کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با اجتماع و شبکه‌های آن

چگونه نوجوان‌مان را از آسیب‌های اجتماعی حفظ کنیم؟

8 ارديبهشت 1397 ساعت 9:08

غنی کردن فکر و ذهن فرزندان با ارزش‌ها می‌تواند او را در طول زندگیِ پر از فراز و نشیب‌اش، در برابر مشکلات بیمه کند.


به گزارش بلاغ،  امروزه والدینی که فرزند نوجوان دارند با دغدغه‌های فراوانی روبرو هستند چرا که جامعه در حال حرکت به سمتی است که تابوی بسیاری از مسائل در حال شکسته شدن است اما سوال اینجاست که والدین چگونه می‌توانند فرزندان‌شان را در برابر این تابو شکنی‌ها و آسیب‌های اجتماعی محافظت کنند؟
 
نوجوانان امروز چشمان‌شان چیزهایی را می‌بیند که زمانی "تابو" بود. بی حجابی، سیگار کشیدن خانم‌های جوان در ملاعام، در دسترس بودن تصاویر و فیلم‌های نامناسب و...این روزها به وفور دیده می‌شود و این مسائل به مرور زمان در چشم همگان عادی جلوه خواهد کرد. اما هنوز هم هستند خانواده های متدینی که اصول اخلاقی و حد و شرع را رعایت می‌کنند و نگرانند که نکند این معضلات جامعه نوجوان‌شان را به انحراف بکشد، لذا به دنبال بهترین راه برای تربیت فرزندشان هستند. ما در این مقاله اصول رفتار صحیح به نوجوان‌تان را که در آستانه‌ی بلوغ و در سن تاثیرپذیری است ارائه خواهیم کرد.
 
کدامیک درست می‌گویند؛ خانواده یا جامعه؟
متاسفانه وضعیت کنونی جامعه به گونه‌ای است که هرچه والدین حد و حدود شرعی و اخلاقی را رعایت کنند، جوان وقتی وارد جامعه می‌شود با مسائلی رو برو می شود که مورد تایید نبوده و همین مسئله موجب ایجاد تناقض رفتار برای نوجوان می‌شود؛ این تناقض نوجوان را دچار نوعی سردرگمی می کند
 
خانواده‌های مقید و مذهبی به دنبال این هستند که فرزندان‌شان مطابق با فرهنگ آنها بزرگ شوند و به اصطلاح به مبانی اخلاقی و فرهنگی مورد تایید آنها مقید باشند. اما نوجوان در خارج از خانه در محیطی قرار می‌گیرد که مانند فضای خانواده‌اش مذهبی نیست. او نوجوان است و از محیط اطرافش تاثیر می‌پذیرد؛ دلش میخواهد موهایش را بیرون بگذارد، شلوار پاره بپوشد و... به اعتقاد او اینها مد روز است و اگر این‌گونه در جامعه حاضر نشود از طرف دیگران طرد خواهد شد. در مقابل پدر و مادر مدام او را نصیحت می کنند که این کارها در شان خانواده ما نبوده و از نظر شرعی گناه محسوب می‌شود. احتمالا نه پدر و مادر حرف فرزند را درک می‌کنند و نه فرزند حرف پدر و مادر  را می‌فهمد. حال چه باید کرد؟
 
هیچ وقت با نوجوان‌تان مقابله نکنید و طوری وانمود نکنید که شما می‌فهمید و او نمی‌فهمد چرا که این روش در مقابل نوجوانتان نتیجه‌ای کاملا عکس خواهد داشت. بیایید با شیوه‌ی اصولی به فرزندتان مسایل درست را بیاموزید. او را تشویق به شیک پوشی ، پوشیدن رنگ های شاد، تنوع در لباس پوشیدن کنید اما در مقابل به او یاد دهیدکه خودش را از ظاهری موجه خارج نکند، حجب و حیایش را حفظ کند و نگاهش پاک باشد. در واقع نوجوان باید اقناع شود که چطور بپوشد و چرا باید این لباس را انتخاب کند.
 
همچنین غنی کردن فکر و ذهن فرزندان با ارزش‌ها می‌تواند او را در طول زندگیِ پر از فراز و نشیب‌اش، در برابر مشکلات بیمه کند. شرکت در جلسات انس و محافل قرآنی و مذهبی به خصوص در سنین پایین باعث می‌شود که جوانان و نوجوانان حال و آینده راه خود را به سوی درست اندیشیدن پیدا کنند.


کد مطلب: 359056

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/article/359056/چگونه-نوجوان-مان-آسیب-های-اجتماعی-حفظ-کنیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com