قاعده خوب اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان در مازندران هم باید اجرایی شود

گل به خودی ممنوع، حتی شما مدعی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی

تاریخ انتشاردوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۷۴۱۹۹
عدم شفاف‌سازی و با چراغ خاموش در نسبت سیاسی خود به دو جریان موجود حرکت کردن، نوعی فریبکاری و اغفال افکار عمومی است و انتظار عموم، شفاف‌سازی کاندیداها در بلند کردن تابلوی واقعی خود است.
۰
plusresetminus
گل به خودی ممنوع، حتی شما مدعی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی
به گزارش خبرنگار بلاغ، در هر انتخابات بویژه این انتخابات، عده‌ای با مخفی کردن چهره سیاسی خود، سعی دارند از هر دو جناح موجود و به‌‌ویژه از قشر خاکستری یارگیری کنند و تعداد بیشتری را به اردوگاه خو بیافزایند تا احتمال خارج شدن نام‌شان از صندوق آراء بیشتر شود.

* شفافیت، شرط اصلی صداقت

مردم در هر نظرسنجی چه از سوی صدا و سیما در گزارشات باشد و چه در نظرسنجی مراکز علمی، بالصراحه اولین شاخص ارزشی کاندیداها را صداقت و بی‌ریا بودن با مردم ذکر می‌کنند و خواستار رعایت این اصل اساسی از سوی نامزدها هستند.

لاپوشانی و چندپهلو سخن گفتن و به نعل و میخ زدن، از نظر عموم خلاف صداقت و نوعی بازی با مهره دیگران تلقی می‌شود.

بارها با مصادیق متعدد مردم ثابت کردند که اگر با چندچهرگی برخی کاندیداها فریب بخورند، در دوره بعد آن نماینده را به سزای عمل خدعه‌گرانه‌شان رسانده‌اند.

* تابلو، برچسب شناسایی

کاندیدایی که سعی دارد با مخفی نگه داشتن بینش و گرایش خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و...، مردم خود را بفریبد و در حق دیگران همواره داد صداقت و شفافیت را سر می‌دهد، وقتی نوبت به خود می‌رسد، اصل تحفظ را در کمال دقت اعمال می‌کند و سر مردم حوزه انتخابیه را کلاه می‌گذارد، علاوه بر این که باید نزد خداوند و شهدا پاسخگو باشند، باید از آثار وضعی فریبکاری نیز بترسند که خشم مردم صبورمان دیر می‌گیرد اما واقعاً دامن فریبکاران را در لهیب خود خواهد سوزاند.

بدین جهت، رعایت اصل صداقت در اعلام نوع نسبت کاندیدا به جریان‌های سیاسی می‌تواند گام نخست برخورد صادقانه و صمیمانه با مردم باشد و رعایت حق‌الناس.

مردم مکرر از کاندیداهایی که راهنمای مثلاً راست می‌زنند و به چپ می‌گردند و یا راهنمای چپ می‌زنند و به راست می‌روند، برائت جستند و معتقدند که نماینده باید به مفهوم واقعی کلمه نمایند باشد، نماینده این جریان یا آن جریان، اما وقتی که انتخاب شد، می‌شود نماینده کل مردم حوزه انتخابیه خود و باید به وظائف قانونی خود برای کشور بپردازد.

* این دوره چی؟

در این دوره، انتخابات مجلس شورای اسلامی از پیچیدگی خاصی برخوردار شد و در یک میدان غبارآلود، مردم بیش از گذشته نیاز به شاقول و راهنما دارند.

علاوه بر دو جریان اصلاحات و اصول‌گرایی، ریز جریان‌های منتسب به دو جریان اصلی نیز با عناوین مختلف اعلام حضور کرده‌اند و برخی کاندیداها نیز اعلام «مستقل بودن» را در تبلیغات خود ذکر کرده‌اند.

جریان اصلاحات توانست در یک پروسه هم‌افزایی، کاندیداهای خود را در تشکل‌های مختلف به یک اجماع موثر برساند و با هر که خارج از لیست آنان بخواهد قواعد آنها را برهم بزند، با شدیدترین وضع برخورد می‌کند و با راه انداختن نهضت انصراف، توانست جریان اصلاحات را از خودزنی‌های داخلی در امان بدارد و این موضوع راهبردی، در سراسر کشور و از جمله در مازندران محقق شد.

و اما اصول‌گرایان، که معتقدند منطق اعتماد به لیست معتمدان در شرایط کنونی راهبرد آنهاست و هر که در خارج از لیست بخواهد با ادای اصول‌گرایی قواعد ائتلاف و اجماع را برهم بزند، با وجود این، هنوز کاندیداهای خارج از لیست ائتلاف همچنان به یارگیری از میان مردم متدین مازندران در حوزه‌های انتخابیه متعدد و شکستن و تقسیم آرای اصول‌گرایان مشغولند، هیچ مکانیزمی برای برخورد با مدعیان اصول‌گرایی خارج از لیست طراحی نشده و تنها این مسئله مهم و استراتژیک به تشخیص مردم و جداسازی سره از ناسره توسط خود مردم سپرده شده است.

به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی از سوی کاندیداهای مدعی اصول‌گرایی خارج از لیست، زمینه برای از دست دادن کرسی خدمتگذاری مجلس و اشغال این کرسی‌ها توسط عناصر دیگر فراهم شده است و طبیعی است که هزینه این خسران بزرگ را همین عناصر بدعت پیشه باید بپردازند و مسئولیت رفتار خود را به‌عهده بگیرند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴