تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۳۲۴۷۷۳
دیشب امیر حیدری به چادر ما آمد و دقایقی در خدمت‌شان بودیم و حضور ایشان بسیار به ما دلگرمی داد و از آن یاس و ناامیدی بیرون آمدیم و برای‌مان پتو و آذوقه و وسایل بهداشتی مورد نیاز جانبازان هفتاد درصد آورده بود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «وظیفه‌ مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان به ویژه در زیر آوار ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند. ارتش، سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آواربرداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاه‌های دولتی چه نظامی و چه غیرنظامی همه‌ توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند.»

این بخشی از پیام تسلیت مقام معظم رهبری است که درباره زلزله اخیر غرب کشور صادر کردند.

یک‌شنبه شب زلزله‌ای به بزرگی 7/3 دهم ریشتر منطقه سرپل ذهاب و قصر شیرین واقع در استان کرمانشاه را لرزاند که لرزش این زمین لرزه در بسیاری از مناطق غربی کشورمان احساس شد.
پس از آن بود که نیروهای امداد و نجات راهی مناطق زلزله‌زده شدند و تصاویر دلخراشی از زلزله غرب کشور منتشر شد که دل همه را به درد آورد.

بی نظمی و نبود مدیریت در توزیع اقلام
«دیروز ظهر در روستای جوجار، پنج کیلومتر مانده به شهر زلزله زده تازه آباد و ثلاث باباجانی، از سمت شهرستان جوانمرود، خانواده بی‌سرپرستی بودند که نه تنها خانه آنها ویران شده بود، بلکه بنا بر نداشتن مرد، در ماجرای زور و دعوا و نبود مدیریتی درست در توزیع اقلام مصرفی نتوانسته بودند حداقل چادری بگیرند! تقریبا همه خانواده‌های روستا، چادر داشتن غیر از خانواده بی‌سرپرست این خانم و بچه‌های کوچکش که ناچار بودند شب را در حیاط بسیار سرد خانه مخروب بی‌چادر و پتو به صبح برسانند و این چنین است که آدم شرم می‌کند از بخاری روشن خانه‌اش...!»
این‌ها را حامد پور جعفری از دوستان خبرنگار کرمانشاهی برای ما تعریف می‌کند و می‌گوید: «بی‌مدیریتی در توزیع اقلام و هجوم مردم به سمت ماشین‌های کمک رسان - که اغلب مردمی هستند که از شهرهای مختلف به کمک مردم زلزله‌زده آمده‌اند- سبب شده که برخی خانواده‌ها حتی انواع آذوقه را احتکار کنند و خانواده دیگری محروم از دریافت حتی یک آب معدنی شوند!»

جانبازان هفتاد درصد از خدمات ارتش و سپاه می‌گویند
اکبر محمدی جانباز هفتاد درصد از شهر سرپل‌ذهاب در گفت‌وگو با ما از خدمات و زحمات پرسنل ارتش و سپاه چنین می‌گوید: «خانه و زندگی ما به کلی ویران شده و مدیریت درستی هم در امدادرسانی به مردم در شهر دیده نمی‌شود و اگر نبودند نیروهای ارتش و سپاه قطعا تلفات بسیار بالاتر از این بود.»
وی در ادامه تصریح می‌کند: «متاسفانه منزل ما به طور کامل تخریب و غیرقابل سکونت شده و در این بین من هم به واسطه جانبازی زمین‌گیر هستم و نمی‌توانم بروم و از نیروهای هلال‌احمر آذوقه‌ای برای بچه‌هایم تهیه کنم و از همه مهم‌تر داروهای خاصی را مصرف می‌کنم که همه داروهایم زیر آوار مانده‌اند و هر چه به هلال‌احمر پیغام می‌دهم که برای رضای خدا به داد من و دیگر جانبازان هفتاد درصدی که زمین‌گیر هستند برسید کسی توجهی نمی‌کند، اصلاً مدیریتی وجود ندارد که ببیند کجاها نیاز بیشتری است وبه آنجا توجه بیشتری کنند.»

این جانباز هفتاد درصد دوران جنگ تحمیلی می‌گوید: «به خدا قسم سختی‌های دوران دفاع مقدس بسیار ناچیز بود در برابر مصیبتی که الان به سر ما آمده است و شما در همین شهر سرپل‌ذهاب از هر کی بپرسی فقط می‌گویند امداد ارتش و سپاه بود که به داد ما رسید.»
وی امدادرسانی و کمک‌های مردمی به شهر را خوب ارزیابی می‌کند اما از نبود عدالت و مدیریت صحیح در توزیع این کمک‌های مردمی گله‌مند است، می‌گوید: «هر کس زور دارتر است می‌تواند کالای بیشتری از هلال احمر بگیرد!»

شهرستان سرپل‌ذهاب دارای پنج جانباز قطع نخایی است که هر پنج نفر سالم هستند و فقط یکی از آنان دچار مصدومیت شکستگی پا شده و در بیمارستان بیستون بستری است.
مرتضی صفری دیگر جانباز هفتاد درصد قطع نخاعی از شهر سرپل ذهاب در گفت‌وگو با ما گفت: تقریباً برق امروز وصل شده اما همچنان آب و گاز قطع است و نظم و انضباطی در توزیع اقلام ارسالی به شهر وجود ندارد.»

از این جانباز می‌پرسم منظور شما از نبود نظم در توزیع اقلام چیست؟ می‌گوید: «کالاها و خوراکی‌های ارسالی که از سراسر کشور به این منطقه ارسال شده متاسفانه مدیریتی در توزیع آن وجود ندارد و به شیوه‌ای توزیع می‌شود که هر کس زوردار‌تر است سهم بیشتری می‌برد و افراد دیگر شاید هیچ بهره‌ای از کالاها و خدمات نبرند و این شیوه مدیریت بیشتر جنگ روانی برای مردم ایجاد می‌کند و سبب می‌شود برخی افراد مثلاً چندین کارتن خوراکی یا پتو و چادر بگیرند و خانواده‌ای که مثلاً پسر بزرگ‌تر یا سرپرست توانمندی ندارند از هر نوع امکاناتی حتی غذا و خوراکی محروم بمانند.»
صفری با ‌اشاره به حضور امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در چادر محل اسکان آنان می‌گوید: «خدا شاهد است اگر ارتش نبود از این بیچاره‌تر می‌شدیم، دیشب امیر حیدری به چادر ما آمد و دقایقی در خدمت‌شان بودیم و حضور ایشان بسیار به ما دلگرمی داد و از آن یاس و ناامیدی بیرون آمدیم و برای‌مان پتو و آذوقه و وسایل بهداشتی مورد نیاز جانبازان هفتاد درصد آورده بود و البته ناگفته نماند بنیاد شهید استان هم تماس گرفتند و جویای حال ما شدند و پیگیر ارسال برخی کالاها برای جانبازان بودند.»

وی تمام مشکلات منطقه را نبود نظم و ضعف شدید مدیریت در توزیع کالا و خدمات در بین مردم می‌داند و می‌گوید: «‌از امروز دیگر سرپل‌ذهاب را ترک کرده‌ایم،چون حقیقتاً شهر قابل سکونت نیست و  در روستایی در نزدیکی کرمانشاه ساکن شده‌ایم تا ببینیم خدا چه می‌خواهد.»

ضعف مدیریت مقصد!
« ما مدیریت مبدا داریم اما مدیریت مقصد نداریم و کالاها به دست مردم نمی‌رسد!»

این سخنان حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب است. وی تصریح می‌کند: «مردم زلزله‌زده مشکل چادر، آب و غذا دارند. ما مدیریت مبدا داریم اما مدیریت مقصد نداریم و کالاها به دست مردم نمی‌رسد و در توزیع این کالاها مشکل جدی وجود دارد.»

این‌نماینده مجلس با ‌اشاره به سفر رئیس‌جمهور به سرپل ذهاب، تاکید می‌کند: «باید از رئیس‌جمهور بخواهیم برای بازسازی منطقه خصوصا در بودجه امسال که کلیات آن تصویب شده ردیفی برای بازسازی تعیین کند.

فلاحت‌پیشه از نحوه ساخت بیمارستان تازه تاسیس اسلام آباد غرب که فروردین امسال افتتاح شد و در زلزله اخیر به طور صددرصد تخریب شد نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: «‌اوج فاجعه آنجایی بود که بیمارستان تازه تاسیس اسلام‌آباد، زودتر از همه فرو ریخت!»

این بیمارستان فروردین 96 توسط وزیر بهداشت افتتاح شد. بیمارستان قبلی اسلام آبادغرب ۳۰ سال قبل ساخته شده بود اما خراب نشد، ولی بیمارستان جدید دچار تخریب شد و تخت‌های آن تخلیه شد.

تخریب صددرصدی 12 هزار واحد مسکونی
براساس آمار اولیه 12 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی صددرصد تخریب شده و 15 هزار واحد هم نیازمند تعمیر است.

این سخنان را عزیزالله مهدیانی معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه می‌گوید و تصریح می‌کند: «در این مناطق بازسازی بعد از امداد و نجات باید شروع شود.»

وی ادامه می‌دهد: «تعداد واحدهای تخریبی زیاد است و برخی روستاها صددرصد تخریب شده‌اند.»

زلزله استان کرمانشاه هفت شهر و 1930 روستای استان را در بر گرفته که برآورد خسارت وارد شده هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. اما به طور تقریبی معاون عمرانی استانداری کرمانشاه میزان خسارت‌های ناشی از زلزله را در مجموع 28 هزار میلیارد ریال برآورد می‌کند.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه همچنین می‌گوید: «پراکندگی روستاها در مساحتی حدود 10 هزار کیلومتر مربع است. همچنین تعداد روستاها بالاست. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم حتما مشکل آب و برق حل شده است اما در شرایط حاضر امکانات از نظر پتو، چادر، غذا و آب تا حد قابل قبولی به روستاها رسیده است.»

به هر شماره حسابی کمک نقدی واریز نکنید
رئیس‌ پلیس فتای استان کرمانشاه از مردم خواست به هیچ عنوان به شماره‌ حساب‌های شخصی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، کمک نقدی برای زلزله زدگان واریز نکنند.

سرهنگ «علی کریمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌دارد: «‌در شرایط کنونی که تعدادی از هم‌استانی‌های ما نیازمند کمک هستند، عده‌ای افراد سودجو با سوءاستفاده از عواطف و احساسات مردم با اعلام شماره حساب‌هایی در فضای مجازی قصد اخاذی دارند.»

وی از مردم خواست فریب این افراد را نخورند و از ارسال کمک نقدی به شماره حساب‌های شخصی و ناشناس که در فضای مجازی اعلام می‌شود، خودداری کنند.

رئیس ‌پلیس فتای استان کرمانشاه تنها شماره‌ حساب‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های معتبر را قابل اعتماد دانست که آن هم در صورت نیاز از طریق رسانه‌های معتبر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کریمی یادآوری کرد، همچنین از شهروندان تقاضا داریم اخبار مربوط به زلزله را نیز از طریق سایت‌های خبری و مراجع رسمی پیگیری و از توجه به شایعات خودداری کنند.

وی با بیان این‌که عده‌ای به دنبال تخریب وجهه افرادی هستند که در نقاط مختلف استان امدادرسانی می‌کنند، گفت: مردم باید هوشیار باشند و به این اخبار توجه نکنند.

یک دقیقه سکوت برای شادی روح اموات!
امروز چند بار دلم گرفت؛ از کلیپ‌های ارسالی دوستان که مردم برخی روستاهای زلزله زده در کرمانشاه می‌گفتند بعد از چند روز از وقوع زلزله هنوز امدادی برایشان نیامده و با دستی خالی و خانه‌ای آوار شده بر سرشان روبرو هستند و از سیاسی کاری برخی افراد هم دلم گرفت؛همانانی که به دنبال این بودند ثابت کنند هر آنچه که در استان کرمانشاه اتفاق افتاده مقصرش دولت قبلی بوده است ولی از تخریب یکباره بیمارستان تازه تاسیس اسلام آباد غرب هیچگونه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند!

اما بیشترین موضوعی که مرا نگران کرد سخن و رفتار استاد موسیقی همشهری ام، شهرام ناظری بود.

 ایشان در یک مراسمی هنری وقتی که می‌خواهد یادی کند از مردم زلزله‌زده غرب کشور می‌گوید: به یاد هم ولایتی‌هایم یک دقیقه سکوت می‌کنیم!

سؤال من از شهرام ناظری این است که چرا به سبک غربی‌ها پناه برده‌ای و یک دقیقه سکوت روح کدام اموات را شاد می‌کند مسلمان؟! مگر نه اینکه شما مسلمان و شیعه علی(ع)هستی و این قیافه شما نماد طرفداری از امام اول شیعیان در بخش‌هایی از غرب کشور است، لطفاً بفرمایید فاتح خیبر برای شادی روح کدام مُرده یا زنده سکوت می‌کرد و به جای این «سکوت» چرا نمی‌فرمائید حاضران فاتحه‌ای قرائت کنند و به راستی بعد از این همه سال تجربه و پیشکسوتی سر از کجاها درآوردی استاد هنرمند!؟ و این «سکوت» چه جایگاهی در فرهنگ بسیار کهن ایرانی- اسلامی دارد؟!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴