار این نامه، کارشناسان مسائل بین‌الملل و چهره‌های سیاسی به نقد این نامه و محتوای آن پرداختند.  دیروز نیز پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل بین‌الملل، محمد هاشمی عضو سابق کارگزاران سازندگی، علی مطهری نایب‌رئیس مجلس و... به این نامه واکنش نشان دادند. پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه درباره این نامه، اصل تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران را زیر سوال برد و اظهار کرد: آقایان پیش از توصیه کردن مذاکره با آمریکا ثابت کنند این کشور اصلا قصد مذاکره با آنها را دارد، چرا که شواهد حاکی از آن است که ترامپ قصد مذاکره ندارد و حتی مذاکرات قبل را هم برهم‌زده است.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: ما خود مخالف مذاکره نیستیم و معتقدیم باید مسائل پیش‌آمده را به گونه‌ای با آمریکایی‌ها حل کرد، حتی برخی از اقداماتی که مطابق میل آنان نیست را انجام نداد ولی در عین حال عزت و شرف ملی ایران باید حفظ شود. وی افزود: پیشنهاد آقایان عزت و شرف ملی ایران را تأمین نمی‌کند، ما واقعا نمی‌دانیم این افراد به چه مناسبت‌هایی این توصیه‌ها را می‌کنند.
مطهری: مصلحت نیست
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید مذاکره با آمریکا به مصلحت کشور نیست. او در گفت‌وگو با فارس، گفت: با توجه به شرایط موجود، الان وقت مناسبی برای مذاکره با آمریکا نیست. وی افزود: درحالی‌که ما شاهد زورگویی و قلدری آمریکا هستیم، اکنون مذاکره با این کشور مصلحت نیست. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته کسانی که این نامه را امضا کرده‌اند، نظرشان را گفته‌اند. این نشانه آزادی بیان است و هر کسی می‌تواند نظرش را مطرح کند اما درباره محتوای این نامه باید بگویم در شرایط فعلی، انجام مذاکره کار مناسب و مفیدی نیست چون در حال حاضر آمریکا حالت آمرانه و دستوری به خود گرفته و گویی با یکی از مستعمراتش صحبت می‌کند. البته همه می‌دانیم اینها همه ژست سیاسی و ناشی از ترس آنها از نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و جایگاه ایران در جهان است.
مذاکره با آمریکا بی‌معناست
یکی دیگر از منتقدان این نامه، محمد هاشمی، عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی است. او در حالی که یکی از امضا‌کنندگان این نامه، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی است،  اظهار داشت: هر مذاکره شرایطی دارد که اگر شرایط مطلوب باشد، مذاکره بخوبی پیش می‌رود در غیر این صورت مذاکره‌ بی‌معناست. در اصل از شرایط یک مذاکره مطلوب پایبندی 2 طرف به توافق است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا همواره نشان داده به هیچ‌یک از تعهدات و معاهده‌های بین‌المللی خود پایبند نیست، تصریح کرد: آخرین نمونه بدعهدی ترامپ دقیقا بعد از توافق با کره‌شمالی بود. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از توافق اعلام کرد اگر احساس کنیم حضور در این توافق به ضرر آمریکا خواهد بود، ظرف مدت 6 ماه از آن خارج می‌شویم و این شرایط نشان‌دهنده آن است که هرگونه  مذاکره مجدد با آمریکا چیزی جز اتلاف وقت برای کشور نیست.


کد مطلب: 361090

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/article/361090/خیانت-نامه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com